Hjälp mig förstå batteriförbrukning med appar

Diskussion i 'Frågor och support' startad av mattias_37, 15 jun 2019.

  1. mattias_37

    mattias_37 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Som ni ser på bilderna ska appar stå för 50%
    Tycker själv det är lite förvirrande. Särskilt då jag inte får ihop det med andra bilden.

    Främsta problemet är att nåt ha börjat dragit batteri och våldsamt mycket också.
    Normalt så drar min telefon ca 15-20% i ström per dygn. Brukade alltid ladda den natten till fredag. Tar 6 timmar att ladda fullt så den brukar hinna bli klar tills jag vaknar. Men redan första dygnet igår tills imorse så drog den 65%. Vilket för mig är högst alarmerande.
    Det enda som skett under torsdagen är att bankid installerades. Men inget märktes under torsdagen.
    Utan det började efter telefonen laddades. Under laddningen så uppdaterades dock ca 5 appar. Men ingen av dom syns på listan.
    Är det en gömd app som drar ström?

    Eller kan batterier bli sämre redan efter 2 månader? Låter osannolikt på en telefon vars försäljningsargument är stort batteri som ska räcka länge.
     

    Bifogade filer:

  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Vad är det för telefon vi snackar om?
     
  3. mattias_37

    mattias_37 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    En Ulefone med android 8.1

    Testade assistant for android. Den visar inte korrekt vad gällande batterianvändning. Verkar inte nollställa sig. Enligt den så är det inställningar som drar ström.

    Testade Gsam Battery. Den kunde inte visa appar. Men visade att det är en app som drar. Combined Cpu nånting.
    Verkar gå lika mycket ström vaken som i idle/ släckt skärm.
     

    Bifogade filer:

  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    När jag letade batteriproblem förut så var kruxet att det var Google Framework (eller nåt sånt) som drog en massa batteri, framgick inte vilken app som orsakade detta. Efter lite googlande så installerade jag en app som jag tror hette Wakelock Detector, som kan visa vilka appar eller t.o.m. enskilda processer som förhindrar telefonen att gå ner i sleep-läge.
     
  5. mattias_37

    mattias_37 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har gjort en hard reset nu. Får se om det hjälper.
    Händer ju inte så mycket egentligen tycker jag när man har google konto. Men det kan ju vara en del av problemet också. Fast har svårt att tänka mig det.

    Har en del teorier om vad som är orsaken.
    1: fingeravtrycksläsaren är trasig. Upplever den nämligen som varm/het jämt. Men det kan ju också vara snabb reaktion. Felet kan också vara att jag inte använder den.
    2: batteri sparfunktioner. Att för många krockar med varandra. Har googles inaktiverad just nu som ett test. Jag kan ju ha aktiverat den av misstag
    3: Batteri fel
    4: Fortsätter det efter en hard reset, så är antingen mobilt bankid för energikrävande för min typ av telefon. Men det låter ju väldigt långsökt.
    5: förhoppningsvis så vad det ett mjukvarufel som nu ska vara borta. Har valt att inte använda den senaste säkerhetsåterställningen. Utan endast hämtat sparad sync.

    Försöker dock undvika root ändringar när telefonen är ny. Handlaren har en bra kundtjänst och skickar nog en ny telefon innan jag behöver skicka tillbaka denna.
     
  6. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
    Jag är extremt nyfiken på lösningen, om det är löst?