Frågor angående Olika roms till Play

Diskussion i 'Xperia Play' startad av Virtual, 6 mar 2012.

  1. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej! :) jo det är så att jag börjar bli lite intresserad av att flasha min play.

    Är det någon här som kör/testat CM 7.2.0/ CM 9.0 eller någon av dom andra
    GB/ICS romarna och hur fungerar det för er i så fall? gamepad+tuchpads, camera data/3g, wifi, bluetooth stabilitet? och om ni får några FC's?

    Likadant jag vet ej riktigt vart jag ska börja om man ska börja flasha och så, jo iof låsa upp bootloadern måste läsa på där. Men sen då installera CWM eller vilka andra program det nu finns. Någon som kan snickra ihop i vilka steg man ska installera dessa program och vilka det är som ska installeras.

    Har flashat/jailbreakat iphone och lite WM mobiler och LG Gt540 men dom var ju lätta att fixa iaf :P verkar vara mycket krångligare att flasha Ericsson mobiler.

    Lite hjälp vore som sagt snällt och synpunkter :D

    Mvh Virtual
     
    Last edited: 6 mar 2012
  2. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag försökte att lägga upp det läsvänligt och gjorde stor inledande text på de ställen där det kommer annan information så du vet att du har läst färdigt om det jag skrivit om innan i princip, och om jag hjälpte så tryck mer än gärna på Tack-knappen :)

    Om du ska börja flasha så testa detta verktyg: http://androxyde.github.com/Flashtool/
    Det är det ultimata verktyget för Xperia Play, där kan du bland annat flasha in FTF-filer, och det installeras då i Windows-miljö eller Linux-miljö.

    Med det programmet kan du då flasha FTF-filer som skrivet, och den använder ett exploit (precis som man många gånger gör när man jailbreakar Iphone) och använder samma metod som Sony/Sony Ericssons egna uppdateringsprogram gör, dock så behöver det inte vara en uppdatering utan det kan vara en nedgradering eller Custom-ROM(anpassad version av Android som man vill flasha in).

    Och när du väl flashar in en version av Android så behöver du inte ha root/root-åtkomst, utan det behöver du endast om du vill kunna skriva över filer och dylikt i självaste system-filerna för Android, och du måste ändra så du har Okända källor(ändras under Inställningar-Appar) samt USB-felsökning(ändras under Inställningar-Appar-Utveckling) igång vid flashning.

    Och med Flashtool kan du även installera .APK-filer direkt från datorn (program som är skrivna för Android(Android Package Kit).

    Och jag kan medge att om du ändå installerar en Custom-ROM så tycker jag själv det är dumt att inte roota sin mobil och installera t ex NoFrills CPU control/kontroll för att ändra frekvensen på CPUn och klocka ner den samt ändra läge från Ondemand till t ex Powersave och spara energi(dock så kommer allt gå segare om du ska multitaska vilket säger sig självt, men det sparar batteri, själv kör jag så tillsammans med data-trafik avaktiverat, GPS av, Roaming av, och sedan så har jag stängt av autosynkronisering så den inte kollar efter uppdateringar i bakgrunden för att spara max batteri, och det håller bra länge.)

    Sedan upplåst Bootloader behöver du nödvändigtvis inte, så länge du inte hittar en ROM som kräver en annan kernel än den ordinarie kerneln, och jag kan medge att jag börjar bli riktigt sugen på att låsa upp min bootloader så jag kan undervolta min CPU och spara ännumera batteri samtidigt som jag testar på ICS.

    Och CWM som du nänner (ClockWorkMod) är ett program som går att installera i mobilen utan upplåst Bootloader, dock måste du ha Root-åtkomst (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1390771&highlight=cwm+root) står även hur du går till väga direkt i första posten där även.

