Hjälp mig hindra brorsan att köpa Ipad 3!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Skuggvarg, 23 apr 2012.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Brorsan är helt såld på Ipad 3 pga dess retina-display. Vilka Android-plattor kan ni rekommendera som kan konkurrera med "paddan" vad gäller skärmstorlek, upplösning och god läsbarhet? Det vore ju hemskt om han gick över till "den mörka sidan" (Apple). :P
     
  2. tentakles

    tentakles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    låt honom köpa det han känner för utan att du stirrar dig blind på märken kanske? :)
     
    x10_minipro gillar detta.
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Eller så skriver man något som är relevant för diskussionen? :P
     
    dannyh gillar detta.
  4. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    iPad 3 är nog den bästa plattan jag någonsin använt ;P
    Ska han läsa tycker jag att iPad 3 är oslagbar. Om det nööödväntigtvist måste vara en android så hade jag avvaktat för att se vad t.ex samsung kommer med i sommar.

    Lite löjligt att man inte kan kombinera två eko-system. Kör själv med en macbook, xperia s, ipad och windows stationär. Irriterar mig lite på folk som avgudar apple eller android och snöar in sig på det som det ända vettiga alternativet... Finns för/nackdelar i båda operativsystem.
    Låt bror din välja vad han själv vill ha.
     
  5. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Min aversion mot Apple beror främst på hur deras dåliga beteende i olika lägen (försöker stämma skiten ur andra företag osv), samt att jag tycker att deras produkter är sjukt överhajpade och tokdyra. Ogillar även deras policy vad gäller anpassningsmöjligheter och godkända format på programmen (bara vissa filformat godkänns). Kort sagt den direkta motpolen till open source och flexibilitet.

    Varför jag anser att han ska ha en Android-platta är främst för att Android är väldigt anpassningsbart och för att han har en Android-mobil och han kan då använda samma appar både till plattan och mobilen.
     
  6. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tycker att det är viktigare att köpa den bästa plattan före något märke! iPad3 är den bästa plattan just nu så tycker han ska köpa den.
     
  7. ChipZ

    ChipZ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vänta på transformer infinity, som ska ha en 1920x1200 skärm?
     
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Bästa skärmen ja, men bästa produkten beror på hur man ser det. Jag tycker det är vansinne att köpa produkter som kostar 20-40% mer än jämförbara produkter enbart för att det är ett specifikt märke. Tänker framförallt på datormarknaden, där Apple alltid har hiskeliga priser i jämförelse med PC-datorer med samma prestanda.
     
  9. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Enig med senaste talare. Priset är ganska avtändande. Förutom the hype förstås. Men faktum är att dessa nackdelar visar sig vara rena rama köpargument för andra. Men, everybody's free.

    Med RAY via tapatalk
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    nu är ju tiden då apple var sjukt dyr över mer eller mindre.. i high high high segment så är det fortf dyrt kanske men annars är det inte så hemskt farligt tycker jag iaf. Ipad är ju dessutom inte speciellt dyrt.. androidplattor däremot när dom är nya och high segment är ju skitdyra för en riktig mögel-produkt.
     
  11. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Även det en sanning med modifikation:

    Billigaste PC-laptopen: 3000 kr (kan bli billigare ibland i vissa kampanjer)
    Billigaste Apple-laptopen: 7000 kr (vad jag sett)
    Billigaste PC-laptopen med samma prestanda som ovan nämnda Apple-laptop: 5000 kr

    Där har vi "överpriset på 40%" jag nämnde. Så nej, Apple är verkligen inget för folk som tycker priset är en viktig del av produkten.
     
  12. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Fast man kan inte enbart jämföra prestanda, jag kommer nog själv byta över till mac nästa gång jag byter dator. Just pga av att jag vill ha en stabil dator =alumiumcassit plus bakbelyst tangetbord, även bra batteritid utan att ha ett stort batteri som sticker ut där bak. Och jag har inte hittat nån pc som har detta, även om jag skulle kunna tänka mig en i plast. Och macen kostar enbart 10k.

    Sen tycker jag du ska låta din bror prova ipad om han vill.
     
  13. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Men det är väl heller aldrig fel att ha alternativ, så att man kan välja mellan flera produkter? Eftersom han har en Android-mobil, vill fortsätta använda Android (klara fördelar med att kunna använda samma appar till både mobilen och plattan) och är så pass teknisk att han använder Ubuntu, så tycker jag Apples produkter är fel väg att gå där. Jag inbillar mig att en sån person skulle ogilla Apples inskränkthet vad gäller tillgängliga appar, inställningsmöjligheter, osv.

    Klart jag inte tvingar honom att välja bort Apple, men jag vill ge honom alternativ också.
     
  14. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Skuggvarg: håller med dig i det mesta du skriver, en av få saker som imponerar med iPad 3 är just den höga upplösningen, men man kan ifrågesätta den praktiska skillnaden. Måste han ha något med skyhög PPI så finns Galaxy Tab 7.7" på Android-sidan, fler modeller i större storlekar med iPad 3-lik upplösning är på väg.
     
  15. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Det enda du kan säga är väl att du kan ändra lite mer på hemskärmarna. Men _enligt mig_ är iPad den överlägset bästa surfplattan just nu. Det finns vad jag vet väldigt många fler anpassade iPad-apps.
     
  16. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    trollface.jpg?

    Märkligt att du har en Galaxy Nexus om din uppfattning av Android är något i stil med "som iOS fast man kan ändra lite mer på hemskärmarna".
     
  17. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Vad ska du göra på din surfplatta som är så oerhört mer användbart? Jag använder min själv till att surfa, läsa lite och spela ibland. Det är ju ingen pryl man går runt med på stan och använder häftiga finesser med?
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    do not feed the troll ;)
     
  19. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du har själv kommit med bra argument, nämligen:
    De här två argumenten, samt eventuellt priset, är enligt mig tre huvudargument. Däremot är nya iPad i sig en bra produkt, men precis som med alla Appleprylar är det upp till var och en om man känner att de tillkortakommanden som Apples produkter (eller snarare iOS) har är något man besväras av.

    Se till att han är medveten om det ovanstående, och därefter låt honom välja själv. Att övertala leder sällan till något gott, vill han ändra sig ska han göra det av sig själv. :)
     
  20. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Vet inte om jag kan vara mycket till hjälp, men jag passade på att byta bort min android tablet och köpte mig den nya ipaden istället...
    Varför? Hade tröttnat på asus dåliga ics uppdatering, väldigt ostabilt, fc lite här och där.. appkvaliten på många var usla. Lite smått lagg.
    ICS är väldigt snyggt i sig, mycket snyggare än iOS om jag ska vara ärlig, men som jag försöker intala mig själv, att snyggheten eller vad man ska säga är inte allt.
    Alla kan ju dö när som helst, så vill man testa något nytt så fega inte helt enkelt:)
    Vad skulle du hellre gjort, suttit och spelat, gjort roliga grejjer i vissa appar, eller att sitta och lägga dit klockor, väder, kalender och diverse widgets på dina hemskärmar hela tiden. Man blir aldrig nöjd med så mycket fritt, kan jag känna.

    Aja, tycker du inte skall bry dig, vill brosan köpa en ipad så skall han få göra det, vill han stanna så visst, då förhoppningsvis har han fått veta vad han går miste om, och inte går miste om.
    ;) Själva helhetsintrycket och användarvänligheten på Ipad är riktigt riktigt bra iafall:D