Tålamod?!

Discussion in 'Galaxy S' started by hussseein, Aug 2, 2010.

1. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Dags för mig att köpa en ny mobil funderar på en iphone eller en samsung galaxy s. kan inte bestämma mig. För mig är det obegripligt hur Samsung kan sälja en mobil för mer än 5 tusen kronor sen så ska man behöva installera inofficiella updates för att den ska fungera helt okej ? Så jävla pinsamt när dom kommer med sina reklamer så kan inte ens mobilen klara av enkla saker som lagg ? har en nokia 5800 och den har inte ens så mycket problem som galaxy s. Ändå vill jag inte ha en iphone pga 2 anledningar. Vill inte ha något som alla har plus att jag älskar galaxy s skärmen. så kan någon snälla övertala mig till att välja galaxy s? en till sak är att mobilen funnit i flera månader ändå har det inte kommit en officiell update från samsung? va är deras fel ?

2. mengan

mengan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är roligt att fixa, trixa och modda?

3. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mobilen har nu funnits (i butik) i två månader, tror jag. Varför en uppdatering dröjer vet jag inte, men jag är ganska säker på att de jobbar på att lösa de problemen som finns.

GPS-problemet har jag inte märkt av ännu, men jag har inte använt GPSen till navigation, utan mer för att kolla hur långt jag cyklar, och hur länge. När jag har kollat kartorna i efterhand så verkar min GPS inte visa så fel, jag håller mig åtminstone på rätt gator.

Lagget har jag knappt märkt av förrän nu, när jag använt telefonen i två veckor. Det är med 56 installerade appar, jag vet inte om jag skulle kunna undvika problem om jag avinstallerar en del. Ibland tar telefonen lite längre tid på sig att svara än den borde, men tidigare var inte problemet speciellt stort. Jag kör med den firmware som jag fick telefonen med.

Jag vet inte riktigt varför du vill att någon ska övertala dig att välja Galaxy S, det är väl du som ska använda telefonen? Börja med att kolla på den i butik, om du inte gjort det.
    Skärmen är väl den absolut största fördelen som jag vet, men jag har inte kunnat jämföra bredvid en iPhone 4 ännu (hade inte fått min SGS när jag var i en Apple-butik och kollade). Att den kör Android 2.1 gör att de flesta programmen fungerar, 2.2 kommer så småningom så du behöver inte oroa dig för att inte få den uppdateringen.

Galaxy S klarar WLAN-tethering (användas som modem till datorn) direkt när den köps, till skillnad från iPhone. Jag har inte använt det ännu, men det är inte omöjligt att jag kommer behöva det så småningom.

Du måste nog förklara vad du är ute efter för att någon ska kunna ge argument om varför du ska välja SGS framför iPhone. iPhone fungerar antagligen bra från att du köper den medans SGS kräver lite mer arbete, men du är friare att installera vad du vill.

4. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Den kom ca den 17:e juni så 1,5 månader ungefär.

Vad gäller stallsen verkar det variera en del från enhet till enhet. Jag har nästan inga problem alls med det, trots att min är från den första leveransen, medan man på Youtube sett någon få black screen på ganska många sekunder.

5. Vergilius

Vergilius Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Angående updates så är det ju bekräftat på flera håll att det kommer officiella strax. Frågan är bara när vi i Sverige får vår. I dessa är det även bekräftat av många att lagget försvinner, dock inte 100% alla, men de flesta som hade problemet innan blev av med det när de installerade en inofficiell update.
    Samsung har själva sagt att GPS-problemet är ett mjukvarufel. Så man får väll lita på vad de säger och vänta på en update som fixar denna. Även här är det bekräftat av vissa (inte alla) att GPSen blir bättre efter de inofficiella uppdateringarna.

Det bör även tilläggas att det är inte alla som har dessa problem, utan vissa personer har en helt problemfri lur redan ifrån första dagen!

Vad det gäller iPhone så finns det för mig personligen så mycket som talar emot den, ett operativsystem som är väldigt stängt, med det så menar jag att Apple styr och ställer allt.

Du kan inte byta batteri själv, du har för övrigt på pappret ett sämre batteri vad det gäller standbytid etc. En telefon som inte stödjer JAVA, mindre skärm, ingen FM radio, mindre videoformat som stöds, ingen WAP, man kan inte utöka med ett minneskort + en del till saker, men dessa är de som talar EMOT mest för egen del.

Det är dessa anledningar som får MIG personligen att hellre välja en Andriod och SGS istf iPhone. Man får ett mycket mer öppet operativsystem, snygga widgets :cool:, och en mer flexibel telefon enligt mig.

Men som sagt detta är vad jag personligen tycker, om det sedan är några anledningar som talar för eller emot dig vet jag inte. Jag kan ju bara säga vad jag tycker :D

Nedan så har du två länkar på SGS vs iPhone 4 som du kan kika på. Dessa kanske kan få dig att välja en av dem?

Avsnitt 1

Avsnitt 2

6. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    jag har haft min iphone i en vecka och jag har inga lagg alls har installerat 35 apps... har faktiskt inte eller speciellt mycket problem med gps:n och inga problem att ansluta till datorn eller... så jag har en felfri version och det är nog det vanligaste att så är fallet för dom som inte har problem dom sitter på forum och klagar på telefonen

7. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

menar du inte Galaxy S? Jag misstänker (önsketänkande?) att mitt problem med lagg som dykt upp nu är på grund av någon av apparna, och inte telefonen. I så fall är min en av de "felfria" telefonerna. *peppar peppar*.

Det här med att byta batteri har jag inte tänkt så mycket på innan, men i och med att man kan köpa två batterier + laddare (och en massa extra saker) för 200kr på ebay så är det ju en stor fördel, speciellt om man behöver ha telefonen en längre tid och saknar laddare.

