Helautomatisk kaffemaskin

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Johanvartaget, 3 jan 2021.

  1. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Jo är inne på Barista Touch modellen.

    Verkligen väldigt hoppigt pris på prisjakt.

    Känns som den säljs för ca 9000 varannan månad. Nu verkar den ju ligga typ all time high.

    Kan köpa den för 9000 nu som ny men med skadat emballage så kanske slår till på det. Frugan fyller år om 2 veckor och gav mig typ grönt ljus på att köpa en schysst kaffemaskin som "present".

    Man får väl passa på när frugan säger ok till att öppna plånboken men då är det ju också viktigt att hon blir nöjd.

    Jag kan nörda ner mig rejält men hon måste ju kunna göra sin kaffe enkelt.

    Hon skulle nog föredra en helautomatisk men men...

    Jag är kluven som satan [emoji849]
     
    bernard gillar detta.
  2. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Vem säljer denna maskin? Emballaget kan man strunta i det.
    Jag tror att våra fruar har samma behov. Min klarar göra cappuccino utan några problem. Hon tycker även att denna var en lyft från vår tidigare Jura. Samt roligare att göra kaffet.
     
    bernard gillar detta.
  3. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Kan man välja på Sage om vattnet kommer först eller espresson?
    På min styr man själv.


    Får du plats med 21g?
    58mm portafilter, tyvärr kan man inte justera mängden. (finns sätt enligt yt men meckigt)


    Hur fasen ska men tex veta vad som är lagom på kvarnen?
    Finns bra guider, vikt innan samt efter alt mängd dryck, hastighet etc

    Håller man på och ändrar kvarnen mellan olika drycker eller ställer man in efter vad man tycker är gott och sedan passar det alla drycker?
    Kvarnen ställs efter kaffet.

    Kanske har med vilka bönor man kör med?[/QUOTE] Exakt

    Notera du dual boiler maskinen jag länkade till?
     
  4. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Såg dual boiler maskinen.
    Men vill hellre ha automatisk mjölkskummare och integrerad kvarn.

    Dual boiler är ju så du kan köra kaffe/mjölk samtidigt.

    Så bråttom har jag inte.
    Dessutom 3 tkr dyrare än Touch jag tittat på vilket börjar bli lite över smärtgräns ekonomiskt.

    Visst hade jag haft pengar så hade jag nog gått in för Oracle modellen.
     
  5. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Oavsett modell tror jag ni blir nöjda.
     
  6. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Blev en Barista Touch för 8999 kr.
    Kommer förhoppningsvis i veckan.

    Fick erbjudande om att köpa Oracle Touch för 16000. Bra pris med tanke på att den ligger närmare 23tkr. Men har inte pengarna. Är ju ändå 7 tkr ytterligare.

    Så vad ska man köpa för bönor nudå? [emoji16]
     
  7. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Gratis! Kör följande och är mycket nöjd. Prisvärda också
    https://www.willys.se/produkt/Gran-Crema-Espresso-Hela-Bonor-101047877_ST
    Avkalkningsmedel
    https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B004NRZ6F0/ref=ppx_yo_mob_b_track_package_o0_img?ie=UTF8&psc=1
    Rengöringstabletter
    https://www.amazon.de/gp/aw/d/B075JKJC4H/ref=ppx_yo_mob_b_track_package_o1_img?ie=UTF8&psc=1

    Beroende på hur hård vatten du har så använd avkalkningsmedel oftare så behöver du inte använda något filter.
     
  8. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    292
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Min uppfattning är att köpa bönor som är ganska nyligen rostade, typ 10 dagar gamla. Finns väl någon beräkning att bönor alltid är mer smakrikt än färdigmalet bryggkaffe men att dom bästa bönorna är dom som är nyrostade och upp till ca 90 dagar. Har du något lokalt rosteri?
     
  9. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Ingen aning. Bor i Knivsta mellan Stockholm och Uppsala så borde väl finnas. Trodde inte man rosta här typ.

    Har aldrig ens tänkt så mycket kring bönor osv sedan man börja kolla lite mer ingående på olika maskiner.
     
  10. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    292
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Lidingö Rosteri har rätt fina bönor, köper 1 kg varje gång jag är och springer Lidingöloppet, Costas of Sweden (ligger i Umeå) gott! Favoriten är dock Balck Coffee, deras Velo Kaffe är super men det är endast via Webshop och finns i Kalmar. Vet inte om det finns något kaffehak inne på Hötorgshallen kanske?
     
    bernard gillar detta.
  11. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Spanade in en video på Youtube när modellen aktualiserades här i tråden. Ser ju förbaskat gott ut.
    Just nu uppskattar jag min helautomatiska Jura otroligt mycket men när den ger upp, barnen är större och jag förhoppningsvis har mer tid i mitt liv ska jag köpa nåt liknande.

    Kort svar: Massa olika!
    Jag köpte mycket från Johan&nyström i början. Stort utbud och okej priser... Efter några resor till Italien har jag kommit fram till att jag föredrar lite mörkare italienskt kaffe men alla är olika. Prova dig fram! Du har några tips av mig längre upp i tråden.

