Mobiltelefoner om några år?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Andreas266, 5 maj 2012.

  1. Andreas266

    Andreas266 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Vad kommer mobiltelefonerna ha för funktioner om 1-4 år som inte finns idag? Hur långt kan utveckling nå inom den närmaste framtiden?

    Kameror som är bra på riktigt?
    Smidig betalning i affärer med mobilen?

    Hur mycket bättre kan skärmarna bli? Hur mycket snabbare kan processorerna bli?

    Spåna på!
     
  2. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Thiesen's Tänkvärda Tankar:

    "För att förstå framtiden måste man blicka bakåt"

    Nu är din din tur att förstå vad jag menar.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tror att mobiltelefoner som vi har dem idag försvinner inom några år. Det är en pina att hela tiden ta fram sin telefon, låsa upp den och sedan klicka och dra med fingrarna på den. Varför inte få informationen utan att stirra på en telefon?

    Armbandsur som presenterar informationen på ett smidigt sätt utan att man behöver ta fram sin telefon och pilla på den.
    Det jag däremot tror på är Project Glass där man kan få all information framför ögonen precis när man behöver den utan att leta reda på telefonen.

    Jag tror även på att vi istället för att ha mänger med olika tjocka klienter där vi ska installera och synkronisera alla program kommer att ha klienter för att accessa all data i molnet i ett typ av "virtuellt rum" som alla klienter kan accessa. Jag kan sitta hemma vid min dator och skriva på ett dokument, titta på en film, lyssna på musik etc., ta på mig lurarna och låta musiken fortsätta spela där, sätta mig på spårvagnen och titta vidare på filmen precis där jag slutade att titta på den, komma till jobbet och fortsätta skriva på dokumentet och markören står exakt där jag lämnade den hemma.
    Om jag installerar en app i mitt "virtuella rum" så kan självklart alla mina klienter accessa den oberoende av operativsystem eller tillverkare. Klienterna är bara accesspunkter mot mitt rum där allt finns hela tiden.
     
  4. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    568
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Istället för att satsa på prestanda och större skärmar tror jag man kommer satsa mycket på batteritid och tunna enheter.
     
  5. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Och redan har två tydligen inte förstått vad jag åsyftade med min tänkvärdhet. Jag kanske förklara?

    Det jag menade var inte att man ska göra om samma misstag som äldre generationer har gjort i sin strävan efter att försöka förutspå framtiden.

    För ett antal hundra år sen trodde man att vi skulle ha nån form av rullande "vägar" typ som ett rullband så att man slapp att gå själv. Denna vision blev ju en ruskigt stor flopp även fast vi nu för tiden faktiskt har rulltrappor samt på en del båt- och flyterminaler har rullband för de som inte vill gå på egen hand. Dock inga längre vägsträckor.

    Detta var bara ett exempel på dåtidens visioner. Ett annat exempel är ju den legendariska sk "rymdhissen", en maglev wire som skulle kunna användas för att frakta gods upp i omloppsbana runt jorden.

    Med utgångspunkt från detta så kan jag ge rådet att inte försöka leka allt för mycket scifi-Hollywood utan man ska utgå från vad man känner till om dåtiden fram tills nu och sen göra en extrapolering en bit in i framtiden istället.
     
  6. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Eller så skippar man filosofie lektionen och spånar på precis som ts ber om. Helt enkelt för att det är roligt och intressant! De båda som du var orolig för att de missade din "tänkvärdhet" tror jag helt enkelt skippade den och gjorde precis som ts frågade efter. Nämligen spånade! ;)

    Jag tror mobiltelefonin kommer integreras allt starkare i vår vardag. Du kommer kunna ersätta betalkorten, bankdosorna, bilnycklarna, etc etc. Mycket går ju redan men tror att telefonen kommer bli ett självklart nav i närmiljön, det som binder tekniken samman.
    Tror mer på starkare mjukvaruutveckling än hårdvaran det närmaste.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    NFC är väl en trevlig gissning.

    Skulle gärna vilja se vad som kan skapas mha glasögonen och lite image processing.
     
  8. Andreas266

    Andreas266 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Jag bad inte någon försöka förutspå framtiden utan helt enkelt gissa hur mobiltelefonerna förändras ca om 1-4 år. Det är väl inte speciellt långt fram? väldigt många här inne kommer fortfarande att vara bunden till 3 och Tele2 då ;)


    Aja - Precis! Att det är roligt och intressant är den enda orsaken :) Vill man glida iväg får man göra det. Det är ingen som skjuter dig om du har fel.
     
  9. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ok då... du vill att vi spånar?