8. Androido

Androido Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

O då tänkte du skryta lite för oss hur bra din iP är eller du menade nu din SGS ?

9. Androido

Androido Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför måste vi övertala dig om ett köp ? Gillar du inte SGS eller iP så köp inte dessa då, det finns dussintals andra modeller som du kan välja och vraka på men jag lovar att du kommer att hitta fel även i dem.

Om du går redan med sånt negativism mot SGS då är det väl ingen idé ens att försöka övertala dig och är bäst att du väljer nåt annat.
    O andra sidan om vi nu lyckas övertala dig att köpa SGS och du finner den helt kass då kommer du att bitcha på oss och det blir vårt fel att du har gjort ett fel köp så- nej tack, det ansvaret överlåter jag på dig ;)

10. Johnkan

Johnkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför är du här på ett ANDRIOD forum och pratar om din dyra lilla leksak i över huvud taget?

Må hända att den är bättre enligt DIG men vi som är här har valt Andriod av en anledning och du borde inte vara här och prata om din IFån utan respektera de val vi gjort. Vi hjälper varandra med de problem och frågor vi har angående Andriod. INTE frågor om Stevies bling bling.

Gå till mac-forums eller något :)

11. farquado

farquado Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har haft min galaxy s i snart en vecka. Är förälskad i skärmen men blev snabbt besviken då jag ganska direkt märkte av detta "lagg" som många skriver om.
    Hade en rootad hero innan och tyckte den kändes snabbare.
    Har dock installerat en autokiller och nu känns mobilen mycket rappare. Verkar som att den har problem med att riktigt avsluta program. Jag hoppas att detta är något som kommer att fixas i den kommande updaten.

Fördelen med Iphone som jag ser det är att den är stabil när man köper den. DU behöver inte trixa och greja för att få den att fungera bra. Dock verkar laggproblemen inte finnas på alla mobiler.
    Annars ser jag bara fördelar med android, och fixar samsung dessa buggar kommer jag rekommendera galaxyn till alla jag träffar.
    Du har så mycket möjligheter att anpassa din mobil med widgets. I LOVE WIDGETS!!

EDIT: Plus att alla mina vänner köper Iphone och då känns det roligt att gå emot strömmen. Hade min Hero i ca ett halvår och blev aldrig less på den. Man pillrade alltid med att leta widgets, ändra bakgrunder mm.
    Med Iphone tror jag att när man installerat dom program man vill ha så gör man inte så mycket mer med mobilen.

PS. Stor fördel med Iphone är alla snygga spel, där är jag avundsjuk.

Last edited: Aug 2, 2010
  12. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Rent spontant och i och med att de uppradade problemen är näst intill specifika för Galaxy S och det faktum att han under sin avatar säger sig ha en Galaxy S tror jag att det blev lite felskrivet. Fan, tagga ner lite va.. Man skäms ju å era vägnar. Taggarna utåt så fort iPhone ens nämns, bara för att iPhoneförespråkarna/trollen är såna tycker jag inte att vi ska vara såna också.. Chilla.

13. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra talat! :)

14. hussseein

MINA ENHETER

fan va roligt att ni svarar så roligt grabbar :). Uttryckte mig kanske lite fel angående övertala mig menade bara vad är för och nackdelar med respektive telefoner? Alltså det känns som att allt iphone gör är stabilt även om den verkar jätte tråkig utan homescreens osv. Och håller med om att de kan vara rolig att modda och sånt men då ska man ju modda för att man vill det och inte för att telefonen i stort sett måste moddas för att den ska funka som den borde göra från att man hämtar den från butiken? och varför säger alla att iphone är dyrare? den kostar 4800 16gb tele2? då får man mer minne och billigare telefon än galaxy s ? den kostar 5400 på elgiganten. Det som skrämmer mig riktigt mkt med iphone är glaset? har hört att den kan spricka vid första tappningen!!! det är ju värre än lagget. skriv på grabbar :)

15. hussseein

MINA ENHETER

förresten någon som vet ungefär när official update kommer ? orkar inte vänta vill ha sgs nu !!!!!!

16. Vergilius

MINA ENHETER

Om man skall jämföra pris så tycker jag att man skall jämföra rättvist. Visst blir det billigare att binda en iPhone4 och betala förhöjd månadsavgift. Men det blir det även om man köper en SGS på samma sätt.

Kolla istället på vad de kostar utan bindningstid och operatörlåsning så får man en bättre jämförelse enligt mig. Jag tycker det är svårt att jämföra äpplen och päron om de inte skall ha samma utgångspunkt!

Prisjakt jämförelse

17. hussseein

MINA ENHETER

ja men vadå ska jag binda sgs via tele2 på på samma sätt som iphones binds så blir ändå iphone billigare plus att den är nyare och den är med mer minne ?

18. SGS

SGS Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Du menar lite över 6800kr?
    Billigaste Galaxy S - 4995kr, olåst.
    Billigaste Iphone 4 - 5899kr, låst till tele2/comviq.

= Galaxy S är 900kr billigare och dessutom olåst.

19. Vergilius

MINA ENHETER

Nej den har inte mer minne, båda telefonerna har 512 i RAM, så vitt jag vet. Dock så har den mer lagringsmöjligheter på 16GB eller 32GB.

Med risk för att vara en ordpolis, men det är stor skillnad på minne och lagring enligt mig :)

20. farquado

farquado Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

sdkort är inte så dyrt idag.
    Du kan ju montera in ett 32gb kort i galaxyn, plus dom 8 gb i internminne = 40 gb minne på Samsung GALAXY S(weet) :P

Och Iphone4 32 gb är väl ännu dyrare. Dom alternativ som ni ser med abbonemang är ju för 16gb modellen.