Frågor inför köp av Ray

Diskussion i 'Xperia ray' startad av Mizz Mezz, 24 jun 2012.

  1. Mizz Mezz

    Mizz Mezz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag hade ju sett fram emot att köpa mig en Sola men det verkar bara vara krångel med den så nu siktar jag på en Ray istället.

    Ni som har en Ray, hur nöjda är ni på en skala?
    Finns det nåt som ni saknar?

    Avsaknaden av kamerknapp, är det något som stör?

    Följer det med skärmskydd?

    Headsetet/hörlurarna, är det dom med platt sladd, och i så fall har den även kontroller för volym /fram/bakåt?

    Om man väljer en vit Ray, är även lurarna vita då?
     
  2. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Hallå. Själva telefon är jag kanonnöjd med efter 4.04. Lurarna med platt sladd ja, skulle inte ha för höga hopp där. För mig gled kontakten ut hela tiden, blev bara glad när jag blev klar över att jag tappat dom. Kameraknapp saknar jag inte, har inställt så att skärmberöring löser ut.
    Som sagt, bra telefon. Lycka till.

    Med RAY via tapatalk
     
    Mizz Mezz gillar detta.
  3. Mjölk

    Mjölk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Bästa telefonen just nu om du inte spelar avancerade spel. Aldrig hört talas om fel på ray.
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har min Ray som komplement till min Xperia S.

    Ett skydd sitter på från fabrik (splitterskydd som dom kallar det)
    Ytterligare ett följer med i förpackningen. Tanken är nog att man ska montera det i kartongen
    över "splitterskyddet". Det har inte jag gjort,jag kör slut på splitterskyddet först och sen tar jag bort det och monterar det som medföljde eller så kör jag utan skydd.

    Har inga problem med att det saknas en kameraknapp, tycker bara man rycker till när man står där och försöker hålla telefonen still och så när man ska knäppa av så trycker man telefonen neråt.

    Tycker det är en grymt bra,smidig telefon. Så otroligt smidig att ha med
    sig pga formatet (dessutom är den grymt snygg)

    Fungerar grymt bra med 4.0.4,riktigt bra flyt i telefonen.

    Bra samtalskvalitè
    Bra batteritid (för mig allafall)
    Kanonkamera

    Det enda jag har lite problem med är Spotify,vet dock inte om det beror på
    telefonen eller Spotify i sig. Idag efter att dom på supporten varit inne och gjort något har det allafall fungerat
     
    Last edited: 24 jun 2012
  5. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ray är väldigt bra för priset (2000kr), det finns nog ingen annan telefon i nätt format som kommer i närheten. Batteritiden är också bra för att vara en smartphone.

    Jag saknar kameraknappen, främst för att det är smidigt att starta kamerappen med en knapptryckning istället för att leta efter en app.

    Nackdelen med Ray är att jag tycker den blev seg med 4.04, kontaktboken mfl appar tar lång tid att starta. Misstänker att det beror på att telefonen bara har 512MB minne, Android 4 verkar till och med ha problem att köras på telefoner med 1GB. Sola har också 512MB, så även den borde lida av samma problem. Segheten kan avhjälpas genom att inte köra många appar i bakgrunden och att byta tex kontaktboken mot en app som är "lättare" för telefonen att starta.

    Har du pengar och tid så kanske det är värt att vänta några månader på Sony SX.
     
  6. Mizz Mezz

    Mizz Mezz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Ray idag, en vit.
    Just nu njuter jag av "Upp-ur-kartongen-upplevelsen och det känns som att jag kommer att bli nöjd.
    Går från Xperia Mini Pro och till Ray och det enda jag faktiskt har saknat är en något lite större skärm.
    Däremot är jag lite besviken över att Netonnets Ray inte hade det där fina headsetet med platt sladd. Fick med en snikmodell :(
    Nåjaa, det lär jag överleva :)
     
  7. Mjölk

    Mjölk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Fick platta sladden när ja köpte där, det är iof inget att hurra över ljudmässigt och mikrofonen är dålig, har testat alla sonyericsson headset som finns.
    Vad heter det du fick med?

    Se det possitivt, nu behöver du aldrig ha 2 händer till telefonen, vad behöver du större skärm till?
     
  8. Mizz Mezz

    Mizz Mezz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lurarna som följde med heter MH410.
    Och nä, nån större skärm än denna behöver jag inte.
    Köpte en Neo V för några månader sen men sålde den vidare rätt snabbt då jag tyckte att den var lite för stor för att använda med en hand.
    Nu har jag installerat allt jag behöver och även ICS och allt gick utan minsta krångel.

    *nöjd*
     
  9. joeyt

    joeyt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

  10. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Upplevde strul med att sim-kortet plötsligt inte kändes av längre. Löste sig med handpåläggning.

    Med RAY via tapatalk
     
  11. darkoe

    darkoe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lånar tråden lite.

    Hur är främre kameran? Bra kvalitet eller suger den i exempelvis lite mörker? Tänker mest på bilder till instagram hehe :)
     
  12. consone

    consone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Den är inget att hurra för, visst kanske den duger för instagram men inte mer.. Den bakre kameran är dock kanon i mitt tycke! :)
     
  13. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Använder främre enbart till skype, och är man inte fotogenisk av naturen så gillar man denna.