Fråga: Lite Sonygrubbel - Våga köpa Xperia 1?

Diskussion i 'Xperia 1' startad av onekw, 22 maj 2019.

  1. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Hej!

    Ville höra lite funderingar hur ni andra som ser Sony som en "bra" leverantör resonerar? Jag är skitsugen på att förboka en Xperia 1. Droppen blev Huaweis trubbel med Android... Men så finns ju rapporten att Sony drar sig tillbaka på flera marknader för att hålla nere kostnaderna... Så frågorna är..

    * Tror ni att man kan räkna med uppdateringar inom Xperia 1's livscykel? (Tänker mig Android Q fram till och eventuellt med R med säkerhetsuppdateringar?
    * Kommer buggar bli fixade (det är ju alltid en hög när lurarna släpps...)
    * Kommer man att nöja sig med kameran? Min Mate 10 Pro har en fantastisk kamera med mina mått mätt.

    Vill gärna höra lite argument för och emot denna telefon generellt!
     
  2. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Sony lämnar marknader där de går väldigt dåligt, det innebär att deras ekonomi kan bli något bättre. Sverige behåller de nog för personalen de har i Lund. De lär vara kvar på marknaden året ut, så q bör absolut tillhandahållas till xperia 1. Om xperia 1 samt 2an floppar så kan nog ev 2an bli den sista som den väljer att lansera, ev att de kommer med något nytt även nästa år. Men blir 2020 med ett flopp år skulle jag räkna bort sony .
    Om huawei försvinner från Europa pga deras kommande mjukvara, så har sony chansen att ta upp de kunder om de gör en mobil med en utmärkt kamera och som är mindre än xperia 1. Men en bra kameramobil från sony har jag inte sett sen typ k810.
    Så en investering i en sony produkt borde ge garanti för q, men ej för R. Dock kan ev sony fortsätta släppa mjukvara till befintliga modeller även om de drar sig ur marknaden. För de utvecklar bland annat android till tv, osv. Samt att sony nog inte vill få dåligt rykte som kan påverka annan försäljning.
     
    onekw och bernard gillar detta.
  3. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    onekw och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, medhåll @donuts@donuts. Man kan nog känna sig trygg för ett bra tag framöver.

    Mängden teknik som är uppkopplad ökar bara. Att lägga ned smartphones där den mesta av kompetensen på området ligger skulle skada Sony i längden. De kan nog nöja sig med att ligga på +/- 0 så länge som det finns synergieffekter för andra områden inom Sony.
     
    onekw gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Men om de kommer tillverka mindre volymer framöver som en konsekvens av de drar sig ur flera marknader borde det väl rimligen innebära att resurserna till att utveckla hårdvara och mjukvara också krymper?
     
    onekw gillar detta.
  6. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Vänta åtminstone till du läst recensioner på kameran. Själv köpte jag en XZ3 senaste BlackFriday. Den kameran var högst medelmåttig. Nu går rykten att den ska vara mycket bättre men det återstår att se. Utan en kamera i toppklass finns det bättre mobiler för mindre pengar.
     
    onekw och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Batteriet är nästan det största frågetecknet för min del. Det verkar rätt knappt i förhållande till skärmytan.

    Förstår inte varför de väljer att göra så när motsatsen gäller för alla andra tillverkare, men visst, man skall aldrig döma en lur på förhand.
     
    onekw gillar detta.
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Ja. Sony Mobile kommer inte utgå ur marknaden. De har själv uttryckt en ambition att vara med i 5G-vågen.
     
    Last edited: 22 maj 2019
    onekw gillar detta.
  9. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Fast i ljusa förhållanden är väl inte Sonys kameror medelmåttiga?
     
    onekw gillar detta.
  10. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    De har tillverkat färre enheter sedan flera år tillbaka på grund av sina förluster, vilket innebär att de måste ta tusenlappen mer för att gå minst jämnt. Problemet är att konsumenten inte vill betala för den extra summan, varpå den onda cirkeln fortlöper.
     
    onekw gillar detta.
  11. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    självklart finns det förhållanden när även XZ3 tar bra foton [emoji3] men generellt har Sonys akilleshäl varit kameran.
    Nu pratar vi dessutom om en mobil för 9.500:- med 6/128gb minne.
    Tom OnePlus 7 pro för 7.900:- med samma minnes konfig är rena fyndet om inte Sonys kamera är riktigt bra.
     
    onekw gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har ju Sony för första gången sedan i princip Xperia X10/deras första Android förstått att höga pixeltal inte är rätt väg att gå, så jag är rätt förväntansfull vad beträffar kameran i alla fall. Det blir den första 12MP-kameran i ett flaggskepp från Sony sedan många år tillbaka.

    (Nu har så klart många tillverkare börjat med 48MP-sensorer med quad bayer-filter, men själv är jag inte riktigt så förtjust i dessa då jag tycker att färgåtergivningen blir rätt märklig).

    Skärpan i Xperia XZ2 Premium var för övrigt något i hästväg. Det var otroligt fint även utmed kanterna, men som vanligt var HDR:en och i många fall exponeringen rätt bristfällig. De kan ju göra fantastiska kameror på enskilda punkter om de vill. Det handlar bara om att alla pusselbitar skall falla på plats, så vi får väl se hur det blir med Xperia 1.

    Har de däremot fortfarande inte fått till en HDR som i alla fall närmar sig Googles kommer jag nog ge upp allt framtida hopp om att det någonsin vänder.
     
