Går att göra på en massa olika sätt. Hittade på ett förslag, finns säkerligen effektivare. Ett tips är att leta rätt på hemsidor som lär ut grunderna i hur man kodar spel i java, mycket av det lär ju fungera på android med.
Kod:
max_delay = 400; //startvärde
min_delay = 50; // se det som ett riktmärke. når hit när speed är oändligt stor
retardation = 0.1; // ska vara mindre än noll. högt värde = snabb acceleration
max_speed = 150; //utan gräns kommer det ta sjukt lång tid att bromsa
delay = max_delay;
speed = 0;
void accelerate(){
if(speed < max_speed)
speed++;
delay = min_delay + (max_delay /1+retardation*speed);
}
void decelerate(){
if(speed > 0)
speed = speed - 20; //vill kanske bromsa snabbare än vi accelererar
if(speed < 0)
speed = 0;
delay = min_delay + (max_delay /1+retardation*speed);
}
Du får testa lite olika värden och försöka hitta något du trivs med.
Last edited: 20 februari 2010