Lägga körkort/betalkort innanför telefonens plastskal, bra/dålig idé?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 31 jul 2022.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag gillar ju halvdana hacks bättre än köpta alternativ så i det här fallet skulle jag testat att montera isär ett sånt billigt rfid blocker kortetui och försökt placera delarna strategiskt mellan kortet telefonen, helst kanske där telefonens nfc-chip sitter om det nu blockar rätt frekvens?
     
  2. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Gamla NID har en synlig chip. Köpte ID nu när det kostar 100 kr. Men det fattas QR kod vilket körkortet har.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Nya NID har symbolen Biometric passport - Wikipedia vilket kanske är mer internationellt gångbart.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    När jag testade med RFID blockeringskort så spelade det ingen roll på vilken sida av NFC-chippet som det kortet låg på så tyvärr tror jag inte att din idé fungerar men man vet aldrig säkert förrän man testat...
     
    Yoko666 gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Problemet löst ;-)
    Jag märkte att NFC-komponenten i telefonen (Google Pay) alltid fungerade, trots att jag placerat betalkortet på telefonens baksida. Medan betalkortets chip alltid stördes ut av den placeringen. Google Pay visade sig alltså vara den stabila lösningen här. NFC i den strömförsörjda telefonen måste sända starkare än ett betalkort, eller något sånt (rätt logiskt iofs). Kanske att det handlar om telefonen som aktiv sändare och kortet som passiv sändare, typ.
    Hur som helst, det funkar alltså utmärkt att betala med Google Pay (med PFC), vilket jag numera gör så gott som alltid. Vid det fåtalet tillfällen då PFC-kortet inte fungerar, så får jag plocka fram SEB-kortet ur fodralet helt enkelt, där det ligger tryggt och säkert. Jag beräknar att det kommer hända några få gånger per månad, om ens det. Men det känns ändå bra att SEB-kortet finns med, då PFC som sagt har vissa begränsningar.

    Nu är det bara hemnyckeln kvar att bli av med (vilket kommer dröja länge nog). Tyvärr har bostadsrättsföreningen ett spretigt system där både tagg och flera uppsättningar nycklar behövs (nyckel till lägenhetsdörrar respektive förråd, tvättstugor osv), så även om jag kunnat installera något elektroniskt lås på min egen ytterdörr så försvinner poängen när jag ändå måste släpa t.ex. taggen. Om taggen kunde göras "digital" i telefonen, så hade iofs ett elektroniskt lås på ytterdörren funkat, om jag lämnar de övriga onödiga nycklar hemma till vardags. Men att den taggen skulle gå att replikera i telefonen, tror jag i dagsläget är omöjligt.
     
    Kristy och geobjork gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Om du hittar en användbar lösning på detta, publisera SNARAST!:)
    Jag har precis samma setup i min Brf, och den där lilla klumpen av en tagg som inte passar in någon stans skulle jag gärna blivit av med.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag skulle tro att man måste sätta press på tillverkaren av nyckelsystemen så att de erbjuder möjligheten för deras kunder att man ska kunna få nyckeln i mobilen via de som har ansvaret för nycklarna i föreningar/hyresvärdar.

    Att själv ha möjlighet att kopiera nyckeln till mobilen ser jag som en stor risk när personer som inte har rent mjöl i påsen bor i ett område.
     
    Kristy och geobjork gillar detta.
  8. spjh

    spjh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Du kan köpa en RFID-läsare/skrivare för 150 kr på eBay, Amazon och liknande ställen om du vill kopiera nyckeltaggar. Det brukar följa med en bunt tomma taggar som man kan skriva till. Så en sådan där tagg är betydligt enklare för folk att kopiera hemma än vad en gammaldags vanlig nyckel är.