flash/root vad är fördelen?

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av Fröken Svår, 21 apr 2012.

  1. Fröken Svår

    Fröken Svår Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    Har försökt ta reda på vad som är skillnad på root o flash och vad fördelarna med detta är, men känner mig inte direkt klokare utan bara mer förvirrad.

    Köpte min gio o torsdags o har som sagt funderat på de här me root o flash, har 2.3.6 på min fån, vill inte att den ska sabbas, vilket den kanske gör om jag fipplar runt utan o ha koll xD
     
    Last edited: 21 apr 2012
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Både root och flash betyder att man gör saker med telefonen som kan göra den helt obrukbar. Inte för att avskräcka dig och utan att veta din kunskapsnivå så är min gissning att du bör nog fortsätta läsa på mer innan du ger dig på något sådant. Titta i wikin här, där finns mycket info. Och läs även så mycket du orkar av det som redan är skrivit i forumen.
     
  3. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    För att ändå förklara skillnaderna mellan root och flash...

    Genom att "roota" telefonen skaffar du dig administratörsrättigheter. Fördelen med detta är att du kan göra litet mer med telefonen, och en del appar kräver detta. Nackdelen är å andra sidan att skumma appar också kan göra en del ont med din telefon...

    Att "flasha" innebär att du läggee in en ny firmware i telefonen. Nu har du 2.3.6 vilket är en stabil version. Men det finns en hel del modifierade ROMar som inte är så tokiga som man kan flascha in.

    Och visst, det är inte helt riskfritt att syssla med detta. Men min erfarenher är ändå att det skall ganska mycket till för att göra telefonen obrukbar. Var bara försiktig och läs instruktioner noga så går det i de allra flesta fall bra.

    Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2
     
  4. Fröken Svår

    Fröken Svår Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    De jag stör mig lite på är väl att alla appar inte lägger sig på SDkortet, utan tar upp det interna minnet, som ju inte är så stort, men att om man rootar(?) den så kan man lägga alla appar på sdkortet, eller har jag fel? :)
     
  5. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Du skall kunna flytta en del appar, de som är flyttbara, till SD-kortet. Det gör du via telefonens inställningar under program. Går du in på en app i den listan får du fram en knapp där det står någonting i likhet med Flytta till SD-kort. Om den inte är klickbar går just den appen inte att flytta över.

    Sedan finns det en del appar som kan göra detta automatiskt för dig varav en del kräver root-access.
     
  6. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  7. Fröken Svår

    Fröken Svår Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    Tacktack :) får ta o fixa de här med rootandet nu ^^
     
  8. Fröken Svår

    Fröken Svår Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    Har rootat den o lyckats fixa en partition (via telefonen) jag körde link2sd som hittade partitionen o startade om telefonen. Efter det så blir det nått mysko, varje grej jag installerar bara försvinner Oo, vad kan det ha blivit för knas då?
     
  9. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Vad skapade du för partition, vilket filsystem? Och vilken rom har du installerad i telefonen? Om du skapade en ext2, ext3 eller ext4 partition och samtidigt kör med orginalROMen/firmware i telefonen kan det mycket väl vara problemet pga att orginalROM inte stöder ext. Prova i så fall skapa en partition med FAT32 istället. Det kan lösa problemet.
     
  10. barakor

    barakor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En fördel med att roota en Gio är att man kan slippa all reklam ifrån appar med AdAway eller AdFree. Själv har jag AdAway och det funkar perfekt :). Extra bra att slippa reklamen då skärmen redan är liten. Vissa säger att batteritiden påverkas positivt också men det har jag ännu inte märkt, har bara haft AdAway en dag.
     
    Hyena gillar detta.
  11. Fröken Svår

    Fröken Svår Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    Tja, jag använde Easeus partition master, eller va det hette o gjorde 2 partitioner på mitt sdkort en Fat32 o en ext2, romen jag använder är denna, då ja tyckte att du skrivit en så bra guide :) https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=916776#post916776

    funkar bättre om jag inte använder link2sd märkte jag :)
     
  12. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Mm...

    ...Link2sd innehåller någon tweak som gör att det kan lägga _nästan_ allt på sd-kortet... jag kör det _och_ root all 2 sd nu, funkar stabilt... men alla tweaks kan ge buggar.