Android TV i smart-tv, hur väl fungerar det?

Diskussion i 'Android TV' startad av Frohike, 18 aug 2016.

  1. Frohike

    Frohike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2009
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag undrar hur väl Android TV fungerar som operativsystem i dagens smart-tv, generellt? Segt i menyer etc? Jag antar att det beror på cpu, ram etc i maskinen.

    Jag tittar specifikt på Philips 55PUT6101 som Elgiganten kampanjar just nu. Någon som har en åsikt där? Jag kan ingenting, och det är ju minst sagt en djungel.
     
  2. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Innan du köper en Philips bör du nog ta en titt på deras supportforum: http://www.supportforum.philips.com/en/forumdisplay.php?214-TV-Software-2015-models

    Den allmänna uppfattningen verkar vara att man hellre ska spendera mindre pengar på TVn och investera i en separat TV box. Nvidia Shield eller Nexus Player om man vill ha Android, annars finns till exempel Apple TV som verkar populärt bland många. Shield är dyr, men top of the line än idag 1,5 år efter sin release.

    Mjukvaran i en smart TV hinner bli föråldrad långt före TVn nått sin livslängd. Sony, som väl ändå är bland de bättre, är fortfarande kvar på Lollipop. Sådant skulle störa mig lite 2016 och något vansinnigt år 2020. Då är det mycket trevligare att bara byta ut en liten box av bra märke, där man dessutom kan räkna med minst en stor OS-uppdatering.

    En Smart TV har också inte sällan ett segt användargränssnitt. Har blivit lika besviken varje gång jag testat en s k Smart-modell. Trögt som sirap har det varit och har gett en känsla av kass prestanda.

    Läser du på Philips forum som jag länkade ovan så kan det också förekomma att man får bekymmer med mjukvaran, ibland så att TVn måste bytas ut. Då känns det fint att ha en av marknadens sista dumb TVs.
     
    Atilla gillar detta.
  3. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Har en Sony, har ingen android tv box att jämföra med, men skulle säga att det är lite småsegt och instabilt. Kraschar ibland. Dock riktigt smidigt.
     
  4. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Tänk på att alla appar till Android inte fungerar på Android TV, bla HBO. Beror på att de måste anpassas till stor skärm (sa säljaren på MediaMark).

    Saxat från HBO:
    Samsung Smart TV
    HBO Nordic är nu tillgänglig på Samsung Smart TV 2012, 2013, 2014 och 2015. HBO Nordic är också tillgänglig på följande Samsung Smart TV modeller: UKS9800, UKS9500, UKS9000, UKS8500, UKS8000, UKS7500, UKS7000, UKU66A0, UKU6510, UKU6500, UKU64A0, UKU6400.

    Kom ihåg att uppdatera din Samsung Smart TV programvara till den senaste uppdateringen.

    Andra TV-tillverkare
    Du kan använda HBO Nordic på din TV på tre olika sätt:

    HDMI-kabel: Du kan koppla din Mac, PC, Android- eller iOS-enhet direkt till din TV via en HDMI-kabel.

    Chromecast: Du kan casta HBO Nordic direkt till din TV genom Chromecast från din Mac, PC, Android eller iOS-app.

    Airplay: Du kan strömma HBO Nordic från din iOS-app via Airplay till din Apple TV.
     
  5. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Skulle säga att Android-TV fungerar väldigt bra överlag. Dock är inte hårdvaran i TV-apparaterna i dag tillräckligt bra för att klara avancerade 3d-spel, men de enklare går bra.
    Apputbudet är relativt bra och växer hela tiden, och där det saknas app för TVn kan man Casta då en Android-TV alltid har inbyggd Chromecast.
    Med Nougat kom möjligheten att vara inloggad på Googlekonton samtidigt, vilket har underlättat användandet av t ex Youtube eftersom alla I familjen vill använda sitt eget konto.

    Edit: gammal trådsåg jag nu...