Projektarbete - App

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by Frequey, Apr 19, 2012.

1. Frequey

Frequey Kid Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S8
    Hejsan!

Jag och två andra ska tillsammans göra ett projektarbete nästa år (ska bestämma oss snart). Vi går alla på teknik just nu andra året och de andra två har lästa lite programmering varav en av dem ska fortsätta med programmering C osv, tror han läser java just nu).

Vi undrar då hur svårt det kommer att bli, vi förstår att vi måste lära oss allt från början mestadels men med hjälp av guider och hemsidor som https://developer.android.com/resour...l?tag=tutorial är det möjligt?

Vi har även svårt att avgöra vad som är möjligt att göra i en app, vi har inte tänkt göra ett spel då det nog är för svårt utan en app som löser ett problem eller ngt. Tex har vi tänkt på en app som har information om olika högskolor och visar var de ligger på karta, poäng och behörighet som krävs, fakta osv.

Följdfråga är om man isf behöver en webbserver som appens information synkar till, alternativet kanske är att göra en mobil anpassad hemsida?

Hoppas ni förstod ngt, tack i förhand!

2. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    Har man bara lite grundkunskap i programmering är det inte så svårt att skiva ihop en enkel app med lite exempel från webben.

Det största frågetecknet är nog var ni skulle få informationen ifrån om olika högskolor. Om ni ska lägga in den i en fil i appen med all info ni vill ha eller om den ska hämtas från något ställe på nätet. Att lägga in det i appen är kanske smidigast (men då är det statiskt så ni måste kompilera om appen om informationen ändras). Att visa på karta osv är inga svårigheter.

Det låter som en lagom enkel app att börja med.

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Börja med att formulera syfte och mål med projektarbetet.
    Är det själva apputvecklingen som är viktig eller är det att skapa något för mobiltelefoner, eller kanske att sammanställa informationen...eller kanske arkitektur och design av mjukvara...

I princip allt är möjligt att göra i en app. Det som kan sätta stopp för kreativiteten är helt andra saker än just vad som är möjligt att göra i appen. Tillgång till data är nog det största hindret. Se till att säkerställa det först.

Edit:
    Börja med att formulera syfte och mål med projektarbetet.
    Är det själva apputvecklingen som är viktig eller är det att skapa något för mobiltelefoner, eller kanske att sammanställa informationen...eller kanske arkitektur och design av mjukvara...

I princip allt är möjligt att göra i en app. Det som kan sätta stopp för kreativiteten är helt andra saker än just vad som är möjligt att göra i appen. Tillgång till data är nog det största hindret. Se till att säkerställa det först. Gör en enkel Proof of Concept så att ni ser att er lösning håller hela vägen.

4. Frequey

Frequey Kid Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S8
    Tack för era svar!

Fakta om högskolorna tänkte vi ta från deras hemsidor samt kanske ta kontakt med dem. Sedan vet jag inte vilket som är enklast men att ha datan redan i appen känns kanske enklast men svårare när man ska uppdatera?

Någon som har fler synpunkter och/eller förslag?

5. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Ser ingen anledning att göra en app av det om ni inte absolut vill att bara Android-användare ska se informationen.

Bättre och enklare att göra en vanlig webbplats, så kan man komma åt den från alla mobiler, surfplattor och datorer. Å andra sidan så finns det nog flera sådana webbplatser redan.

6. Gubbar

Gubbar Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

En kompis till mig gjorde en app som projektarbete med information om den skola han gick på. Kan kanske vara en idé?