    Det är bara starta filen med Xperia Playen inkopplad och så gör den allt jobb åt dig, har själv installerat med hjälp av den och det fungerar felfritt i månader nu och med CWM så kan du installera zip-filer bland annat, rensa dalvik-cachen och andra cacher med mycket mera, och den använder man bland annat för att installera en del tillägg/ändringar med mera i Android och om man vill ha några tweaks (som t ex ändra R+L-knapparnas funktioner, om man vill ta kort med R-knappen t ex eller öppna webbläsaren med L-knappen och så (endast ett av flera tusen exempel på vad CWM kan göra), och jag rekommenderar dig bland annat då att t ex ta en titt på detta som exempel: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1477190 (tweak så du får transparent notifikationslista, statusbar med mera och uppdateringar kommer :P)

    Och sedan för att kolla om du kan låsa upp bootloadern så kommer du till servicemenyn i telefonen via att slå följande i dialern(där du ringer):
    *#*#7378423#*#*
    och då kommer du automatiskt till en sida där det står allt och inget om vad telefonen har för status med mera, och jag kan rekommendera dig att spara "nummret" i kontaktlistan så du lätt kan kopiera det och klistra in det i dialern vid senare tillfälle :)

    Väl i servicemenyn så ska du trycka på följande:
    Service info
    och sedan
    Configuration
    Och väl där står det om du kan låsa upp bootloadern eller inte med följande text:
    Rooting status:
    Bootloader unlock allowed:Yes
    (i mitt fall, och även i ditt hoppas jag :P)

    Och det som jag kan varna dig för är att uppdatera uppdateringar OTA(Over the air) när du väl har rootat och/eller låst upp bootloadern, för även om SE/S har gjort det möjligt att låsa upp Bootloadern så har de fortfarande inte ordnat så det går att installera uppdateringarna på officiellt sätt utan du måste flasha in uppdateringen i Flashtool med en FTF-fil, tragiskt nog :/ Men du behöver inte oroa dig alltför mycket, det finns alltid någon på XDA som är snabb med att lägga upp uppdatering i form av en FTF-fil till Xperia Play :D

    ROMen som är intressantantast utan att ha testat den är följande enligt mig, och jag känner själv att jag skulle vilja testa den tack vare att den har hög överklockningsförmåga(om ens egna telefon också klarar av det också då(får höja frekvensen stegvis och köra ett par dagar varje gång för att sedan kunna "maxa" den till slut om den är stabil, och det funderas för övrigt på överklockning av GPUn (Graphics Proccesing Uniten, vilket jag har för mig Doomlord håller på att testa :P)):

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1571658

    Och att det är väldigt kladdigt på sidan får man ta, det är typiskt utvecklarna på XDA att skriva överdrivet mycket om varje funktion med mera och dra ut på det, men den uppdateras kontinuerligt och det finslipas på den hela tiden och jag tycker den verkar grymt lovande, liksom Doomlords kernel (Doomlord är en av de riktigt stora utvecklarna enligt mig när det kommer till XPeria-serien, tillsammans med KeiranFTW(mest Xperia Play) och Doomlord vet massor kring kodning och han har varit aktiv inom Android-scenen enda sen jag ägde min första Android-telefon (Xperia X10i)

    Förutom den ovan nämnda ROMen så verkar KeiranFTWs ROM också väldigt intressant då den även kommer med tweaks och inte har Xperia S-temat utan mera av ICS-vanilla:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1572797

    Spel:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1217060 ,förutom det finns även massor med emulatorer som stödjer Xperia Play-knapparna och jag brukar spela massor med Pokémon från gamla klassiska Gameboy Color bland annat, väcker gamla fina minnen till liv :D

    En sista sak, vokabulär/ordlista(på engelska över ords betydelse):
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1466228
    Och är det något du undrar, tveka inte att fråga :D
     
    Last edited: 7 apr 2012
  3. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kanske en lite dum fråga men.. Om jag skulle testa detta rom: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1572797 på telefonen, inte kommer väl språkinställningar o sådant ändras väl?

    Det är väl " bara" hela utseendet på menyerna och sånt som ändras men inget med språk?

    En till grej också bara, jag har fått höra att om man kör över ett annat Rom kommer appar man hade försvinna. Jag har gjort backup på mobilen med titanium backup (PRO) men den försvinner väl också och hur kan den veta hur mobilen var innan? :S

    Sorry om de är dumma frågor men är nybörjare på området o vill lära mig så mycket som möjligt :P
     
  4. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Rommar har samma språkstöd som orginal android, om de inte har ändrat något så det försvinner. (så du får välja språk när telefonen startar första gången).

    Titanium backup har jag själv inte använt men du ska väll kunna lägga backupen på SD-Kortet så den finns tillgänglig när du installerat romen.
     
