Hjälp kryptering!

Discussion in 'Frågor och support' started by jack63, Aug 20, 2015.

1. jack63

jack63 Guest

MINA ENHETER

Jag har en Leagoo Lead 2 som nu plötsligt inte vill krypteras. Inget felmedlande. Endast krypteringen misslyckades. Men telefonen återställs utan någon form av problem eller fel. Så uttrycket "hard and a soft-brick" stämmer inte till 100 % in på mitt problem. Jag lyckas inte förstå varför den inte vill slutföra krypteringen. Har läst på om Android kryptering via utvecklarnas informationssida. Det är öppen källkod som jag älskar.

Kan följande hjälpa: http://trendblog.net/fix-soft-bricked-android-device-first-aid-guide/

1. You have root access
    Install ROM Manager and use it to flash ClockworkMod Recovery or
    Install the TWRP app and use it to flash Team Win Recovery Project

Vad är skillnaden på en "ClockworkMod Recovery" och en vanlig Recovery?

Jag har också läst trådar i xda forum om problemet. Men jag blir inte klokare av deras beskrivningar som verkar utgå från vem som tillverkat telefonen. Många guider är luddiga. Så enkelt är det. Nästa problem vilken av alla guider fungerar. Jag är så ledsen och trött på att starta om från början med min telefon. Med andra ord telefonen lever farligt för närvarande :-)

Jag är Linux användare sedan 15 år. Det finns inte Windows i mitt liv. Det är dock ett stort minus när man meckar med Android de flesta guiderna förutsätter att man har en Windowsdator. Jag är inte så van vid Android språket. Rättar sagt jag blir frustrerad. Android är Linux. Alla säger du x kan trolla med en Linuxdator. Då ska Android var en baggis. Men tyvärr har de döpt om allt till helt andra uttryck som flash med mera. Varför inte skriva så man förstår. En yngre förmåga sa följande till mig. Men x det är precis samma sak som du utför i Linux men bara ett annat namn på åtgärden. Men jag blir endast frustrerad. Skriv så man förstår och använd vanliga hederliga Linux termer.

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Recovery är en typ av serviceläge där man bl.a. kan flasha sin telefon. Att flasha innebär att man installerar eller uppdaterar mjukvara. Jag tror att termen har med flashminne att göra. I recovery flashar man oftast zipfiler och dessa modifierar ofta partitionen /system där telefonens rom finns. De kan dock modifiera annat också.

Alla Androidenheter levereras med ett recovery. De som följer med telefonen är dock begränsade för att man som användare inte ska kunna modifiera telefonen hur som helst. Det man brukar kunna göra är att installera OTA-uppdateringar manuellt (telefonen själv använder sitt recovery för att göra detta automatiskt), fabriksåterställa telefonen, wipa cache och liknande. Om man installerar ClockworkMod (CWM) eller TWRP får man större möjligheter att flasha filer och modifiera systemet. Så om man bestämmer sig för att flasha en custom rom, d.v.s. en annan variant av Android än den som leverarades med telefonen, behöver man ett custom recovery som CWM eller TWRP. Idag tror jag att det är få som rekommenderar CWM och jag anvnder själv TWRP.

Tyvärr är det så att olika tillverkare har olika typer av lösningar för att göra det svårare att modifiera systemet och det är därför du ser olika guider för olika tillverkare och modeller.

Som du säger är Android baserat på Linux och det finns en hel del likheter, t.ex. partitionerna o.s.v. Även terminalkommandon är ganska lika enligt mig. Med hjälp av verktyget adb (Android Debugging Bridge) kan man köra teminalkommandon på telefonen via datorn. Anslut telefonen och kör
    Code:
    adb shell
    i terminalen så kommer kommande kommandon att köras på telefonen istället för datorn.

Du försöker alltså kryptera din telefon. Gör du det via den inbyggda krypteringen under Security? I så fall borde det bara vara att köra! Det kräver inte custom recovery och inte root. Har du provat att kryptera direkt efter att telefonen har återställts?

