Roaming

Diskussion i 'Allmänt' startad av botze, 15 september 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Om jag kryssar ur rutan "Roaming" som finns under Inställningar -> Trådlösa styrenheter -> Mobila nätverk, kan jag då vara helt säker på att ingen data kommer skickas till eller från min enhet när jag är utomlands?

2. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Jag var över i England en vecka i Augusti och hade då för säkerhets skull stängt av all sync jag kunde hitta. Jag hade dessutom bocken borta från roaming men i att den skall stänga av all data trafik när jag roamar. Trotts detta så hade telefonen hämtat lite data över 3G/gprs. Det vara bara ca 1,5 mb så det var inga pengar att prata om men jag tyckte ändå att det sög.

Förra veckan var jag i Danmark en dag och Finland en dag och nu skippade jag att stänga av all sync och litade bara på att ingen data vid roaming skulle räcka och denna gången kan jag inte se att jag utnyttjat någon data över 3G/Gprs

Summering. Jag litar inte helt på funktionen men den verkar göra rätt mestadels ;-)

3. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hmm förstår inte riktigt detta; jag har två bockar, en som heter Roaming och en som heter Datatrafik, vilken/vilka av dessa hade du ibockade?

4. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Doh. Det var jag som hade hunger hallucinationer innan lunch.
    vad jag menade var att under Englands resan var bocken för Data Roaming urbockad. (det är den alltid för mig då jag inte vill köra data utomlands mer än med WiFi)

Jag hade även tagit bort bocken för Enable Always-on Mobile Data.
    Med sync delen så menade jag att jag i alla program jag kunde hitta satt sync till manuellt eller off

I förra veckan så brydde jag mig inte om att stänga av Enable Always-on Mobil data och jag gjorde heller inga ändringar i de program jag vet syncar. Jag litade på att telefonen iomd att Data Roaming var urbockad skulle ge sjutton i att köra data över 3G/gprs och det verkar ha funkat.

5. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Tack för förtydligandet, antar att dina "Data roaming" och "Enable Always-on Mobile Data" motsvarar mina "Roaming" samt "Datatrafik".

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag har provat båda funktionerna. Roaming gjorde att när folk ringde mig så tutade det i deras ände men inget i min telefon - Funkar men kanske inte optimalt.

Datatrafik vid roaming funkade fint, tills en natt då det där R:et som visas vid mottagningsindikatorn försvann och datatrafiken hade satt igång. Om mobilen kan glömma bort att den är roaming så skulle jag inte lita på någon av funktionerna.

Senast jag va utomlands körde jag därför APNdroid för att se till att telefonen inte kunde koppla upp sig om den så ville.

7. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Men om man stänger av datatrafik, då borde väl ingen data skickas någonstans, d.v.s. ingen synkning av något program o.s.v.? Eller kan program gå förbi denna spärr?

8. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Har du data trafik urbockad så är det den i mina ögon den säkraste lösningen (fungerar iaf bra på min x10 mini som jag har inom jobbet).

APNdroid är inte säkert och jag säger det igen. Genom att operatören slår på en enda funktion i deras nät så slår man ut APNdroids funktion som ändrar apn till felaktigt. Funktionen gör att man jämför vad som skickas från mobilen och vad som finns i operatörens databas. Skickas fel apn från mobilen så ändras det med automatik till vad som står i databasen. Ingen svensk operatör använder sig av detta men jag har sett det i drift hos andra operatörer utomlands (jobbar inom mobil telekom branchen).