Nyskapande inmatningsmetoder

Discussion in 'Applikationer' started by botze, Jul 4, 2011.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Swedroids förstasida ang. surfplattor fick mig att börja fundera. Denna typ av enheter kommer ju starkare och starkare, så även pekskärmsmobiler. Jag tror att det finns ett uppdämt jättebehov av en vettig inmatningsmetod för pekskärmar. Att simulera ett fysiskt tangentbord på en pekskärm är egentligen bara dumt och kasst utnyttjande av tekniken. Här behöver det tänkas nytt.

Vilka nyskapande inmatningsmetoder känner ni till och vad tycker ni om dem?

Jag vet två:

1. Swype/SlideIT/Shapewriter: Den här typen av tangentbord bygger på att man "ritar" orden ovanpå ett virtuellt tangentbord, och att enheten gissar vad man vill skriva, och att det således finns en ordlista kopplad. Dessa kan aldrig ersätta vanliga tangentbords mångsidighet, dock går det att skriva hyfsat snabbt när man lärt sig tekniken. I min mening har de dock en bit kvar.

2. 8pen: Bygger på att man gör cirkelrörelser med fingret i olika mönster för att skriva bokstav för bokstav. Går olidligt långsamt, men mångsidigt, man kan skriva alla bokstäver och tecken. Gillar dock hur de utnyttjat tekniken.

Last edited: Jul 4, 2011
  2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. botze

MINA ENHETER

Har hört talas om det och det verkar ju lovande, detta bygger ju också på ordgissning (?) och i grunden simulerar man ju ett fysiskt tangentbord (fast det inte syns). Skulle vara kul att prova.

4. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

5. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det stämmer. Om vi helt och hållet frånser en lösning som bygger på tal, gester eller rörelser, så kan jag bara tänka mig en tankestyrd sådan.

Det första steget verkar vara att vi helt enkelt, genom att avläsa EEG, väljer tecken från ett virtuellt tangentbord. Det vill säga inte helt olikt de lösningar som tidigare nämnts: Indendix EEG lets you type with your brain | Crave - CNET.

I nästa steg blir det kanske riktig scifi och det virtuella tangentbordet lämnas förmodligen därhän. Enheten kan med andra ord läsa och uppfatta våra tankar.

6. botze

MINA ENHETER

Det jag tänker mig som "framtidens inmatningssätt" på pekskärmar är någon form av gestbaserad input, där man inte behöver anstränga sig för att träffa rätt utan det är mer rörelsens karaktär som bestämmer ordet/bokstaven man försöker skriva, t.ex. som Swype eller 8pen. Eller helt enkelt som när man skriver med skrivstil, vad hände med skrivstilstolkar? Blev det för krångligt, eller var de inte tillräckligt bra på att gissa?

7. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ehum, när inte ens vi själva ofta kan läsa vad andra kladdat ner, eller till och med vi själva, med skrivstil, hur ska då en maskin kunna tolka det? :P

Blind Type är ju helt klart intressant, och jag hoppas att vi snart får se något av det.

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    De flesta nya grejer bygger ju trots allt på en tangentbordslayout, sen skiljer det ju mest hur man så att säga "triggar" de olika bokstäverna.

SliteIT/Swype skiljer sig ju inte direkt från att skriva på ett vanligt tangentbord, det är bara en mer avancerad form av autocorrect.

8pen var annorlunda, men det kändes inte som det fungerade bra för svenska. Det finns ju den här grejen om att om bara första och sista bokstaven i ordet är rätt kan man blanda om de andra hur som helst. Den grejen bygger på engelska språket där de flesta ord är korta. På svenska har vi ofta långa och sammansatta ord och det blir en stor skillnad. Därför funkar 8pen inget bra. (Prova att skriva "räksmörgås"...)

Palms gamla Grafitti (med "Swedish hack" för ä och ö) tycker jag funkade bra. Man behöver i princip inte bry sig om var på skärmen man skriver, man behöver bara minnas bokstävernas form, och de var enkla att lära sig eftersom de just bara var förenklingar av bokstävernas vanliga utseende.

På en tablett har man ju en större yta, så nåt liknande system fast som klarar hela ord istället för bara enskilda bokstäver skulle kanske funka.

Det finns ju nåt filmklipp (parodi) där Apple på nån mässa visar upp ett revolutionerande sätt att skriva. Man har en meny där man bläddrar sig fram (i ett enormt menyträd) till färdiga meningar.