    Last edited: 22 maj 2019
    flipp gillar detta.
  13. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Det som är grejen är att Telia har en drive att man sparar 2400kr om man förhandsbokar luren. Med deras rabatter så blir totalkostnaden för telefonen rätt liten under förutsättning att jag ändå hade valt att behålla mitt abonnemang under 24 månader vilket jag ändå tänkt göra. Och jag känner mig betydligt mer tilltalad av deras design än oneplus t.ex. Samsung är helt ointressant för mig, huawei känns svajigt att köpa för tillfället och LG har heller inget riktigt värt känns det som. Random billig kinalur vill jag inte ha utan vill ha något mer premium.

    Min två förra Sony var Xperia Z och Z3 Compact vilka båda jag var nöjd med möjligen med ett litet undantag för flärparna på compacten som inte satt fast jättebra.

    Undrar om det kan bli en review på kameran innan förhandsbokningarna är över?
     
    bernard gillar detta.
  14. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Ett litet förtydligande är att man får 100kr i rabatt / månad under hela bindningstiden (24 månader) om man tecknar innan 2:a Juni :)
     
    bernard gillar detta.
  15. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Innan du binder ett Telia abonnemang nu säkerställ att du får tillgång till dras nya priser/surfmängder som börjar gälla 14juni. t.ex obegränsad surf för 539/589:-
    så att du inte tjänar pengar på mobilen men förlorar på abonnemanget.
     
    bernard och onekw gillar detta.
  16. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Det ska jag kolla! Nog för att jag egentligen klarar mig mer än väl med 6gb men man vill ju inte betala en jäkla massa mer för en massa mindre. Vart finns information om deras nya abonnemang?
     
    bernard gillar detta.
  17. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Har kollat lite nu och det verkar som att 6gb abonnemanget kommer att vara oförändrat och det är det jag kommer att fortsätta med oavsett :). Har inte använt mer än 2gb per månad de senaste åren utöver någon vecka på semestern så nu när man har pott så är det ett ickeproblem :). Men tack så mycket för heads-up!
     
    Hanseman och bernard gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Hela Europa ska vara ett prioriterat område för Sony Mobile. Så jag skulle inte vara så orolig att köpa en mobil av dem.
    Nackdelen som jag ser det med Xperia 1 kan vara formfaktorn. Säkert skön i handen men kanske svår att ha i en innerficka och kunna stänga blixtlåset när den blir så hög. Så man skulle vilja hålla och se den lite i verkligheten först innan ett beslut om ett köp.
    Kameramässigt tror jag den hamnar högt upp. Men innan en riktig recension är det svårt att veta.
     
    bernard och onekw gillar detta.
  19. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Jag har redan råkat beställa en svart sådan.... Hoppla!
     
    Puttesson, RN6, dragontrumpetare och 2 andra gillar detta.
  20. nemoJoe

    nemoJoe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har hållt i en en längre stund och detta är mina intryck:

    Skärmen: Den har en blåaktig ton även om man ställer om den från kall till neutral. Det märks främst i de vita fälten, såklart, så som Google search osv. Att titta på Youtube fungerar fint och jag blev imponerad över färgerna, men desto mindre av att telefonens format bäddade för stora, svarta fält i sidorna. Det är desto trevligare att titta på filmer i just 21:9. Vidare tyckte jag inte att dess ljusstyrka var i klass med tex Oneplus 7 Pro (de stod brevid varandra och jag experimenterade med båda).

    Ljudet: De externa högtalarna var betydligt svagare än - återigen - Oneplus 7 Pro. Jag kunde inte lyssna via hörlurar men utgår från att det är en klockren upplevelse.

    Formatet: Det går att skriva med en hand även för personer med lite mindre händer, utan att förminska tangentbordet (Gboard). Med tanke på hur avlång telefonen är upplevde jag det som mycket svårt att manipulera skärmen med en hand i övrigt.

    Kameran: Svårt att säga, speciellt då jag knappast testade den på ett professionellt sätt. Jag blev inte imponerad av front-kameran då den inte hanterade kontraster speciellt bra, plus att ansiktet fick en rosa ton. Oneplus 7 Pro kändes bättre, även om den inte heller övertygade. De bakre kamerorna plockade upp mer färg än Op7 men känslan var nästan att den förstärkte dem på ett onaturligt sätt. På en bild blev bakgrunden helt "blown out" när jag fotade ur mot gatan med fokus på min sambo inne i butiken, men ett andra försök gav ett bättre resultat.

    UI: Stock Android i princip. Jag hittade inga inställningar för gestures men det finns förhoppningsvis.

    Känsla: Den är skön att hålla i. Ingenting sticker ut eller skaver. Gorilla-glaset (6) känns nästan som plast, men jag är osäker på om det behöver vara negativt. Fingeravtryck fastnade ganska lätt. Telefonen kändes lätt i handen för sin storlek.

    Slutliga, blandade tankar: De här intrycken är såklart väldigt personliga och jag försöker inte delge någon sanning om Xperia 1. Jag kommer avvakta gedigna recensioner innan jag köper då jag kände att varningsklockor ringde i bakgrunden. Batteriet på 3300mah känns tveksamt tilltaget. Inte för att det betyder ett dugg, men Xperia 1 var den enda telefonen bland toppmodellerna som låg på runt 60% batteri i butiken trots laddning (säkert usel sådan, men ändå - lika för alla), och det var samma sak i en annan butik. 4k och 3300mah? Lite märkligt. Om den floppar blir det en Samsung A40 och senare en Pixel 4 i höst. Min S7:a är helt slut. :-)

    Tack för mig.
     
    Last edited: 26 maj 2019
    bernard gillar detta.