Problem: Kamera/ficklampa har slutat fungera

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Nicke4ever, 20 dec 2015.

  1. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sedan cirka en vecka vägrar min framkamera (den vanliga) fungera. I kameraappen ser jag ikonerna för blixt, ta kort o.s.v. men bakgrunden är helt svart.

    Selfie-kameran fungerar, även om det är viss fördröjning i att byta till den. Klickar på knappen och efter några sekunder ser jag mig själv.

    Det verkar även ha drabbat ficklampan. I rulla-ner menyn kan jag starta ficklampan men av någon anledning inte stänga av den. När jag trycker på knappen för att stänga av så växlar ikonen till "släckt", försvinner en sekund innan den återvänder, men ficklampan är fortfarande på. Har varit tvungen att starta om mobilen för att stänga av ficklampan.

    Jag har testat att rensa kamera-appens data, utan framgång. Därefter har jag gjort en återställning av mobilen via inställningar, också det utan framgång.

    Någon som har något förslag på vad jag kan testa? Håller fortfarande tummarna för att det är ett mjukvaruproblem, eftersom jag inte har garanti kvar.
    Finns det något annat sätt man kan nollställa mobilen på?
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Tror inte att det kommer att hjälpa, låter som om kameran är trasig. Min z3c har 2 års garanti via Sony, har inte din det?
     
  3. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Min var bunden till tre men har låsts upp via tredje part. Senast jag var i kontakt med tre så fick jag efter många om och men besked om att det innebär att garantin är bruten.
     
  4. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Men garantin hos tillverkaren, Sony, upphör väl inte? De har 2 års garanti för sina enheter.
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Skicka direkt till Sony. Skit I idiotföretaget 3. Så länge som telefonen inte har upplåst bootloader gäller garantin. Är bootloadern upplåst så lås den igen och hoppas att de inte märker att den varit upplåst. Att du debrandat den från 3 är det bara 3 som klagar på och det är därför de inte tycker att det är garanti. Xperia care appen på telefon, du får en påse att skicka telefonen i och en vecka senare får du tillbaka en hel. Funkade perfekt när jag hade ljudproblem med min z3c.
     
    Nicke4ever gillar detta.
  6. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    För intresseklubbens skull tänkte jag berätta hur det gick.
    Fick via sonys support en pdf med fraktsedel att skriva ut, skickade sedan via närmsta dhl ombud.

    Skickade i torsdags, fick meddelande att den var mottagen i fredags, att den var på väg åter igår (onsdag) och hämtade ut den idag. Ca en vecka alltså, mycket snabbare än vad jag trott.

    Enligt dokumentationen som följde med i paketet:
    "Mainboard utbytt, nytt IMEI: xxxxxx Vi har bytt ut en komponent (Display och frontkamera) och uppdaterat mjukvaran i din produkt. Produkten har genomgått en funktionskontroll utan anmärkning"

    En kul detalj i detta är att mobilen jag nu fått (tveksam på om de verkligen bytt enligt ovan eller bara gett mig en ny?) är utan 3 loggan som tidigare syntes när jag startade mobilen, och mitt Telenor sim fungerar utan problem. Jag var rädd för att behöva låsa upp den på nytt eftersom det var nytt IMEI och såvitt jag förstått var min tidigare upplåsningskod kopplad till just IMEI.

    Sjukt nöjd med den här mobilen :)