Problem: Kompatibilitetsproblem, hörlurar?

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by Kramer, Mar 28, 2012.

1. Kramer

Kramer Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag kopplar in andra hörlurar t.ex. standard Nokia hörlurar, Sony inear hörlurar m.m. så får jag ett väldigt svagt ljud i dom. Inte alls lika högt som Samsunghörlurarna. Är det något form av kompatibilitetsproblem eller är det någon inställning man ska greja med?

Skillnaden i ljudstyrka är kanske 50-60% om inte mer.

2. yeppeyump

yeppeyump Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har de mic? För isf kan jag meddela att just Sony Ericsson och Nokia använder sin standard, och Samsung (nya) , iPhone, HTC mfl kör sin.

Dock gäller detta headset med 1st knapp. Finns 3st knappar måste de vara gjorda för rätt modell.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Kramer

Kramer Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Nokia hörlurarna har en knapp och mikrofon. Men Sony hörlurarna har ingen knapp men ger samma dåliga ljud (kanske pga att det är in-ear istället då, sitter inte bra i mina öron).

Så man ska helst köpa hörlurar utan några knappar om det inte är hörlurar från Samsung? Är det samma sak för bluetooth hörlurar?

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du trycker på knappen - händer det något med ljudet då? :)

Nej, bluetooth använder en annan standard och där ska det fungera problemfritt.

5. ol-korv

ol-korv Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2
    Jag har samma problem med mina nokia lurar, men om jag drar ut sladden lite grann så låter de helt plötsligt som de ska göra...mycket möjligt att det är fel på mitt hörlursuttag men det fungerar iallafall då....Funkade förövrigt utmärkt i min sgs1

6. GsuS

GsuS Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Man har alltså bytt standard från sgs till sgs2. Sgs2 kör samma standard som iphone mfl. Köper man iphone-kompatibla lurar lirar det.

7. Kramer

Kramer Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, då förstärks ljudet lite. Men inte med mycket.

8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, då är det en ny standard som någon nämnde tidigare! Hade samma problem med ett par a-Jays one+ och en SGS, men i min nya SGS2 funkade dom utan problem!

9. joeofdoom

joeofdoom Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

går det lösa detta på något sätt?

10. Dixon78

Dixon78 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

11. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Köp en bluetooth enhet och koppla på dina favoritlurar.. tex en MW600. Har man en gång köpt en, är det ett måste "att ha"! ;)

12. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar som jag har samma problem som vissa av er.

Har en Galaxy Nexus, som jag köpt begagnat, och de lurarna jag fick med där är ett par Samsung. Jag TROR det är de som är de som följer med.

När jag lyssnar med de lurarna i telefonen, låter det svagt, och som att ENA kanalen går ut i bägge snäckorna.

När jag lyssnar med mina Koss (med knapp) och ett par in-ear från Clas Ohlsons, så låter det bra.

De konstiga lurarna låter dessutom bra på en iPhone.

Tips på vad jag kan göra mer?

EDIT: Jag testade precis Samsunglurarna på en dator, och det låter då likadant som på min Galaxy Nexus.

Är detta de lurarna som är standard, eller har jag fått med några andra?
    http://piclair.com/j0z5i

EDIT2: Om jag drar ut min kontakt lite som någon sa, så låter det bra. Och när jag trycker på knappen EN gång, så tar den skip song (på min Nexus One innan var det pause på ETT tryck, och skip när jag tryckte TVÅ gånger, när jag använder mina Koss alltså.)

Om jag sätter i kontakten HELT, gör knappen inget, och det låter kasst.

/Söder

Last edited: May 18, 2012
  13. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Standard... Så jadu, låter som att dem är paj! ;) Nåt fel på kanalerna, eftersom att de låter så dåligt på datorn också :P

14. söder

MINA ENHETER

Men de lät ju inte dåligt på en iPhone4S? Så det verkar väl mer troligt att det är detta problemet som beskrivs här?

EDIT: Inser nu att detta är en Samsung Galaxy II- tråd och inte en Samsung Galaxy Nexus-tråd. Kan det vara så att de lurarna jag fotade inte är standard för Nexus?

/Söder

15. Arbu11

MINA ENHETER

Oj aha hehe humm...Var lite nyvaken när du skrev det där! ^^

Om de fungerar på iPhone så är det antagligen så att jorden sitter fel! Det brukar finnas två olika standarder (tror jag) och den ena fungerar bra till de flesta Nokia bla bla bla och den andra fungerar bra till Samsung etc etc... (tror att det har med antal poler att göra) Dvs. att du antagligen kommer att behöva en konverterare för att kunna använda lurarna! :P (Alltså att du har några hörlurar som har samma jordning som iPhone och inte som Samsung)

Konverterarna brukar vara 20cm långa "vanliga" kablar (Hane -> Hona) som bara kastar om jordningen tror jag... Kan inte komma på namnet på dem just nu så kan tyvärr inte skicka någon länk... Men någon annan kanske kan, eller att du hittar några! ;)

16. söder

MINA ENHETER

Konverterare hade någon annan länkat till, och ja, det verkar vara som att dessa lurarna har något sådant fel...

Dock verkar de vara samma som på denna bilden:
    https://swedroid.se/wp-content/uploads/2011/11/DSC04373.jpg

Och dessutom så funkar mina Koss på både iPhone och min Galaxy Nexus nu, så det verkar konstigt också....

Om det nu är standardlurarna, så borde de ju fan fungera..

/Söder

17. Arbu11

MINA ENHETER

Att dina koss fungerar tror jag beror på att det bara är tvåkanals - dvs utan knappar? ^^ Så, vissa fungerar till alla och de med knappar för iPhone kanske funkar för Samsung eller tvärtom i vissa fall... Men jag vet ej...

Hur som helst så låter det jättemysko att dina standardlurar inte fungerar... Ett vanligt problem bland SGS2-ägarna i början (enligt forumet, hehe) var att de inte hade tryckt in kabeln tillräckligt hårt! (Alla är inte vana med för tajta hål) - men jag antar att det inte är problemet! ;) lycka till att finna lösningen!

18. söder

MINA ENHETER

Mina Koss är med headset-funktion, dvs med knapp. En knapp är det på den, precis som det är på mina Samsung-lurar. Kontakten ser likadan ut också.

/Söder

19. söder

MINA ENHETER

WTF. Nu har jag testat lurarna på min Nexus One också, och det är samma sak där. Hörlurarna låter alltså inte bra på min Galaxy Nexus eller på min Nexus One. Inte heller på en PC jag testade. Jag hör att det är ena kanalen som saknas i ljudet.

Men när jag testar den på en gammal iPod Nano 2nd gen så låter det bra när jag inte stoppar in hela, men när jag väl gör det, så blir det dåligt igen.

Fan vad synd, för det verkar vara bra lurar annars?

/Söder

20. Arbu11

MINA ENHETER

Det var lite mysig-ko du... Du får väl helt enkelt lämna in eller köpa nya eller övergå till Blåtand (MW600 Sony Eriksson t.ex.)

Många hälsningar från Samsung Galaxy S2-världen, vi sörjer din Nexus hörlurar! ;) Good luck!