    Jag tycker de peakar nånstans runt en månad efter rostning. Bönor är ju såklart inte lika känsligt som malet, där pratar vi ju timmar om man är känslig.
    Jag har köpt från lite lokala rosterier här nere hos mig men blir alltsom oftast ganska besviken (men beror väl på tycke och smak även där).

    Ventilen som finns på förpackningarna nuförtiden är nog det största som hänt kaffemarknaden på åratal. Bönorna liksom "pausas" i påsen och kan förvaras länge i ditt skafferi utan minsta smakförsämring!
     
    alexelrey och bernard gillar detta.
  12. sys-case

    sys-case Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Någon som har Gastroback 42616 eller vet om den kan vara ett billigare alternativ till Sage barista express?

    En länk också;
    https://www.amazon.de/dp/B089B23CT9/ref=cm_sw_r_sms_awdb_imm_t1_DCv.FbKGSSJPJ
    Några varierande betyg men känns ändå värt att kanske spara 2k om man har tur med sitt ex men man kanske köper den från någon av de svenska butikerna som har den istället.

    Edit 2:
    400kr rabatt på Tretti också så det blir nog en chansning.
     
    Last edited: 12 jan 2021
    bernard gillar detta.
  13. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Har inte fått min Barista Touch ännu då den jag beställde inte fanns [emoji849].

    Men har löst från annat håll.

    Men jag blir tokig då det inte verkar finnas någonstans där man får ett exakt svar.

    Tycker man hittar olika proportioner på kaffebönor kontra vatten. Allt från 1:2 till 1:3.

    Vilken mängd ska en espresso respektive dubbel espresso resultera i?

    Har läst allt från 30-60 ml.

    Men tänker mig utgå från 18g kaffe och sikta på 36g färdig espresso så får jag se hur det blir. Eller? [emoji12]
    Mal i den grad där jag får rätt vikt efter ca 25-35 sekunder.

    Hur räknar man här? Från det att vattnet börjar rinner eller från det jag trycker på knappen?


    Sedan hur mycket mjölk respektive espresso har man i olika drycker (latte/cappuccino/macchiato).

    Latte har jag sett allt från en del espresso och tre delar mjölk till 1 del espresso och 5 delar mjölk.

    Så förvirringen är total [emoji23].

    Naturligtvis gör man efter tycke och smak men vore ju gött att börja med så som det är tänkt för att sedan variera därefter.

    Så något tips om var jag hittar "rätt" recept?
     
    bernard gillar detta.
  14. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

  15. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Kolla James Hoffman på Youtube gjort någon recension på Sage maskin. Tror han förespråkar 1:2.5? På den maskinen.
     
  16. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Blev 18 g kaffe (20 sekunder på kvarnen) och 45 g färdig dryck.
    Maskinen kör sina 30 sekunder bryggning. Ändra aldrig det. Tar ca 8 sekunder innan espresson rinner från man startar.

    Kvarnen på 11.

    Tycker flödet ser bra ut och fin crema.

    Blir rätt bra smak vad jag tycker.

    Kanske tweakar lite till men familjen blev typ tokig på att jag bara hängde med maskinen ikväll [emoji16]

    Americano mellan med denna inställning gilla frugan också. (och jag med).
     
    areskoug, bernard och fytric gillar detta.
  17. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Köpte tabletterna du rekommenderade. Var inte så svårt val då de kosta lika mycket (200 tabletter) som originalet med 8 tabletter.

    Tycker det normalt sett är galet att köpa på sig så mycket då de kommer räcka 10 år men vafan känns ju dumt att inte köpa då originalet som kostar samma räcker typ 6 månader [emoji16].

    När behöver man köra avkalkningsmedel?

    Säger den till om det?
    Har haft den i typ två månader och nu ville den precis byta filter för tredje gången. Så en gång i månaden för filter. De kostar ju typ 150 spänn så känns ju som en jämförelsevis stor kostnad. Antar den bara kör en uträkning på hur hårt vatten man kalibrerat in och hur mycket vatten man kör igenom.

    Finns ju flertalet kopior på filtret för halva priset. T ex https://www.amazon.se/Moligh-doll-R...r+filter&qid=1616832578&sprefix=Sage+w&sr=8-2

    Men kanske är skit.

    Hur avgör du när du ska köra avkalkning om du nu inte kör med filter?
     
  18. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Jag bor i Lomma och vi har mjukvatten. Därför skippar jag filter.
    Maskinen säger när du ska avkalka. Frekvensen är nog beroende på vilket vatten pH du ställde in med.
    Däremot avkalkar jag var 2a eller 3e månad.. jag har en kallelse i min kalender som påminner mig.

    Jag har inte provat kopiorna. Men dessa filter är ingen vetenskap svårighet. Det är enkla råvaror. De funkar säker lika bra
     
  19. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Blev det något köp och vad tyckte du om den? Intresserad av en mindre budgetmaskin då det bara är jag i familjen som dricker kaffe är jag för snål för att lägga mer en runt 4000kr. Vill dock få mer flexibilitet än att hålla på med kapslar.
     
  20. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Ok. Bor i Knivsta där vi har Roslagsvatten. De verkar även komma från alternativa källor men hade hört redan innan att vi har ganska hårt vatten vilket även testen visa.
    Får väl se när den protesterar.

    Men ska nog beställa nått alternativfilter och prova. Funkar det bra så är det ju bra.