Fråga: Några nybörjarfrågor

Discussion in 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' started by WebMaximus, Jan 16, 2013.

1. WebMaximus

WebMaximus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nyligen tagit steget att roota min mobil och funderar nu på att testa något custom ROM.

Har installerat Titanium Backup efter att ha läst att den är bra för att enkelt kunna gå tillbaka när man testar olika ROMs och undrar om det är något speciellt man ska tänka på och undrar även om jag förstått rätt att jag med hjälp av den på ett enkelt sätt kan backa tillbaka till hur min mobil är nu efter att ha installerat något custom ROM om något skulle gå snett eller om jag inte skulle gilla det ROM jag lagt på?

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    TitaniumBackup Pro använder du för att utföra backuper på enstaka appar. Säg exempelvis du vill inte behöva ominstallera och konfigurera alla dina tio favoritappar varje gång du byter ROM. Då använder du TitaniumBackup Pro.

Om du däremot vill göra en fullständig kopia på hela rasket, dvs du vill kunna återställa din telefon så den blir exakt som den är idag, då vill du istället utföra en så kallad "nandroid backup". Och för detta krävs bara en custom recovery typ Clockwork Mod.

Om du rootade din mobil med hjälp av CR-root så har du redan CWM. Du kommer in i den genom att hålla inne volym-up + hem + power. Spelar ingen roll om telefonen är igång eller avstängd. Håll inne alla tre knappar tills du ser Samsung loggan. Då släpper du dem och där inne har du sedan backup / restore.

Ett annat tips är att investera i ett externt minneskort. Det är guld värt när man leker med ROMs och så. Vissa installationsskript kan nämligen vara konfigurerade att wipa hela internminnet. Inte så kul om alla ens backuper blir raderade. Ligger dom på ett externtminneskort så har man alltid kvar dem. Sedan kan ju faktiskt mobilen gå sönder och då kan man ju ta ut minneskortet. De går ju inte längre nå de interna minnet.

Köp ett 32GB minne om du tror de räcker. De är de enklaste. 64GB minnen använder FATex filsystem och måste ompartitioneras och strulas med.

Välkommen in i mörkret! ;)

3. WebMaximus

MINA ENHETER

Supertack för ett utförligt svar!

Ok, trodde jag kunde använda Titanium Backup även för fullständig återställning men då vet jag att den bara är för enskilda appar.

Använde något som hette CF-Auto-Root-m0-m0xx-gti9300 när jag rootade min mobil tillsammans med Odin307 så antar att jag då inte har någon CR...betyder det att jag kan lägga in det i efterhand på något sätt eller måste jag roota om mobilen med den teknik du beskriver? Vad är skillnaden i övrigt mellan vilket verktyg man använder för att roota mobilen?

Sen blir ju nästa steg att förstå hur jag lägger in ett custom ROM och har funderat på att testa ett som heter Omega som är baserat på JB 4.1.2 men gissar att jag använder Odin och pekar ut filen bara som innehåller Omega-ROM...är det förresten viktigt vilken version av Odin man använder eller funkar den version jag hittade (307) bra att lägga in Omega med?

Sorry för så många säkert korkade frågor men måste medge att det här känns lite som ett mörker och väldigt rörigt men ger sig väl när man hållit på en stund hoppas jag.

Just det, glömde fråga om det där med minneskort...har redan ett på 64 GB men det går alltså inte att använda för att lagra backuper på utan att partionera om det på något sätt först?

Last edited: Jan 16, 2013
  4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

När du väl har rootat behöver du ej omroota så länge du inte förlorar root. CF auto root duger fint. Nu kan du installera http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1719744 med Odin för att få en touch-baserad recovery som heter CWM (clockworkmod) och med den kan du installera Omega. :)

5. WebMaximus

MINA ENHETER

Great :-) Ska nog våga mig på att testa det ikväll!

6. Ascii

MINA ENHETER

Innan du installerar Omega råder jag dig till att göra en s.k. nandroid-backup. Då backar du upp allt förutom modemet.

System, data etc. backas upp, så fuckas någonting upp kan du med lätthet gå tilbaka.

O.B.S! En fullständig nandroid tar ca 2GB utrymme på ditt interna eller externa sdkort och tar några minuter att genomföra. :)

7. WebMaximus

MINA ENHETER

Ok, en till korkad fråga...vad menas med modemet? Ett modem för mig är något jag använde för typ 20 år sen för att koppla upp mig mot BBSer ;-)

Sen ang backup som jag alltså gör med Clockwork Custom Recovery funkar det då att lägga den backupen på mitt externa SD-kort som är 64 GB stort eller måste jag först partionera om det på något sätt?

8. Ascii

MINA ENHETER

1. Modem/radio är radiomjukvaran som kontrollerar radio-chippet i mobilen. ;)

2. Du kan backa upp direkt till externa sdkortet då senaste CWM har ett alternativ för det ^^

WebMaximus likes this.
  9. WebMaximus

MINA ENHETER

OK...har laddat ner och lagt in CWM 6.0.1.2 i min mobil och när jag håller ner volym upp, home och powerknappen kommer jag in i menyn men när jag sen går in på backup/restore och sen väljer backup to external sdcard får jag ett felmeddelande i loggen längst ned som säger 'Can't mount backup path'.

Provade då att gå tillbaka till huvudmenyn och välja mounts and storage och valde där sen att försöka mounta mitt externa SD-kort med alternativet mount /external_sd men då får jag istället ett felmeddelnde som säger 'Error mounting /external_sd!'

Vad behöver jag göra för att få till en backup eller är problemet kanske som någon annan var inne på att jag har ett externt SD-kort på 64 GB och att det har ett filformat som inte funkar att backa till rakt av utan att man först gör om det på något sätt?

10. Ascii

MINA ENHETER

11. WebMaximus

MINA ENHETER

Ska kolla in din guide och lär återkomma med ev fler frågor, sorry tack för hjälpen såhär långt!

12. Ascii

MINA ENHETER

För all del, du behöver inte säga sorry! Alla var vi noobs en gång och utan frågor får man inget veta. ;)

Jag ska dock lägga mig strax, praktik imorgon igen och för att gå upp halv sex måste man vara utvilad. ;)

13. WebMaximus

MINA ENHETER

När du /ni är så schyssta får jag väl passa på att snabbt slänga in en till fråga ;-) Utgår ifrån att ompartionering till FAT32 blåser allt på mitt kort?

Låter tungt att kliva upp halvsex så klokt att knoppa i tid då!

14. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Korrekt. Allt innehåll på SD-kortet förloras vid ompartitionering.

15. WebMaximus

MINA ENHETER

OK, nästa problem...

Har laddat ner och installerat MiniTool Partition Wizard men vet inte hur jag ska komma åt SD-kortet i min mobil i programmet eftersom mobilen när jag ansluter den inte identifieras av Windows som vanlig USB-lagring utan istället antingen som MTP PTP. Får iom det inte upp några vanliga enheterbokstäver eller diskar utan istället min mobil som GT-i9300 och under den Card och Phone och inget av det hittas ju i MiniTool Partition Wizard eftersom den bara visar "vanliga" diskar.

16. Ascii

MINA ENHETER

Du måste koppla kortet separat, tex med en kortläsare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

17. WebMaximus

MINA ENHETER

18. Ascii

MINA ENHETER

Den borde fungera, så länge den inte monterar kortet som mtp ;)

19. WebMaximus

MINA ENHETER

Ok, får kolla med säljaren om han /hon vet ;-)

20. Ascii

MINA ENHETER

Med största sannolikhet monterar den inte kortet som MTP. Det är bara mobiltrams ;)