Moto G9 Plus (6.8", 4/128, SD730G, 5000mAh)

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av flipp, 26 sept 2020.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I tysthet har Motorola släppt en ny stor phablet: Moto G9 Plus. Luren finns redan i lager hos flera svenska butiker. Tyvärr har jag inte kunnat hitta en enda recension ännu. Den stora frågan är förstås hur pass bra kvalitet IPS-skärmen har men det är helt klart en intressant telefon för oss som gillar riktigt stora skärmar.

    Motorola Moto G9 Plus - Full phone specifications
     
    bernard gillar detta.
  2. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Jag köpte men lämna tillbaka oöppnad när jag insåg att den endast har en högtalare i botten. Dåligt när föregångare G8 plus har dubbla..
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Storleksjämförelse med Mi Max 3.


    [​IMG]
     
    Jörgen Ö och bernard gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Storleksjämförelse med Poco X3:

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En sista storleksjämförelse. Yttermåtten är nästan identiska med Nokia 8.3 5G

    [​IMG]
     
    Jörgen Ö och bernard gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Frågan är varför någon skulle vilja lägga över 6000 kr på Nokia 8.3 när man får nästan samma telefon i G9 Plus för 3000 kr? Nokian har förvisso en kraftfullare chipp men prestandaskillnaden mellan SD730G och SD765G är ganska marginell. Sedan är det nog ganska få som kommer nyttja 5G än så länge. Båda har IPS-skärmar med samma upplösning. Förmodligen är kvaliteten likvärdig. Kamerahårdvaran verkar också ganska likvärdig och Nokia (HMD) har ju inte direkt visat sig vara någon mästare på att få till kameraalgoritmer som kan konkurrera med flaggskeppen. Moto G9 Plus dras förmodligen med mindre buggar också.
     
    bernard, Ekman och Millwad gillar detta.
  7. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja moto tror jag allt har mindre buggar. Synd att dom backade från G7 G8 plus med stereohögtalare till endast en i G9 plus. Annars hade jag lätt köpt en för gillar moto.
     
    bernard gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är märkligt. Speciellt när G9 Plus har extra fokus på mediakonsumtion men den stora skärmen. Man får hoppas att den åtminstone har en bra monohögtalare. GSM-arena kommer snart med en recension: Moto G9 Plus in for review

    Tycker G9 Plus ser rätt intressant ut ändå så mest troligt kommer jag försöka skaffa en senare i höst. Gillar verkligen att man får en skärm som har hyfsad bredd och snapdragon 730G är ju helt klart fortfarande duglig. Jag har alltid gillat megastora lurar som Mi Max 3 och Mate 20 X men samtidigt tyckt att dessa är aningen för stora så den här träffar ju något av en sweetspot för oss som gillar stora lurar med raka skärmar som samtidigt är skapligt portabla. Dock finns risken att skärmen är undermålig och det vore ju något av en dealbreaker.
     
    Ekman gillar detta.
  9. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja jag köpte den online från netonnet förra veckan. Hade ingen tanke på att dom skulle skippa dubbla högtalare utan räknade ju med att det fanns även på denna. Fanns ingen info just då på Netonnet. Men googlade o hittade några trådar om detta så lämnade tillbaka den oöppnad. Då jag är van vid stereohögtalare föll den direkt. Riktigt konstigt och dåligt när dom haft på föregångare.. Fel väg att gå tycker jag.
     
    Jörgen Ö och flipp gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker recensionerna ovan ger bra input på G9 Plus. Tyvärr verkar det som att Motorola har misslyckats igen. Skärmen och kamerorna verkar ytterst mediokra för prislappen.
    Beträffande skärmen skriver notebookcheck:
    "the Moto-G disappoints in one area that is important for a smartphone: the display - and also the camera performance is not entirely convincing. The LTPS panel has only 60 Hz, is not very bright and in combination with the high black levels this results in a rather below average contrast. In addition, there are typical LCD phenomena such as halos and uneven brightness distribution at the edges of the screen. "
     
  13. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Jag köpte en G9 Plus för två dagar sen efter att jag tappat och spräckt skärmen på min Mi Max 3.

