Problem: Problem efter misslyckad OTA uppdatering till 5.1

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Heywood Floyd, 19 mar 2015.

  1. Heywood Floyd

    Heywood Floyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag körde min OTA uppdatering till 5.1 tidigare idag. Jag lät plattan ligga och när jag tittade till den någon timme senare syntes bilden med en liggande androidgubbe och texten "inget kommando.". Jag läste mig till att den fastnat i bootloadern(?) och att det inte fanns så mycket att göra än att köra en fabriksåterställning på den. Det var precis vad jag sedan gjorde, dock kommer jag till samma bild(liggande androidgubbe med "inget kommando.) då jag väljer "reboot system now" när fabriksåterställningen är gjord.

    Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Jag är inte så haj på det här och har aldrig funderat på att roota utan nöjt mig med att uppdatera den när det dykt upp en ruta om OTA uppdateringar.

    Tack på förhand
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Välkommen till Swedroid!

    En bootloader är en mjukvara som tar hand om hårdvaran i din Android. Den har många fler uppgifter men tänk på den som ett BIOS för ett moderkort i en dator så är du på rätt spår.

    För att lösa ditt problem kan du göra på sättet jag beskriver nedan men allting du har på din platta kommer att raderas. Detta är inte root eller något liknande och påverkar inte eventuell garanti. Du kommer ha en enhet i originalskick efter att proceduren är klar.

    Detta går ut på att radera allting på plattan och sedan ominstallera den. Anledningen till att vi raderar allt är att vi inte vet vad som gått fel och vill undvika att det händer igen.

    Nu förutsätter jag att du kör windows i din dator. Först och främst behöver du hämta hem dessa filer:
    Vänta med att installera drivrutinerna tills vi vet om de behövs eller inte. Skapa istället en mapp i datorn på valfri plats.

    Öppna zipfilen med fastboot i och extrahera fastboot.exe till mappen du precis skapat.

    Öppna den stora zipfilen och extrahera bootloader-manta-mantamf01.img till samma mapp. Från samma arkiv extrahera även image-mantaray-lmy47d.zip till samma destination men packa inte upp den.

    Jag brukar döpa om långa filnamn till något kortare för att det är bekvämare att skriva något kort när man flashar. Du kan göra det på zipfilen och imgfilen om du vill. Vad du än väljer så ska innehållet i din nya mapp se ut såhär:

    [​IMG]

    När det är ordnat är det dags att starta plattan i bootloaderläge genom att hålla in volym upp + ner + power samtidigt. Du ska då komma in i bootloadern. Koppla sedan ihop datorn med plattan via usb och notera ifall drivrutiner börjar installeras automatiskt. Om de inte gör det är det möjligt att de redan är installerade och för att ta reda på det använder vi oss av fastboot.

    Fastboot körs ifrån kommandopromten då den inte har något UI därför måste vi öppna en kommandotolk i den mappen vi har lagt våra filer. För att göra det ska du hålla in shift och högerklicka i din nya mapp där du lagt filerna. I menyn som öppnas ska du välja "kör kommandotolken här/open command window here".

    Som du ser nu befinner sig promten på sökvägen till din mapp e.x. C:\Users\Per\Desktop\Nexus10 eller var du nu har valt att skapa din mapp. Härifrån kan vi använda fastboot.exe.

    Skriv
    Kod:
    fastboot devices
    tryck på enter och se vad du får för svar. Det vi vill ha är ett svar med ett serienummer, det betyder nämnligen att din enhet kan kommunicera med fastboot. Om inget serienummer kommer som svar behöver drivrutiner installeras. Koppla i så fall bort plattan från datorn medan du gör det.

    När plattan och fastboot kan kommunicera med varandra är det dags att börja styra upp plattan.

