Problem: Långsam och laggar nåt grymt

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av mackanigbg, 31 okt 2011.

  1. snickare

    snickare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Om du inte skriver vad det är för app behöver du inte göra något inlägg. Det hjälper ju ingen ändå.
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du skall få ett råd så länge. Blås rent luren, installera apparna en och en och se när det börjar lagga och så tar du bort den appen....

    Och tills jag orkar kolla vilken app det var så kan jag säga att den höll koll på om man var uppkopplad mot gsm eller 3g och signalstyrkan samt hade koll på datatrafiken hur mycket som var förbrukat.

    Sent from my S(E) Xperia arc using Tapatalk
     
  3. snickare

    snickare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för det. Då måste det vara någon annan app som ställer till det i min lur. Har installerat Dolphin webbläsare och nu laddar inte launchern om lika ofta. Har hänt en gång sedan jag installerade den igår.
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det verka stämma det du skrev där. Tog bort Simple Calendar Widget (som är jädrans snygg) så direkt började luren röra sig bättre. Någon annan som märkt att denna app/Widget är en resursslukare?
     
  5. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag är så jädra trött på denna skitmjukvara i telefonen som gör att telefonen hänger sig och ritar om konstant! Visst, man startar om den också känns den rappare i nån dag eller två sen är man tillbaks på ruta ett. Alla tips som skrivs i den här tråden hjälper bara temporärt tyvärr och det är knappast en apps fel att telefonen konstant är seg och ritar om skrivbordet när man ska gå ur webbläsaren tillexempel!

    Så har man gått och hoppats på ICS och läser nu ideligen om hur dåligt det är och att Sony själva flaggar för att användarupplevelsen kanske inte alls blir bättre med denna version av Android! Jag är riktigt jädra less på denna lur som har alla förutsättningar för att vara en riktig topptelefon men som fungerar uselt! Enda gången som jag kan dra mig till minnes att den fungerade bra var typ i höstas innan den uppdaterades med Facebook inside Xperia. Innan den uppdateringen så fungerade den hur bra som helst!

    Är det någon som vet hur man kan dra tillbaks till en tidigare version utan att hålla på och roota å skit?

    Annars blir det väl till att reklamera fanskapet men då skall den ju skickas in på reparation 3x gånger och mellan varje gång får man väl vänta 3-4 veckor = 1x kvartal utan lur! Det är inget jag känner mig sugen på! Är riktigt less på detta!!!!
     
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Om du är så oerhört less samt har såna problem så ska du reklamera. Jag vet hur man känner, utan luren i flera veckor men jag tror att fler borde lämna in i stället för att mecka själv och svära i månader.

    Har en arbetskompis vars fru fått htc-lurar utbytta två gånger, till andra modeller alltså pga att den hon köpte först åkte in på rep tre gånger, nästföljande, en annan modell, två gånger. Hur den hon har nu fungerar vet jag ej men kompisen själv har nu lämnat in sin trilskande Desire S som lider av en känd bugg som dom inte lyckats fixa på snart ett år, skandal. Min DS går bra men jag har lessnat på androidlagg och gått över till nåt annat, inte helt buggfritt men satan vad det flyter:-)


    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  7. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hehe jag hör dig, är själv riktigt sugen på den men som jag förstår är den mer låst än Iphone vad gäller att ändra skrivbord/teman etc? Det är ju ett stort minus... Men flytet är banne mig det viktigaste av allt! Just därför bytte jag från Nokia E72 till denna för att få en lur som funkade å flöt på! Men tji fick jag!
     
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Fabriksåterställ och testa att använda mobilen ett tag utan extra appar installerade. Blir det problem då så är det luren. Annars är det ganska troligt att det är en eller flera appar du installerat som inte gör rätt alternativt är lite för resurshungriga.
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Japp. Är du intresserad så skicka ett pm, fel tråd detta för att fortsätta... Flyt är allt, ja nästan ;-)



    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag är fullständigt övertygad om att detta är mjukvarurelaterat, ingen tvekan.



