Flytta kontakter

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by A-kapris, May 27, 2010.

1. A-kapris

A-kapris Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag läste nånstans att man kan lägga över sina kontakter till gmail från sin gamla Ericsson och sen via gmail få in kontakterna i sin nya Desire. Men när jag gör som det stod att man skulle göra i min gamla telefon så funkar det inte. Hur ska man göra för att få över kontakterna till gmail?

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Exportera vCard från din SE och importera detta i gmail. Det lättaste sättet är att skicka alla kontakter som vCard via bluetooth till en dator.

Annars kan du bluetootha över kontakterna till din desire som sedan automatiskt kommer synca det med google (om du ställt in kontakt-sync) nakdelen är att du kan få dubletteri processen.

Lycka till! :)

3. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Ett annat sätt är att använda MyPhoneExplorer, http://www.fjsoft.at/en/ då kan du synca upp kontakterna direkt till gmail.

4. Pallee

MINA ENHETER

MyPhoneExplorer är ett mycket bra program för typ ALLT man kan göra med en SonyEricsson telefon... tyvärr går det bara att köra på windows. Något som jag saknade innan jag bytte till desire eftresom att jag kör mac... Nu är det lite motsatt eftersom att den inbyggda kalendern och adressboken i osx synkar utan extraprogram med google :)

5. A-kapris

MINA ENHETER

Men som jag förstod det skulle jag kunna synka direkt i telefonen mot gmail, utan att behöva ladda ner något program eller använda datorn.

6. fregor

fregor Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Visst, din Desire kommer att synca sig mot kontakterna i Gmail, men det kräver att du har dina kontakter på Gmail.

7. Toneloc

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Inte från din gamla SE, däremot med din nya Desire så kommer det att fungera utmärkt, den syncar automatiskt mot din gmail om du vill. Du måste ju dock få uppgifterna till din gmail först och det är där som MyPhoneExplorer kommer in i bilden, med det programmet kan du koppla din SE till datorn och sedan få över allt till din gmail.

8. Pallee

MINA ENHETER

Det har jag ingen aning om. Läs i din telefons Instruktionsbok. Googla. Maila/ring supporten på SonyEricsson. Eller åtminstone uppge din telefonmodell!

Förvänta dig inte att någon kommer gissa sig till ditt problem.

Ett litet vänligt tipps till framtiden: Om du har ett problem, var specifik, uppge så många detaljer du kan när du frågar folk på forum/maillistor. På så vis slipper folk bli irriterade på att dom lägger ner sin tid på att googla det du troligen redan har/kunde ha googlat själv.

Jag brukar ha som princip att alltid svara med en hjälpsam länk eller kommentar istället för att bara svara "Googla." eller "Läs manualen." I detta fallet förstår jag inte riktigt hur jag skulle möjligtvis kunna hjälpa dig mer än att just svara "Googla" eller "Läs manualen". Det har redan kommit flera välfungerande svar i tråden...

Oavsätt, så önskar jag dig lycka till!
    //Pallee

9. A-kapris

MINA ENHETER

Du behöver inte bli irriterad och googla mitt problem, ta det lugnt. Vet du inte svaret på frågan behöver du inte lägga ner massa tid och dessutom bli irriterad.

Självklart tror jag inte att folk kan gissa sig till mitt problem, men det är ju heller inte lätt att veta om mitt problem är självklart för andra eller inte. Ibland behöver man ju inte skriva mycket för att folk ska förstå och känna igen problem. Det känns ju onödigt att ni ska behöva läsa mycket mer än nödvändigt för att svara på vad jag trodde var ett enkelt problem.

Jag läste om det här i en mobiltidning och det stod hur man skulle göra i sin gamla SE och jag gjorde så men det fungerade inte. Trodde, eftersom det stod som tips i en känd tidning, att det var något enkelt jag missat, hade ingen aning om att det var så krångligt.

Jag är inte dum i huvudet, jag kan googla och jag kan läsa en manual, och det är så klart det jag gör innan jag skriver och frågar i ett forum.

10. Toneloc

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Tala gärna om hur du har gjort och/eller peka ut var artikeln finns så kanske vi kan tala om vad du gjort för fel eller om det faktiskt inte fungerar så som det står i artikeln.

11. A-kapris

MINA ENHETER

Läste den inte på nätet, så jag kan inte länka till artikeln (har sökt efter den själv för att försöka igen).

Jag har gått in på Synka kontakter i min SE (W902).
    Fliken "Allmänt":
    Under "Serveradress" skulle man skriva http://m.google.com/syncm
    Under "Användarnamn" har jag skrivit min gmail-adress
    Under "Lösenord" mitt gmail-lösen
    Fliken "Program", där har jag kryssat i Kontakter eftersom det är det jag vill synka.
    Fliken "Programinställningar" under "Kontakter" skulle man då skriva contacts.

Efter det skulle man trycka spara och sen kunna synka över kontakterna till sin gmail. Jag har som sagt inte artikeln framför mig för då skulle ju allt vara mycket enklare.. det är ju mycket möjligt att jag missförstått eller missat nåt i artikeln.

Tack för hjälpen alla som hjälper :)

12. Pallee

MINA ENHETER

Jag ska börja med att be lite om ursäkt för att mitt förra inlägg. Det kändes på något vis som att du förutsatte att alla sonyericsson telefoner fungerade likadant... vilket självklart inte är fallet. Förlåt om jag var lite oförskämd.

Nu när det är avklarat och vi har mer information att leka med är iaf jag glad :D. Jag kanske till och med har hittat ditt problem. Under "serveradress" ska det stå "https://m.google.com/syncml" (utan citationstecken) observera bokstaven "l" (lilla L) i slutet. Samt att det ska alltid vara https när du ansluter till google så vitt jag vet...

Kolla på denna länken, det kanske kan vara till hjälp (hittade ingen guide för w902 men de efterfrågade datafälten verkar vara de samma): http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?hl=en&answer=98259

13. Toneloc

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Den tjänsten verkar vara ifall man använder Google apps i företaget, se http://www.google.com/mobile/sync/

14. A-kapris

MINA ENHETER

Ingen fara, jag kanske gav för lite information från början, men jag trodde det var ett (för andra) enkelt problem. Jag vet att alla SE-telefoner inte fungerar likadant :)

Hur som helst, tack för tipset, du hade alldeles rätt. Det skulle stå "https://m.google.com/syncml" under "Serveradress". Testade nu och det fungerade alldeles utmärkt. Nu ska jag bara få min Desire också :)

15. Pallee

MINA ENHETER

Vad roligt att det fungerade!

Jag inser nu vad (kanske) jag har gått miste om som gammal SE ägare :P (vet inte om min förra telefon stödjer SyncML...) hur som är jag glad för din skull! Hoppas du får din desire snart :D

16. Mr_East

Mr_East Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fasen va detta funkade bra, ja körde däremot med PCsuite och valde alternativet synca onlinetjänst skrev in https://m.google.com/syncml + kontouppgifter för g-mail och contacts på databas funkade utmärkt och fick kontakterna i androiden direkt.

Denna variant borde fungera med alla mobiler som har PC suite.