Jag lade ner mycket tid på valet av PW-manager till datorn för många år sen.
Framförallt var jag intresserad av säkerheten.
Det jag kom fram till är att jag föredrar open source, jag var iofs partisk innan p.g.a. tanken bakom o.s.
Några fördelar är att vem som helst kan kolla hur programmet är uppbyggt, det finns möjlighet att göra plugins, appar o.d. för framtida hård och mjukvara och sen finns det inget företag bakom vars existens beror på hur det går ekonomiskt.
Jag kör KeePass i datorn och har pass-filen i dropbox. Jag kör Firefox med Keefox vilket fungerar mycket bra.
I telefonen kör jag Keepass2Android som har en s.k. QuickUnlock som gör att man inte behöver skriva in hela lösenordet till KeePassfilen.
Nackdelen med KeePass är väl att tröskeln är lite högre i början innan man fattar hur det fungerar i motsats till kommersiella lösningar som LastPass (som också fått bra recensioner) men efter ett tags användande tycker jag att det fungerar mycket bra. Man kan också se på KeePass pluginsida att det hela tiden utvecklas nya plugins och extensions där man kan behöva det.
Pinkoder till bensinkort, dörrar o.d som jag behöver snabb tillgång till irl har jag i ”Secrets for Android”, en väldigt enkel liten app som inte har några särskilda behörigheter. Den kanske inte hade behövts idag med QuickUnlock till Keepass2Android men den har hängt med och är open source.
Många PW-managers fungerar så att lösenordet sparas i urklipp och man klistrar in det i webbläsaren, det finns en risk (liten) att andra appar kan läsa det. Keepass2Android går förbi det med ett dedikerat tangentbord, ”Secrets for Android” gör det inte.
Det blev en lång text men jag hoppas att någon orkar läsa den
.
Last edited: Oct 20, 2013