    Än så länge är jag nöjd, håller med Flipp om att den hamnar i en sweet spot för hur stor skärm jag vill ha.
    Jag har knappt provat kameran men jag är fel person att ge ett utlåtande eftersom jag bryr mig väldigt lite. Jag tar för givet att den iaf fotar och filmar minst lika bra som min Mi Max 3 och då är jag nöjd.

    Hade varit trevligt med bättre högtalare men jag använder till 95% av tiden bluetoothlurar så det stör mig inte.
     
    Ekman gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter bra. Hur tycker du skärm och prestanda står sig jämfört med Mi Max 3?
     
  15. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Angående bildkvalitén på skärmen har jag inte märkt någon skillnad.
    Ska jag vara ärlig hade jag gärna haft en storlek och aspect ratio mer lik Mi Max 3, hade jag inte spräckt skärmen på min hade jag aldrig bytt.

    Prestandamässigt så märker jag när jag spelar Hearthstone att det flyter bättre och det för snabbare att starta appen och ladda matcherna. Men skillnaden är verkligen inte massiv.
     
    flipp gillar detta.
  16. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Uppdatering: Jag saknar inte längre den änbu större skärmen på min gamla Mi Max 3.

    Till min förvåning stör jag mig knappt alls på kameraön uppe till vänster, jag har innan haft en Redmi Note 7 med notch i mitten och det tyckte jag var mycket mer irriterande.
     
    Ekman och flipp gillar detta.
  17. Alfred

    Alfred Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Motorola G9 Plus och Motorola G9 Power är väl samma telefon? Eller finns någon skillnad?
     
  18. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Alfred gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har fått tag på en G9 Plus nu. Har länge velat testa den eftersom jag är en stor fan av stora skärmar.

    - Designen är stilren och anonym. Det känns varken som en premiumlur eller en budgetlur utseendemässigt. Baksidan är i plast men byggkvaliteten känns ändå bra och den är vridstyv.
    - Den väger 223g men eftersom den är relativt tjock och har stora yttermått känns den inte överdrivet tung i handen. Vikten är också välbalanserad. Baksidan är ganska hal men inte överdrivet hal. Det fungerar rätt bra att använda naken utan skydd, något man nog vill göra eftersom den blir väldigt skrymmande med skal.
    - Skärmen är en genomsnittlig LCD-skärm. Nog lite bättre än jag väntat mig eftersom den fått rätt mycket kritik i vissa tester. Dock har jag inte kunnat testa den i solljus. En del skuggor och ojämnheter runt notchen och på sidorna som syns subtilt mot vit bakgrund precis som det brukar vara på genomsnittliga LCD-skärmar.
    - Prestandan i systemet är okej men långt ifrån i nivå med Xiaomilurar som använder liknande chipp. Min Redmi K30 med SD765 känns klart rappare överlag (appar öppnar snabbare, bättre flyt i systemet).

    Ljud, kamera m.m. får jag återkomma till. Känns spontant som att det är en hyfsad telefon om man vill ha en skärm större (som är rak) än 6.7" och kan acceptera midrangehårdvara. Dock blir man smärtsamt påmind om hur Xiaomi och Realme kört om Moto fullständigt när det gäller prisvärdhet. Kan dessutom omöjligt förstå hur någon kan föredra Motos androidmjukvara över MIUI. Storleken på G9 Plus är dock något av en sweetspot då jag börjat tycka att lurar i stil med Mi Max 3 och Mate 20 X är väl stora och mainstreamlurarna har ju för små skärmar (6.67" med 20:9 ratio är verkligen gränsfall till för litet).
     
    Last edited: 21 jan 2021
    mullsjomannen gillar detta.