Minnesläckor?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Sigma78, 4 augusti 2010.

1. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag börjar misstänka att en hel del applikationer läcker minne (alternativt några få/en enda fast mycket allvarligare).

När jag kallstartar min telefon har jag cirka 140Mb internminne ledigt när allt har startat upp. Efter ett antal timmar är jag nere på cirka 40-50Mb och stannar där. När ledigt minne ligger över 100Mb går allt snabbt och jag märker ingen lag alls, däremot när det går ner mot 40-50Mb börjar de problem som många rapporterar här med lag och frysningar.

Jag kör Advanced Task Killer regelbundet, men den lyckas ändå inte rensa mer än så.

Är det fler som har samma problem? Hur mycket ledigt minne har ni i normalläget?

Är jag helt fel på det om jag tror att applikationer skrivs i Java och ska ha en inbyggd GC som borde omöjliggöra minnesläckor?

2. samel89

samel89 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja kör med autokiller från android market (telefonen måste vara rootad) där kan du bestämma hur mycket minne du vill ha ledigt.
    Te.x där kan du välja att minnet inte ska går under 140mb

3. Kanjtozzft

Kanjtozzft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har ungefär samma problem som dig, fast min går även tillbaks till runt 100 efter ett tag, kör med samma killer som dig.

4. Eisenhut

Eisenhut Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Samma problem här. Kör också Advanced Task Killer.

5. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.319

MINA ENHETER

Det snackas ju mycket om att wave´n (som har identisk hårdvara?) lider utav detta problem.

6. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag vågar inte roota eftersom det är en företagstelefon och jag inte äger den själv. Skulle något hända kan det bli dyrt, som det är nu är den helt gratis och räknas som arbetsredskap.

Annars ett bra tips :)

Låter nästan som att vi har hittat anledningen till laggen?

Last edited: 4 augusti 2010
  7. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag kör på Advanced Task Cleaner Pro som finns gratis på Market, och dessutom inte kräver root. När jag rensar så kan jag får upp till 200MB ledigt, och telefonen blir oerhört mycket snabbare. Man måste bara passa sig för att stänga av Samsungs program, då fungerar inte Kies förrän man startar om telefonen (eftersom jag inte vet hur jag får igång programmet på annat sätt).

8. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Först tappade jag hakan när jag såg dina siffror på i närheten av 200Mb ledigt, men sen hittade jag två nya inställningar i Advanced Task Killer. Autokill och Security Level. Sänker man ner security level till low kan jag också komma upp runt 200mb ledigt.

Kör med auto kill varje gång skärmen släcks nu i aggressive mode och ligger konstant över 150Mb ledigt, uppåt 200 direkt efter en rensning ibland.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

9. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Mängden ledigt minne har mycket lite att göra med prestanda. Det som gör att det blir långsamt efter ett tag är troligtvis något buggigt program ni har installerat. Ta reda på vilket det är och avinstallera det istället så slipper ni hålla med task killers. Om det nu inte är något inbyggt samsung program som krånglar.

Att det blir bättre med en task killer beror troligtvis på att skurkprocessen dödas och inte att ni får mer ledigt minne. Ledigt minne är slösat minne som bara ligger och drar batteri utan att man får ut något av det. Bättre är när Android hanterar processerna själv så att program ni använder ofta ligger kvar i minnet så att de går mycket fortare att starta. :)

Förutsatt givetvis att Samsung inte gjort sönder Android på något sätt så att detta inte fungerar. ;)

Och som en liten sidnot, det går utmärkt att läcka minne även i miljöer som har en GC. Inte på samma sätt som när man läcker genom att köra malloc och glömma free utan genom att man håller kvar referenser till saker som man inte tänker på ett eller annat sätt.

Tex, jag jobbar med att skriva windows program i C# med WPF. En rolig bugg vi hade för ett tag sedan där vi läckte väldigt mycket minne var att om man i WPF binder till en property på ett objekt som inte är ett DependencyObject och som inte implementerar INotifyPropertyChanged och detta objekt på något sätt refererar tillbaka till någon WPF klass så läckter man det objektet pga en static cache inne i WPF. Mycket underhållande problem att reda ut. ;)

10. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.499

MINA ENHETER

sgs har klart buggig minneshantering. Om man inte installerar nån taskliller så kommer luren förr eller senare börja att lagga. Under 30-40 MB ledigt ram så segar den ner. Enklast o bäst är att ha nått program tex autokiller, som modifiera android egen taskkiller för att snabbare frigöra minne.
    Androids tanke är god men funkar inte bra på sgs.

11. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Problemet kan också vara nån app eller samsung widget eller dylik som kanske inte går att avinstallera och som autostartar sig själv och fortsätter att vara aktiv i bakgrunden trots Autokillers och dylik.

Men jag måste lite säga emot dig för med JF3 (original ROM-en ) oftast låg det 25-40MB kvar och då fick jag svarta skärmar när jag skulle starta mera appar. Efter att jag installerade Autokiller och satte på optimalt minneshantering så fick jag genast mer minne 70-80MB och mycket bättre flyt på Enclair.