    Ticker gillar detta.
  5. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Språkinställningarna kan eventuellt inte finnas med som personen som svarade före mig skrev, men se det positiva, det finns guider i hur man lägger till stöd för sitt egna språk om det inte redan finns med :D
    Och jag vet inte vad du menar med "o sådant ändras" men jag kan passa på att berätta att allting som du har haft tidigare på din telefon kommer att försvinna och det kommer att bli som en ren installation av Android, och den kommer att vara precis lika fri från dina personliga inställningar och dylikt som när du köpte den i butik, med andra ord så får du ställa in allting på nytt och ta backuper från appar och dess app-information som du måste spara innan du väljer att "wipe dalvik" och dylikt i CWM (Clock Work Mod) för att inte få med något som ligger kvar ifrån gamla systemet.

    Själv så brukar jag köra allting tre gånger så jag är på den säkra sidan när det gäller att installera den nya ROMen.

    Backupen av appar som du gör i Titanium Backup PRO kommer att finnas kvar på SD-kortet, så det behöver du inte oroa dig för :P

    Och ingen fråga är för dum, alla är vi nybörjare i början :)
     
    Ticker gillar detta.
  6. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej tack för svaren :) Tänkte bara på en grej jag inte riktigt förstod, det där med "Clock Work Mod" jag tror jag hämtade en version av detta på Google Play men den menade att det inte fanns en version som stöder play än. dock var detta en dual boot app så man kunde välja mellan original rom samt ett custom på SD när man startar mobilen. Men det kanske inte är samma som Clock Work mod? =P
     
  7. Gladjolt

    Gladjolt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Har en fråga angående bootloader.

    Köpte min mobil från telia med ett abbonemang på release-dagen, så jag tippar på den är låst till Telia.
    Jag hörde att de telefoner som var låsta till en leverantör ej skulle gå att låsa upp bootloadern på.

    Men när jag testade slå *#*#7378423#*#* och kolla runt så stod det faktiskt Bootloader unlock allowed:Yes . Kommer det gå att flasha in en ny kernel så man kan överklocka den? (FPSe med opengl-plugin skulle nog funka mycket bättre då)
     
  8. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Följ instruktionen i följande länk så ska det gå bra och smärtfritt (gjort det själv :P):
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1390771

    Och den fil du ska köra är då install-cwm1.cmd :)

    Läs allt men tro bara på hälften ;)
    För övrigt finns en användbar guide här om hur du går till väga vid upplåsning av bootloadern vilket din mobil ska tillåta :P:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1034371
     
    Ticker gillar detta.
  9. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kom spontant på en grej som kanske egentligen är lite off topic för den här tråden men.. Jag har hört att på appstore för iPhone så räcker det med att man köper en app 1 gång och sen går att ladda ner den igen utan att betala (så länge man använder samma konto) ifall det blir nått fel på telefonen.
    Tänkte bara är det likadant med Google Play månne? för i så fall behövs ju egentligen inte backup på vissa appar :P
     
  10. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Ja det är så. Om man går till hemsidan och går in på sitt konto så ska man kunna se sina appar man laddat ner och köpt. (och köpta appar är fortfarande köpta så du inte behöver köpa om dem igen).
     
    Ticker gillar detta.
  11. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okej låter bra :) tänkte dock bara det där med "usage" där de står hur man bläddrar i CVM recovery. Är detta något man måste göra sen? :P
     
  12. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja, tyvärr, men de finns en del CWM-versioner med touch-funktioner också, men då tror jag man får söka lite och modifiera skriptet efter egen förmåga, dock är det inte värt tiden man spenderar på det enligt mig för jag är så lite inne i CWM-menyn och navigerar :P

    OBS:Om du använder Doomkernel som kernel så kan du få full touchsupport om du vill i CWM, källa på det:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1176502
    :P
     
    Last edited: 5 maj 2012
    Ticker gillar detta.
  13. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så kortfattat så vet jag att installation fungerade om det kommer upp en meny när man trycker ner och släpper upp volym ner knappen? Men vilken av loggorna ska visas den boll liknande eller texten sony Ericsson? :-P
     
  14. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Japp, då vet du, och mitt tips, om du vill vara säker på att du kommer in i just den menyn är att trycka frekvent på ner-knappen, dock behöver du inte göra det i ultrafart, utan bara lite då och då under uppstarten, och under tiden som "Sony Ericsson"-texten visas så kommer du strax efter det att komma in i CWM som du kommer att märka när du har kommit in i det :P
     