    KNIGHT RIDER!!! You just gotta love KITT!!! Givetvis ska en mobiltelefon kunna fjärrstyra en bil. Men vänta lite... det går ju redan idag... stoppa in ett wlan i en bild och tuta så det ryker... :-)

    Enough said.
     
  10. Mavro

    Mavro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En sak som jag tror om framtiden är att vi troligtvis kommer ha en digitalt integration till vår omgivning. Kanske inte så bra ordval där men vad jag menar är att utvecklingen har gått från IT i hemmet till IT överallt. Och jag tror att vi i framtiden kommer se mer av det här.
    Någon form av enhet kommer vi bära med oss eller ha inom oss och den kommer vara kopplat till molnet där allt finns. När man sätter sig i bilen så blir man välkomnad av bilen då den redan känt av att man satt sig i den på grund av att smartphonen kan "snacka" med bilen. Och sen så får du upp samtal / sms osv direkt på vindrutan och styr allt med handrörelser och tal. En slags integration med omvärlden. Man kanske kan gå in i en hiss och få fram info om dom olika våningsplanen direkt till sin smartphone eller vad man då använder tex HUD glasögon?
    Man kanske kan gå in i en glassbutik och få presenterat menyn direkt när man går in i en resturang och kanske kan beställa maten och betala "online" innan man enns kommit fram till kassan. Bussar som automatiskt ser om du har biljett eller inte när du går på bussen. Och som drar en biljett automatiskt om det inte är tex "månadskort".

    en slags integration med världen, genom någon enhet, och något sätt att se data. Typ skärm/glasögon eller liknande.
     
  11. Rower

    Rower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  12. Andreas266

    Andreas266 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Enough said? Varför skulle du bestämma när ämnet är färdigdiskuterat? Gillar du inte ämnet så håll dig härifrån.
     
  13. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Trådskaparen vill att vi spånar. Vill du ha en tråd för filosofiska argument får du väl starta en sådan tråd.
     
  14. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har inte direkt något spånande att komma med men jag tycker att tråden är ett bra initiativ.
    Borde spånas mycket mer hos företagen också.
    Var med på ett 3g lanserings möte i början 2000-talet.
    Allt var bara Jiiihooo nu är allt möjligt
    Men det var ingen överhuvdtaget som tänkt på vad man skulle anväda tekniken till.
    Vi har väl kommit en liten bit nu.
    Spåna på och om jag för önska, gärna saker som gör livet enklare, praktiska saker tex integration hem/mobil/bil/tvättstuga etc
    Saker jag personligen gärna undviker är NFC
    Finns ju en klistrad överst i allmän forum.
    Vill vi verkligen på allvar gå omkring med bankkontot i mobilen.
     
  15. se33

    se33 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    1-4 år är enligt mig för kort tid för att vara intressant...

    jag kan lätt konstatera att om 2 år är Samsung Galaxy S3 en budget-mellanklass mobil med stor skärm... precis som Galaxy S (Advance) är idag. 4g är standard och 5g kanske kommer...

    Skärmarna är uppe i 720p-1080p kanske lite högre hos vissa toppmodeller...

    Batteriernas kapacitet har ökat med 10-20%

    Grafik och processor prestandan fördubblas var 18:e månad. räkna själv.

    Mjukvaran? nu är jag negativ men jag förväntar mig inte speciellt mycket här. Jag tror att det är svårt att göra mjukvaran mycket bättre än den vi har idag pga att vi byter hårdvara för ofta och när mjukvaran börjar mogna ja, då är hårdvaran gammal och byts ut...

    Kringutrustning som armbandsur och kanske glasögon börjar mogna och vi kanske får se något genombrott. (tex att apple lanserar ett armbandsur, jag ser redan nu apples VD stå där och säga: "We have developed something extra ordinary innovative, something the world would never have thought of. It's the brand new iWatch, it can link to you iPhone and show you live information on its high resolution retina display."

    Om vi ska ta upp iphone i jämförelsen så tror jag de kommer ha en mjukvara som liknar dagens med ytterligare några basala funktioner (som utan ursäkt borde varit där från början) har lagts till... Hårdvaran kommer vara hyffsad som alltid, skärmen en skräpig gammal LCD med hög upplösning (3.5").

    Jag må vara negativ men positivt sett är det inte alltid så dumt som man kan tro...

    Jag tror det skulle vara roligare att fråga "Hur tror ni vårat tekniksamhälle ser ut om 20 år." dessutom är 1-4 år ett väldigt brett spektrum där 4 år är ganska långt medan en påläst person med kontakter inom de större företagen säkerligen skulle kunna få reda på väldigt exakt hur de kommer se ut om 1 år...