Jag tror att det skulle hjälpa om någon skulle kunna hitta dessa appar som läcker och tipsa oss om att avinstallera dessa.

12. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är bara att kolla hur mycket minne varje program använder med en taskmanager. Addition är ganska okomplicerat. ;)

Sent with my Personal Dis-organizer GT-I9000

13. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag skulle inte leta inte efter den app som drar mest minnne, utan den app som buggar ner allt. Jag kommer gladeligen börja leta igenom mina pågående appar om min telefon börjar segas ner.
    Man vill ju gärna veta vad det är som strular med luren innan man börjar smutskasta den på ett forum, utan att försöka göra någonting åt det.

14. Dubbelpipa

Dubbelpipa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft väldiga problem med min telefon sista veckan. Den drar fruktansvärt med batteri. Sätter man den på laddning på kvällen, så har den stängt av sig/låst sig till morgonen. Väldigt svår att starta upp är den också.

Har en trevlig app som heter System och som fungerar kanon. Belastar systemet måttligt.

Nu är ju appen trevlig så jag köpte en full licens för ca en vecka sedan. Jag har inte avinstallerat den, men stoppat den istället. Och nu verkar telefonen fungera igen.

Nån som haft samma problem?

15. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo, det har du ju rätt i på sätt och vis. Men ledigt minne innebär ju också att en nystartad applikation alt. den applikation som ligger i förgrunden får mer möjlighet att bre ut sig?
    Eller det funkar inte så i Linux/Android?

I Windows är ledigt minne=cache. och iom det har man alltid nytta av det. Funkar kanske inte så i Linux/Android?

Ang. sidnoten, tack för info! Jag är ingen Javaprogrammerare själv, så jag har inte jättebra koll. Med läckt minne menar man väl minne som tillhörde ett program eller en process som är avslutad?

16. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

En del går åt till cache och om en app i förgrunden behöver mer minne så frigöra det automatiskt. Jag märker inte ens att det händer så det lär gå fort.

Med läckt minne menar jag sänt som en process allokerat men sen tappat bort på ett eller annat sätt. Dödas processen så frigörs det.

Men iaf, funkar det med taskkiller så för all del använd det men var medveten om att det kan orsaka många konstiga problem. För mig fungerar det utan men jag har som sagt inte en sgs.

17. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har samma app och har använt den länge men aldrig haft problem med den. Strular det fortfarande för dig ?

18. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vad skulle du isf kalla det som jag syftar på?

19. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

I Linux är tillgängligt minne = free + cache + buffers. När mer minne behövs händer följande på ett ungefär:

1. Alloker fritt minne.
    2. Om 1 inte räcker, ta från cache/buffers.
    3. Om 2 inte heller räcker, ta från allokerat minne genom att skicka minsta använda minnessidor till swap.

Det här är nog ganska likt det som händer i Windows skulle jag tro, men bara för att systemet rapporterar 23 MB ledigt minne innebär inte att man har minnesläckor. Det mesta av minnet är ju cachat data vars syfte är att snabba upp accesser och spara en del energi.

Eftersom android inte har någon swap, så kommer minst använda appar (vanligtvis de som vilar/idlar och inte gör något) att dödas i punkt 2 för att frigöra minne. Android har en mekanism som tillåter en app att spara undan sitt tillstånd för senare bruk innan den dödas.

Det är därför man normalt inte behöver använda en TaskKiller på appar som beter sig korrekt.
    Android har redan en bra minneshanterare och man behöver inte en till ovanpå.

Behöver du använda autokill, så är något trasigt/buggigt i din lur. På kort sikt kan autokill vara en temporär lösning, men på lång sikt så bör ju buggen lösas eftersom det är lätt hänt att du annars får andra problem.

En TaskKiller som opererar i automod kan ha en del negativa sidokonsekvenser som att appar "mystiskt" slutar fungera (finns många trådar om det) eller att batteriet helt plötsligt inte räcker lika länge som förut.

Betänk att en taskkiller inte låter CPU:n vila lika mycket som normalt + att frekvent använda appar kommer laddas in från flash och initialiseras om och om igen istället för att som annars använda det som redan är laddat och initialiserat i minnet. Kan ju också hända att du dödar
    processer som startar om sig själva och då motarbetar autokill funktionen.

Last edited: 8 augusti 2010
  20. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för förklaringen!

Det som rapporteras av t.ex. en task killer, är det free eller tillgängligt minne?

Jag tror iofs att påverkan på CPUn är begränsad när man kör autokill en gång i timmen alt. när skärmen släcks, som är de två jag har provat.

Någon påverkan på batteriet har jag inte märkt av. Eftersom det fungerar bättre med autokill aktiverat än utan fortsätter jag köra med det.

Med tanke på det du säger kan det däremot vara en bra idé att slå av den när det kommer en ny officiell firmware, för att se om de har löst problemet som gör att task killern behövds.