3. jack63

jack63 Guest

MINA ENHETER

Jag utför det med den inbyggda krypteringen under Security.

Med 100 % laddat batteri och laddaren i enligt instruktioner för kryptering. Minst fyra gånger nu. Samma svar "krypteringen misslyckades".

Så arg jag blev. När jag äntligen hittat rätt appar och annat var på plats. Så tänkte jag ägna mig åt annat familjen och annat roligt. Så händer det här. Jag läste om Leagoo Lead telefoner i det forumet för ett par månader sedan. Min ZTE började bli antik. Så varför inte. Men det här är utvecklat sig till en mardröm. Så jag tycker att ledningen av forumet kan fundera över hur ni ska hantera det här med alla ny Kinatelefoner. Någon form av kvalitetsgranskning av produkter och vad som skrivs, rekommenderas i ämnet Kina telefoner är en önskvärd service för medlemmar och övriga läsare. Det här en stor omfattande mötesplats för Android användare i Norden. Så någon form av ansvar kan vara befogat i sammanhanget. Dock inget krav. Det är alltid individens ansvar.

4. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tror det är värt att göra som lassekongo föreslår ovan och först göra en fabriksåterställning av enheten och sedan slå på krypteringen direkt. När det är klart kan du installera dina appar, alternativt låta dem installera sig själva om du har slagit på backupalternativet.

5. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Prova att återställa och sedan kryptera. Krypteringen har alltid funkat för mig på första försöket förutom en gång på min Galaxy Nexus när jag nyss hade installerat en ny rom. Då funkade det dock efter en återställning. Vad som orsakar problemet i ditt fall vet jag inte. Det kan vara en bugg i din telefonmodell, eller något annat som går fel. Länka gärna till guiderna så andra försöka kolla på dem.

6. jack63

jack63 Guest

MINA ENHETER

Till lassekongo och indika.

Tack för ni försöker hjälpa mig ni båda visar upp ett gott uppträdande som ska uppmärksammas.

Jag har redan försökt med följande två eller tre gånger "först göra en fabriksåterställning av enheten och sedan slå på krypteringen direkt"

Det här med "adb shell" i Ubuntu/Linux Mint är intressant och känns välbekant i mina ögon. Helt enligt min syn. Att jag ska ha makten inte Google. Det skapar helt andra förutsättningar. Maktbalans :-) Men tyvärr hittade adb inte min Leagoo Lead 2 du vet ID-koden. Den ger mig förslag på en helt annan telefontillverkar och lite andra alternativ.

Men just nu räcker inte min tid till att lösa krypteringsproblemet. Men jag är nära en lösning. Men det kan kvitta krypterad eller inte. Jag förvarar aldrig något av betydelse i min telefon som lösenord eller annan privat känslig data. Jag är ett tråkig fall för den nyfikna :-) :-)

lassekongo just nu idag fredag har jag inte tid. Men sök på Google, ( engelska ) så hittar du ganska mycket som berör "krypteringen misslyckades".

Men jag hittade följande hjälp som ska testas. Är för Ubuntu/Linux Mint användare.

http://www.bauer-power.net/2014/02/how-to-remove-encryption-on-your.html

När jag utförde en kontroll i /dev/block/ hittade jag mer än en mmcblk0p(nummer) kan vara 1,2,3 också vidare och lika många loop filer. Varför en massa loop lite märkligt.

7. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    I mina telefoner har jag alltid fått fram ca 25-30 mmcblk så det är inga konstigheter :)

8. jack63

jack63 Guest

MINA ENHETER

Jag har kommit igång med adb shell. Det är intressant och lärorikt. Jag hittade följande. Jag lägger ut den här länken för de som inte redan är experter i forumet. Många medlemmar är redan duktiga eller experter i forumet. Det funkar. Har personligen testat. Ett mycket bekvämt sett att ta en "How to backup your android phone using Ubuntu" och förvara din backup på datorn. I stället för de tramset de erbjuder via Google Play.

http://servforu.blogspot.se/2013/10/how-to-backup-your-android-phone-using.html

indika likes this.