Problem: Stulen och spärrad telefon tycks ha blivit upplåst igen

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av HyvelTjuven, 3 apr 2012.

  1. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    1. Skall kika om jag känner att Flashback kan hjälpa mig.
    2. Nej tyvärr, kollade detta och det verkar inte som att Geo-taggningen på bilder är aktiverad.
    3. Tyvärr kan jag inte byta lösen på G+ utan att byta alla andra googlelösenord tyvärr, ett googlekonto - flera tjänster.
     
  2. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    usch vilka jävla as det finns. Det posetiva i det hela är ja att han/hon/den/det nu som har telefonen eller som sålde den vidare, inte är så haj på mobiler,och inte har wipat den.

    Håll oss uppdaterad, väldigt intressant.
     
  3. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Uppdatering:
    Tänkte inte på det när jag skrev tråden men personen med min stulna telefon hade lagt in ett par nummer såg jag idag när jag scrollade igenom min kontaktlista.
     
  4. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    finns det inte nåt kul på xda så du kan ställa till det ordentligt för banditen
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    IMEI-spärren bygger på att operatörerna nekar alla mobiler i den databasen att ansluta till deras nät. Det är som sagt ett antal länder som inte gör sådant, även större länder som USA. Det går också rent tekniskt att byta IMEI på en telefon, även om det är olagligt.

    Även med spärren aktiv kunde ju personen ha laddat upp bilderna via Wifi dock. Däremot troligen inte skicka sms. GSM-standarden har även stöd för ett kommando för att helt göra telefonen obrukbar om jag minns rätt. Är osäker på om någon operatör någonsin använder det dock.
     
  6. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Inte nu längre tror jag, jag har bytt alla mina lösenord för att skydda min integritet.
     
  7. muhahaha94

    muhahaha94 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Min arc blev stulen på det lokala gymmet. Då ångrade jag att jag inte hade installerat något spårningsprogram eller ett som tar kort när fel kod trycks in.

    Kan rekommendera alla att installera cerberus.

    Den tar kort så fort någon trycker fel lösenord och skickar till mailen. Det finns många fler funktioner som man kan använda från deras sida, så som att starta ett alarm, spåra telefonen, eller ta kort och mycket mer.

    Hade jag haft det programmet på min arc så hade jag vetat vem tjuven var och gått vidare med en polisanmälan därifrån.
     
  8. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Om några år är det förhoppningsvis förknippat med vansinne att stjäla en smartphone, med tanke på alla motåtgärder man kan vidta. :D

    Har tänkt i samma banor. Aldrig kul att installera en app som tex Android Lost desvärre. Kolla bara på behörighetslistan.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Känns... sådär. :neutral:
     
    Last edited: 5 apr 2012
  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tror inte Cerebrus har så mycket permission men man förstår ju att den måste ju ha det för att komma åt den infon..det är logiskt
     
  10. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har man root kan man lägga Cerberus i /system/app vilket gör det "onåbart" samt tillåta Cerberus att komma åt precis allt, vilket jag gjort. Kan på detta sätt köra en factory reset (wipe) på telefonen och formatera /sdcard genom Cerberus på internet, förutom allt annat (spela in ljud, film, plocka ut historik, fota, maila, larma om annat SIM-sätts in etc)

    Har dessutom gömt den från app-menyn och kommer åt appen genom att ringa ett påhittat nr i dialern. Sneaky.

    Kan alltså köra en wipe på systemet och sdkortet och ändå har jag Cerberus kvar... :cool:<3

    Forskade lite om tillverkaren av appen först vilka fick grönt överallt, men annars... you gotta have faith
     
  11. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Hur får man den till /system/app?
    Är det bara att flytta den med en explorer efter man installerat den eller väljer man plats vid installationen?
     
  12. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Du kan göra på flera olika sätt.

    0. Ta bort den "gamla" versionen.

    1. Tanka APK till telefonen https://www.cerberusapp.com/download.php . Använd en filhanterare med root-åtkomst, tex Estrong file explorer (gratis) och kopiera APK till /system/app/. Klicka på APK-filen och installera.
    Notera att du måste aktivera root-åtkomst i Estrong genom meny --> inställningar --> mount /system/

    2. Tanka och flasha en zip i recovery: https://www.cerberusapp.com/download.php

    3. Pusha APK till /system/app/ via adb

    Jag föredrar Filutforskaren... lätt som en plätt. Aktivera sedan Device administrator i Cerberus-appen så får den fullständig behörighet
     
    cjb gillar detta.
  13. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Använder du den "gömda" versionen då du tar bort den från app-menyn eller döljer man den där på annat sätt?
     
  14. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Logga in i Cerberus och klicka på meny-knappen i aktivitetsfältet --> "Hide from app menu". Se till att ställa in ett "telefonnr" att ringa för att komma in i det först bara :) Kan vara bara en siffra...
     
  15. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Så vitt jag vet så installeras appen i /data/app om du installerar den via en filutforskare, oavsett om den ligger i /system/app. Tror faktiskt att man måste adb pusha den till /system/app och sätta permissions till rw-r-r eller använda sig av Titanium Backups "Konvertera till systemprogram"-funktion för att appen på riktigt ska bli en systemapp.


    OnT: Har du hört något från Polisen än? Skulle vara intressant att se hur de hanterar en sån här situation.
     
  16. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Det går lysande att lägga in apkn på sdkortet och sedan enkelt och lätt kopiera in den i system/app med en terminal emulator

    klippt från Cerberus sida:

    If that method doesn't work, you can manually install Cerberus in /system/app this way:
    - Uninstall Cerberus from your device
    - Download Cerberus.apk and put the file on your sd card
    - Open a terminal emulator and execute:

    su
    mount -o remount rw /system
    cp /sdcard/Cerberus.apk /system/app/
     
  17. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jo, men om man lägger .apkn i /system/app och sedan installerar den genom att klicka på den i en filhanterare så installeras den väl i /data/app? Det var det jag menade. Lägger man appen i /system/app så ska man inte behöva klicka på den för att den ska vara installerad.
     
  18. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Sry, slog slint... man behöver såklart inte klicka på det för att installera som systemapp. Klickar man på Cerberus.apk i /system/app frågar den om den ska installeras, och då hamnar den även i /data/app, dvs som användarapp. Testade att köra en factory reset för ett tag sedan och appen låg kvar, men såklart "versionen" i /system/app :)

    Kopiera alltså till /system/app, ingenting annat.

    Eller koppla in till datorn och skriv

    adb remount
    adb push C:\sökvägsmapp\Cerberus.apk /system/app
     
  19. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Riktigt intressant tråd må jag säga :) hoppas du tar fast tjyven :teeth:
     
  20. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    bygg in en emp i mobilen om den som snår den försöker ändrat nogot i mobilen så utlöser mobilen en emp attack vilket gör mobilen obrukbar då kommer den som snoden mobilen inte ha användning för den