Vilken ROM!

Discussion in 'Hero' started by jonaskalle, Jan 19, 2010.

1. jonaskalle

jonaskalle Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har rootat min Hero nu med MoDaCo 3.1. Känns sådär, blir gärna lite seg efter ett tag.
    Min enkla fråga är egentligen. Vilken ROM är den bästa just nu och varför.?
    I funktions och snabbhets syfte alltså.

2. deltoro

deltoro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mycket märkligt... de flesta skulle nog vara enliga om att Modacos är den snabbaste ROMen. Fabriksåterställde du telefonen innan du lade in Modaco? Det brukar vara bäst att börja från skratch... Annars kanske du vill testa denna:

http://android.modaco.com/content/htc-hero-hero-modaco-com/300028/aosp-eclair-2-0-r4-for-gsm-hero/

men det är alltså 'standard android' utan HTC Sense, men kör å andra sidan 2.0 av android. därav en del nya funktioner, men man bör tänka på att utan sense försvinner en hel del funktioner. det går inte att säga vilken som är bäst, det är en smakfråga... :)

3. jonaskalle

MINA ENHETER

Glömde fabriksåterställa. Ska göra detta och testa igen. Återkommer.

4. deltoro

MINA ENHETER

Glöm inte att all personlig info försvinner. Ta backup om du har nåt som är viktigt... men det kanske du visste :)

5. jonaskalle

MINA ENHETER

Jodå, det har jag koll på.

6. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Många har upplevt 3.1 segare än 3.0.

7. outlaw_82

outlaw_82 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoho.

jag sitter med på 3,1an nu. och blev riktigt impad den första dan. Men nu vet i fan. Tycker den är lika seg och dryg som Htcs orginal rom.

När ni säger fabriksåterställa, så menar ni väll samma som Wipea va? Som man kan välja i den där startup menyn. För i så fall har jag gjort en återställning. Är inte kul när luren blir sämre efter en dags användande, när f**n ska dom fixa till det jobbiga problemet då?

8. deltoro

MINA ENHETER

tycker det är märkligt. upplever i princip aldrig sånt med mcr... oavsett hur lång tid den varit igång. det jag kan märka är att den ibland blir seg om den 'sovit' länge, men då bara precis i början, sen är den lika rapp som alltid.

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tyckte min segade ihop efter några dagar när jag först hade lagt in 3.0. Efter jag tog bort swap-partionen var det inga problem längre. Har haft 3.1 rullande i 4 dagar sen senaste omstart och det är ingen skillnad mot när den var nystartad.

Jag undrar om en del som upplever 3.1 seg missade att göra en wipe av dalvik cache innan dom la in den. Det var en hel del ändringar där och i min Hjälte så frigjorde det ca 30MB när jag gick från 3.0 till 3.1

10. hasjor

hasjor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Funderar oxå att gå över till 3.1. Kan du inte beskriva vilka steg du gjorde för att få det att fungera bra.

11. deltoro

MINA ENHETER

gör backup
    wipe data
    wipe dalvik cache
    flash mcr 3.1

det ska inte behövas mer. oftast behövs det inte göra en wipe, det är mer om man skiftar mellan 1.5 och 2.x rom eller om man upplever att det är problem.

12. hasjor

hasjor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tar inte wipe data bort alla sms och liknande? Räcker det med en wipe dalvik?

13. outlaw_82

MINA ENHETER

Vad är wipe dalvik då? Skillnad mot den andra wipen man gör? kan man göra en wipe dalvik nu i efterhand?

14. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Wipe data tar bort sms och inställningar så jag nöjde mig med att göra en wipe på dalvik cache innan jag la in 3.1. Kan inte svara på om man kan göra det i efterhand men jag antar att man kan det. De andra wipe kan kan ju göra när man vill

Det stod om det i betatråden till 3.1

15. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Upplever också lite problem med MCR 3.1 att den blir långsam efter ett par dagars körande. Vet inte riktigt varför det händer vissa och inte andra. Har dock planer på att vid tillfälle blåsa hela telefonen, formatera om minneskortet (kör swap, ext4 och fat32 nu även om swap inte används) och börja om. Ska sedan se lite hur det fungerar och håller sig. Får se var det slutar. Även göra wipe eftersom jag inte kan installera HTC's widgets efter att ha kört en wipe innan 3.0...

Kanske något att undersöka dock, om vi som upplever slöhet med MCR3.1 efter några dagars användning installerar om, kör wipe eller vad vi nu gör och vad det har för effekt. Jag återkommer när jag orkat engagera mig i att blåsa min telefon (blir väl troligen efter att MCR3.2 släppts).

Gällande vilken ROM man ska använda så vågar jag inte riktigt ge mig på annat än officiell HTC ROM eller MoDaCo. Visst vore det roligt att testa Android 2.x på telefonen men jag är alldeles för beroende av min telefon för att ge mig på något sådant. Att ljud via bluetooth verkar fungera allmänt dåligt på alla sådana ROM'ar gör sitt till med. Använder mitt trådlösa headset väldigt ofta varje dag.

I slutändan handlar det trots allt bara om hur beroende man är av telefonen. Med en Nandroid-backup är det inte alltför svårt att byta tillbaka efter att ha testat en annan ROM.

Last edited: Jan 20, 2010
  16. deltoro

MINA ENHETER

wipe dalvik kan du göra närsomhelst. det skadar inte. det enda som händer är att första booten tar längre tid när den bygger upp cachen på nytt. hur mycket skillnad, om någon, det egentligen gör kan väl ingen säga dock...

17. outlaw_82

MINA ENHETER

tack för infon

18. more10

more10 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag la in MCR 3.1 för en dryg vecka sen (utan att göra dalvik-wipe), första intrycket var då att det var en markant förbättring men allt eftersom kom det lite "seg-anfall" med mycket lagg (främst vid homescreens). Gjorde därför en dalvik-wipe nyss för att testa och återigen är första intrycket en riktigt wow-känsla! Hoppas bara att det håller sig denna gången. :)