ADB Wireless

Discussion in 'Galaxy S' started by mickeko, Aug 20, 2010.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Hittade en app som är kungligt smidig, ADB Wireless.

Det är busenkelt. Om du inte har adb installerat kan du (för windows) hämta ner en av lag-fixarna från xda för att få de nödvändiga filerna (länkade till RyanZAEXT2LagFix ALPHA 1.zip). I den finns massa filer, men om du inte vill installera lagfix så är det 3 som gäller: adb.exe, AdbWinApi.dll och AdbWinUsbApi.dll. Packa upp de filerna i en mapp.

Installera ADB Wireless (se till att din dator och telefonen är kopplad på samma WIFI-nätverk). Starta appen, lägg ner telefonen på bordet (verkar som att den kopplar ner om du flyttar runt på luren :) ) och tryck på gröna knappen. Du får då upp en liten text under som ger dig en adb kommandorad för att koppla upp datorn mot luren.

Öppna nu en kommandotolk på datorn (cmd), bläddra till mappen med adb och skriv in kommandoraden från appen.

Nu har du en virtuell kabel mellan dator och telefon, och kan köra vilka adb grejer du vill över den, sålänge du inte flyttar omkring på din telefon. (Exempelvis kan du ifall din telefon är rootad installera lagfixen genom att köra batch-filen som finns med i filen jag länkade till)

TÄNK PÅ ATT LÄNKEN KOPPLAS NER IFALL TELEFONEN GÅR I VILOLÄGE, OM SKÄRMORIENTERINGEN ÄNDRAS ELLER APPEN PÅ ANNAT SÄTT BLIR STÖRD I TELEFONEN.

Det går bra att göra mindre ändringar med denna metod, men sånt som kräver en säker koppling mellan telefon och dator bör EJ utföras med detta.

Detta kräver inga drivrutiner installerade i datorn för att fungera (annat än för nätverksanslutningen såklart, men det har du ju redan).

Lycka till! :D

Last edited: Aug 20, 2010
  2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Wow den här appen har jag saknat.

Jag upplever inte heller några av problemen med nedkoppling du nämner. Jag har tryckt på hemknappen, låtit skärmen slockna och jag kan ändå ta screenshots med eclipse och logcat funkar:)

3. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Märkligt. Fast det kanske är problem jag har för att jag kör officiella gamla JF3 i min SGS. :)

4. Skywriter

MINA ENHETER

Det beror nog på hur stabil WiFi-anslutningen är.

Jag håller på och gör en GPS-app och för att testa den måste jag gå ut på balkongen. Jag testade nu att ladda upp appen till min Hero och sen gå ut på balkongen och testa den. Enda skillnaden mot att använda sladd var att det tog lite längre tid att installera appen.

Den här appen är verkligen något jag har saknat :)

5. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Hmmm, det kan ju förståss vara så att jag i ett ögonblick tappar wifi när jag ändrar orientering i appen... Fast det verkar långsökt. Ska testa lite och se vad som händer. :)

EDIT: Jag stängde av att den känner av telefonens orientering och nu funkar det stabilt. Något är inte riktigt som det ska tror jag... Undrar om samma sak kanske påverkar GPSen... Hmm....

Last edited: Aug 20, 2010
  6. Skywriter

MINA ENHETER

1.1 finns ute :)

Ny ikon och några inställningar