    Ticker gillar detta.
  15. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej tackar för detta :) och poängen med den är att kunna köra custom Roms bara man vet hur man gör? Låter ganska enkelt ändå :P
     
  16. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja, och även att du kan rensa all data som du vill och så, vilket kan vara en idé vid installering av ny custom ROM då, och man kan även göra backuper och återställa backuper om man bara känner att man vill testa på någon ROM då till exempel, och förutom det kan man även via CWM installera små paket för att få olika toogles direkt i menyn och moddar (exempel: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1477190 ) och då är det ALLTID .zip-filer som gäller, och inga andra sorter, och du behöver inte oroa dig för att du måste packa upp de komprimerade filerna först utan det görs direkt i CWM :P
     
    Last edited: 6 maj 2012
    Ticker gillar detta.
  17. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej ska testa custom rom som jag länkade förut för att få ICS looken på mobilen, den sägs vara bra :) den ville dock att man skulle installera custom kernel också men påverkar detta batteritid mycket o hur återställer man i så fall mobilen till stock rom igen om den inte var bra? :P
     
  18. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Den är nog grymt bra också dessutom ska du se, antingen den, eller den här är mitt tips: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1571658

    Och anledningen till varför jag tipsar om den är för att KeiranFTW har gjort valet att göra sina studier mer och satsa mer på skolan de år som är kvar då han vill ha bra betyg och satsa mindre på utvecklandet, så det lär gå söligt.

    Men vad jag förstått så är den ROMen du länkade till helt stabil men att den ändå får ett par uppdateringar emellanåt :P

    Och utöver ICS-looken så får du även alla fördelar som kommer med ICS och det ska vara ett bättre flyt i det och att det är ännu mer optimerat i koden från grunden då det tog sån lång tid att utveckla det och eftersom Google verkligen slog på trumman för det och förstorade det så mycket så får jag för mig detta, eller så var det för att det är ännu sämre, men jag tror snarare tvärtom :D

    Och den påverkar förmodligen batteriet extremt mycket, speciellt då du endast har använt stock ROM innan, och du kommer förmodligen uppleva ett helt annat flyt i mobilen och få en betydligt längre batteritid än vad du är van vid, och allting är endast till det positivare så du behöver inte oroa dig :D

    Och om den inte är bra så flashar du bara in denna stock ROM via Flashtool: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1269845

    OBS: Glöm inte att du måste följa denna procedur först: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1034371

    Och att kolla innan om du kan låsa upp Bootloadern som jag beskrev hur man gör längre upp för att kunna köra custom kernel :P
     
  19. Ticker

    Ticker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okej allt låter ju skitbra :) antar att någon av kernel som länkas på den sidan är bra och fungerar bra ihop med rom :P

    Vet inte riktigt varför men är ändå lite skeptisk till låsa upp bootloadern för det är väl något som inte kan ogöras sen? Men o andra sidan Sonys officiella hemsida har ju guide till hur man gör detta så borde inte vara så farligt väl? :)
     
  20. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jovars :D

    I regel så utvecklas kernel och ROM parallellt med varandra så att de fungerar sömnlöst åt varandra för att få ut det mesta möjliga av alla funktioner som Android kan erbjuda :P :D

    Det kan ogöras, för det finns t ex: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1134334 så du kan fortfarande ångra dig sen :P

    Och tro mig, det är ingenting farligt alls, det är bara att släppa loss och testa runt och exprimentera, i värsta fall så får man alltid flasha tillbaka till original-mjukvaran för att sedan testa igen på nytt, och de finns sånna som har överklockat sina XPeria Plays till 2Ghz och egentligen är processorn bara gjord för 1GHz och visst, det sliter på hårdvaran, men det visar bara hur extrema påfrestningar hårdvaran verkligen kan klara av :P

    Och en annan sida som du kan följa om du får problem vid bootloader-upplåsningen som jag hittade på med en ännubättre guide är: http://www.xperiagamer.com/Beginners-Guides/unlock-the-bootloader-ramge.html

    Hittade den då jag sökte själv, och upptäckte just att min som jag trott varit låst hela tiden egentligen har varit olåst hela tiden sen jag köpte den förut i andra hand :P så det var en glad överraskning :D
     
    Ticker gillar detta.