Roota?

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by Gonjer, Dec 14, 2009.

1. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej igen!

Har kollat igenom lite nu på forumet och sett att folk rootar sina telefoner.
    Men vad är sjävla rootningen, är det som Linux motsvarighet till "admin".

Läste detta: https://swedroid.se/acer-liquid-a1-root-ett-faktum

Skall jag roota eller inte?

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Ja din jämförelse är korrekt.
    Nä'r det gäller just rootning för liquid är det inte mkt mer som kan göras än klocka ner cpu'n för å spara batteri.
    ta bort systemfiler/applikationer.
    Åtkomst till betalapps.
    Dessutom fel sektion för frågan, Vore bättre om du ställt den i just liquidsektionen

EDIT: ska själv roota min liquid när jag kommer hem och om du inte är hundra på vad du gör så kan du förstöra din mobil. Kommer skriva en kortfattad guide om rootningen lyckas.

3. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Åtkomst till Betalapps är väl alltid bra om man är intresserad av något?

Angående fel forum så förstår jag hur du tänker, jag sökte genom forumet och hittade flest root trådar här, men annars är det bara för Admin att flytta till Liquid.

Det jag vill med telefonen är att göra så mycket som möjligt utan att ha några begränsningar. Som du skriver, ta bort applikationer, kan man bara göra detta i root?

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Apps som du själv installerat, via Market, eller genom att installera en apk-fil manuellt, går alltid att ta bort. Däremot kan vissa för-installerade appar kräva root för att ta bort. Jag vet inte ifall Liquid kommer med några sånna, men HTC Hero har i alla fall ett gäng appar som inte går att ta bort om man inte rootar.

5. goa200

MINA ENHETER

om det är systemapplikationer ja annars är det ju inga problem.

6. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ni för ursäkta min dumma frågor, men är helt ny när det gäller Android och vill ha så mycket hjälp som möjligt. Hoppas ni gillar att hjälpa folk i nöd :)

Men jag ser fram emot en liten nätt guide eller feedback från hur era rootningar går till, om det är värt eller inte. Men då blir de Acer forumet! Tack för alla kloka svar.

7. goa200

MINA ENHETER

Jag kommer skriva en enkel och förhoppningsvis lättförståelig guide. Det kräver förstås att rootningen går bra :)

8. ostress

ostress Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Alla dessa fördelar med modacos rom. Kommer inte de förmodligen komma till en uppdatering av Android? Jg syftar mest på bluetoth funktioner samt att installera apps till sd-kort!
    Även radio uppdatering och betal apps!

Jag vill nämligen inte roota! MEN om jag skulle göra det, kommer jag kunna uppdatera till den senaste android då utan att återställa mobilen först?

9. yrara

yrara Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Full-bluetooth kommer när vi får android 2. Installera apps till sd-kortet har Google sagt att de jobbar på, men jag kan inte säga något om när vi får det... Betal-apps är ju helt förkastligt att vi inte har fått än, men någon gång kommer vi ju att få det också, utan att roota, ja.

10. ostress

ostress Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för svar! Men om jag rootar, kommer jag kunna uppdatera till android 2.1 utan att återställa telefonen?