Hur/Var reparera Nexus One?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av svanlund, 9 apr 2010.

  1. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min älskade Nexus One bestämde sig för att smita ur handen och ta en flygtur i trappan. Vingarna bar dock inte. Jag hade den i medföljande fodral så inga synliga fysiska skador uppstod.

    Skärmen vaknade dock inte av powerknappen. Jag tog ut batteriet och startade om. Telefonen vibrerade som den brukar göra vid uppstart men fortfarande helt död skärm. Så fort jag kom hem kopplade jag in den till datorn och konstaterade att jag med hjälp av SDK:n (ddms) kan få fram screenshot. Knapparna längst ner lyser och även laddningsindikatorn. Dessutom visade det sig att skärmen faktiskt svarar på touch.

    Hur löser man enklast detta lilla problem?
     
  2. Moodilic

    Moodilic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Enklast måste nog vara att maila HTC, om det finns för Norden kan du nog skriva på svenska.
     
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Låter som belysningen pajat eller kontakten hoppat ur.
    Skicka in till HTC eller öppna och se om du kan fixa det själv.
     
  4. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Jag mailar HTC i Sverige till att börja med så får vi se om de vill kännas vid det eller om de skickar mig vidare.
     
  5. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Eller så ringer du den engelska supporten direkt. Känns dock som du lär få betala reparationen själv.

    Jag har själv ringt dom Ang garanti ärende o de har funkar fint!
     
  6. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt att du har bra erfarenhet! Får se vad de säger i Sverige först - skrev till dem förut.

    Naturligtvis får jag hosta upp pengarna. Det är ju jag som klantat mig :) Därför kände jag mig lite tveksam till om HTC var enklast eftersom det inte är ett garantiärende. Men å andra sidan lär det ju inte finnas så många lokala reparatörer som gör service på en mobil som inte finns officiellt lanserad här.
     
  7. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kör htc, och ha kvittot till försäkringen ( du har nog ett sådant) senare, men ring och felanmäl
     
  8. Thide87

    Thide87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Försök få det som garantiärende. Är det inga fysiska skador så bör det ju gå.
     
  9. ToBr

    ToBr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du kommer vara tvungen att bekosta frakt T/R England för telefonen då deras servicecenter ligger där - och som du säger. pga att den ännu inte ens finns i Norden.

    Denna info var det senaste jag såg iaf, rätta gärna mig ifall jag har fel.
     
  10. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag behövde inte betala nån frakt mer än 85 kr hos posten för o skicka den till England. kom med dhl tillbaka gratis
     
  11. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick svar från HTC att den behöver skickas till deras europeiska reparationscenter, så det stämmer bra. Ska boka reparation på måndag.
     
  12. nattfrost

    nattfrost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag köpte en nexus one för ett tag sedan och har varit lite nyfiken på hur processen skulle komma att se ut den dag jag blir tvungen att skicka in den för reparation.

    Svanlund, uppdatera gärna tråden med hur det går. Och lycka till :)
     
  13. underlig

    underlig Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    du ringer svenska supporten, de tar serienummer och/eller imei, din mailadress, namn vanlig adress osv. Skickar sen lapp till dig med information om var du ska skicka den, du skickar med posten för 85:- om du har tur (eller som jag, via posten för runt 500:-).
    Jag fick betala returfrakten tillsammans med reparationen.
     
  14. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    500:- blev det för allt ?
     
  15. Snailcookie

    Snailcookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om du är ärlig och alltså inte tar det som ett garantiärende så föreslår jag att du också tar kontakt med ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring. Om du har en tilläggsförsäkring (heter lite olika på olika bolag men typ Allrisk, Hemplus, "drulle"). Att tappa sin mobil i golvet så att den går sönder är ett typiskt "drulle" ärende. Dock ska ju tilläggas att detta bara blir aktuellt om reperationskostnaderna skulle springa iväg och bli dyrare än självrisken (normalt 1200-1500kr).
     
  16. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp, jag har en sådan försäkring och ska kika närmare på det. Inte pratat pris alls med HTC så vi får väl se vad det landar på. Först ska jag lyckas få iväg luren. De kunde inte hjälpa mig på den svenska supporten utan skickade mig vidare till UK. Där lyckades de trolla bort min bokning, så jag gjorde ett nytt försök idag. Får hoppas att det kommer instruktioner den här gången :)
     
  17. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Tappade min igår. Vart typ lite utböjt i toppen (lol wtf?) Tryckte tillbaka skiten men fan vad sur jag blev på mig själv! Skulle vara intressant att veta pris på vad de kostar att fixa detta :S
     
  18. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    dom trollade bort min bokning 3 gånger...

    jag sket i det och efter 3 veckor ringde en orolig nisse från deras servicecenter o undrade ifall min telefon kommit bort i posten.

    Jag hade inte ens fått instruktioner om vart jag skulle skicka den. men sen blev de fart! :)
     
  19. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Spännande. Nåja, jag får väl ge dem lite tid. Verkar vara manuell hantering av de där mailen. Jag fick en kryptisk supportticket skapad av nån nisse där det stod "FAO: Jennifer Please send Swedish repair details".
     
  20. underlig

    underlig Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    mailen jag fick var skickade som text men de innehöll html, så det såg förjäkligt ut.