    1. Lås upp bootloadern för att kunna flasha systemet
      Kod:
      fastboot oem unlock
    2. Radera befintlig installation. Tryck på Enter för att utföra kommandona ett i taget.
      Kod:
      fastboot erase boot
      
      fastboot erase cache
      
      fastboot erase recovery
      
      fastboot erase system
      
      fastboot erase userdata
      
    3. Uppdatera till senaste bootloadern
      Kod:
      fastboot flash bootloader bootloaderMantaray.img
    4. Starta om plattan och gå in i bootloaderläge igen efter att du uppdaterat bootloader enligt punkt 3.
    5. Installera systemet igen
      Kod:
      fastboot update -w imageMantaray.zip
    6. När det är klart lås bootloadern igen
      Kod:
      fastboot oem lock
    7. Starta om plattan igen och låt magin flöda.
    Observera att det tar 10-20 minuter när du startar plattan första gången så låt den ligga med laddning och tugga en stund. Det värsta som kan hända är att strömmen tar slut så se till ha mycket batteri eller låt den ladda via kontakt i väggen tills den är färdig.

    Har du frågor eller stöter på problem är det bara att skriva här i tråden.
    Lycka till!
     
  3. Heywood Floyd

    Heywood Floyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ett väldigt utförligt svar! Suveränt :)

    Jag stötte dock tidigt på ett problem när jag öppnat kommandprompten och knappat in "fasboot devices".

    Nexusadberror.png
    Jag tänkte fråga innan jag börjar mecka med den där filen själv vad som kan tänkas vara problemet.
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Oj sorry det var glömskt av mig. Du hittar två stycken *.dll filer i samma zippade mapp som du hittade fastboot.exe i. Ta dem filerna och kopiera ut till mappen du skapade för ändamålet. Filerna du vill ha heter AdbWinApi.dll och AdbWinUsbApi.dll.

    Sen kommer fastboot att fungera :)
     
  5. Heywood Floyd

    Heywood Floyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaret indika!

    Datorn har vid 2 tillfällen försökt installera enheten automatiskt men misslyckats. Om jag högerklickar på Datorn och väljer hantera/manage och sedan enhetshanteraren så ligger plattan där som "android 1.0".

    Den verkar inte känna av drivrutinerna från Samsung som jag laddade ner från länken du skickade.
    När jag skriver in kommandot "fastboot devices" i cmd så ser det bara ut såhär cmdfastboot.png
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Börja med att testa en annan usbsladd om du har det.

    Bärbar dator? Se över inställningarna för energischemat det finns något som har med usb att göra där men jag kommer inte ihåg vad det heter på rak arm.

    Testa att avinstallera plattan helt från datorn. Ta bort allt som verkar ha med den att göra. Sedan kopplar du in den i bootlläge till datorn och låter den installera sig själv igen.
     
  7. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Heywood Floyd och indika gillar detta.
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    för att elaborera lite ang bärbara datorer och energischeman.

    Nu har jag en engelskspråkig installation av windows på denna men om man trycker på batteriikonen och sedan på More power options -> Change advanced power settings -> USB Settings -> USB selective suspend setting. Och ändrar den till disabled så kan det också lösa eventuella problem. Detta gäller såklart bara bärbara windows installationer.
     
  9. Heywood Floyd

    Heywood Floyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu är det hela löst, så stort tack till er indika och Gryph!

    Det är en laptop jag har med 3 usb-uttag och testade allihop och även en annan usbkabel utan något resultat. Jag avinstallerade sedan samsungs drivrutiner ännu en gång och provade Koush som Gryph länkade till och när jag installerat den och sedan kopplade in plattan så hittade datorn den direkt och jag kunde komma igång med fastboot. Efter det flöt allt precis som det skulle och plattan har åter startat och håller på att uppdaterar appar för fullt. Så ännu en gång tack för hjälpen!
     
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vad skönt att det löste sig relativt smärtfritt. Drivrutinerna brukar ofta sätta käppar i hjulen men när man väl löst det så är fastboot ett väldigt enkelt verktyg att jobba med.

    Ha det så skoj nu med din "nya" surfplatta!
     
    Heywood Floyd gillar detta.