    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  11. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Vill du gå tillbaka till någon äldre fw är det bara att använda Wotan. Behövs inget root eller annat utan det är enkelt nog för en 10 åring med grundläggande data kunskaper att göra.

    Sent from my S(E) Xperia arc using Tapatalk
     
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är ju tråkigt. Kanske skall testa och låsa launchern, för det är ju trots allt den som inte borde stängas ner. Finns det någon app som kan kolla hur mycket processor kraft apparna använder? Man borde ju kunna se, vilka appar det är som spikar så högt att luren är tvungen att slänga ut launchern? För om man kunde komma ner så lågt att detta inte hände, så vore det ju grejt.
     
  13. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    En ren missuppfattning har det visat sig.

    Du kan läsa mer här http://www.xperiablog.net/2012/04/0...ebate/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hur mycket processorkraft apparna använder är ganska oväsentligt i sammanhanget. Det är hur mycket ram minne de använder sig av. Gå in på inställningar ---> program ---> aktiviteter så kan du se hur mycket minne en app använder.
     
  15. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    En annan viktig detalj i sammanhanget är ju också om de har aktiva services, om de använder alarm manager och/eller broadcast receivers för att starta i bakgrunden osv. Tex, får det plats ~6 appar i minnet inkl launchern och man har 2 appar med services och en app uppe så får det plats 2 ytterligare i bakgrunden. Startar då fler än 3 pga alarms eller broadcasts så kommer launchern kastas ut eftersom den då kommer vara den appen det var längst sedan den användes av användaren eller som tog emot alarm eller broadcasts. Grovt förenklat.
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, tänkte lite tok där. Det var ju ram, jag menade självfallet. :)
     
  17. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag använde mig precis utav Wotan och la in sista versionen utav 2.3 på min Xperia Arc igen då jag mindes att det var enda gången som telefonen har funkat bra, och se på fan om den inte går som ett klockverk! Det enda jag har märkt som jag saknar är möjligheten att ta skärmdumpar men det kan jag leva med för att ha en telefon som fungerar och flyter :) Dessutom kom den schyssta "tvavstängningseffekten" tillbaka när man stänger av skärmen! Som sagt, än så länge är jag riktigt nöjd och märker en otrolig skillnad i rapphet! Inte haft en enda skärmåteruppbyggnad ännu och då har jag ändå kört så här nu i 5 timmar med en jädra massa hoppande mellan browser och Google Play etc!
     
  18. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Har upptäckt en bugg som kan vara förödande, jag kan inte hämta hem internet/mmsinställningar automatiskt och skriver jag in dem manuellt och väljer spara så försvinner dem direkt då jag går ur menyn... Jäääklig tråkigt om inte detta går att lösa då telefonen i övrigt är hur rapp och bra som helst!
     
  19. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ytterligar en uppdatering kring detta. Efter att ha gjort enligt ovan och insett att mms/internetinställningarna inte gick att spara var gång jag skrev in dem så såg jag ingen annan utväg än att låta telefonen uppdatera sig själv via OTA till senaste versionen. Jag kan säga att den fortfarande är GRYMT rapp, asså helt annorlunda mot hur den var innan jag drog tillbaks den till version 2.3.3, trots att jag då hade fabriksåterställt den m.m. Så det verkar som att när jag flashade tillbaks den till en tidigare version och totalt blåste rent den på allt gammalt och sedan uppdaterade den OTA till senaste så måste något ha hänt.

    Kanske har den vid tidigare uppdatering samlat på sig massa skit i registret eller något som segar ner den för nu är den alltså helt otroligt rapp. Kan faktiskt inte minnas när den var så sist och då har jag haft den i exakt ett år nu! Så nu är jag en lycklig Arcägare
     
  20. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Hur länge har du varit tillbaka på senaste versionen nu då?

    Edit: jag hade lite tid över nu i morse så jag testade nedgradera med Wotan, och se på fasen den blev ju obrandad! Uppdaterade till senaste via SEUS, fortfarande obrandad! Genialiskt! :D
     
    Last edited: 5 apr 2012