SetCPU

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Silvercliff, 17 april 2011.

1. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Installerade precis SetCPU, bl.a för att jag är sugen på att göra något åt batteriförbrukningen på min O2X. Känns helt galet att 80-90% av batteriet slukas när jag inte använder telefonen.

Är det någon annan som kör SetCPU (eller något alternativt program) och har tips och idéer?

Vid första uppstart kunde jag i.a.f se att telefonen throttlar mellan 216 MHz och 1000 MHz. Det kändes rimligt, och är ingenting jag ändrade på.

Däremot skapade jag en profil som när skärmen är avstängd håller CPU:n mellan 216 och 456 MHz. Mer än 456 kan rimligen inte behövas, även om jag skulle köra Spotify tänkte jag.

Synpunkter? Tips?

2. Oliviro

Oliviro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Återkom gärna med resultat! :)

3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.246
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag har screen-off profil på min-max 245mhz och har inte stött på några problem med lagg vid upplåsning eller när man får sms eller dylikt. Jag har en HTC Z dock men kan inte tänka mig att X2 skulle vara sämre på något sätt.

Setcpu har gjort underverk för min batteritid. Senast natten till idag då den låg på standby hela natten efter full laddning. 12 timmar senare stod batteriet fortfarande på 100%. Nu efter 19 timmar är batteriet på 82%. Då har jag skickat lite sms, pratat i telefon ett par gånger, surfat och laddat hem lite på market. Ganska lätt använding dock.

Last edited: 17 april 2011
  4. Silvercliff

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Kul, tack.

Jag tänkte sätta en väldigt låg klockfrekvens på screen-off-profilen, men så slog det mig att jag ju ibland kör applikationer aktivt även när skärmen är avstängd (t.ex Spotify), och det vore ju trist om de laggade. Iofs, det är ju bara att prova.

Jag återkommer med synpunkter när jag provat SetCPU ett tag!

5. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Yeah, återkom gärna om huruvida Spotify klarar sig med en (väldigt) låg klockfrekvens! :teeth:

6. Silvercliff

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Verkar fungera fint med Spotify efter ett tvåminuters-test. Har nu ställt screen-off-profilen på 216-216 MHz. Tänkte börja aggressivt. :P

Min åsikt annars är att man inte ska vara rädd för höga klockfrekvenser när man jobbar aktivt med telefonen - jag har köpt en telefon som är snabb, och vill gärna ha en väldigt snabb telefon. Dessutom kan det vara kontraproduktivt att klocka ner CPU:n...plockar jag upp telefonen för att kolla mail eller surfa och CPU:n begränsar mig så är ju risken att det bara tar längre tid...och då kommer skärmen äta upp det batteri jag sparade på en nedklockad CPU.

7. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Yeah, exactly. Jag skulle inte kunna tänka mig att klocka ned min när skärmen är aktiv, däremot känns det som att det kan vara en bra idé när skärmen är avslagen - bakgrundstjänster bör inte behöva hela kakan så att säga!

8. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag har också ställt in min på 216-216 när skärmen är av, tror jag iaf. Jag har bockat i "Enable" på profiles sidan, antar att den måste vara ibockad. Sedan skapat själva profilen som inte var så svårt. Jag märker ett litet delay när jag låser upp telefonen så tror det funkade.

Ska jag bocka i "Set on boot" på startsidan eller är det bara till för klockningen man håller på med där och påverkar inte profilerna? Undrar också varför jag inte kan ändra Scaling. Den är låst på "driver" något som nvidia/LG gjort?

9. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Vad ligger telefonen på i normala fall när den idlar? Min Hero gillade inte att man klockade ner den för mycket, då blev den seg när man skulle ha igång den och ibland kunde man missa samtal på grund av att den inte hann med att köra igång alla ljud och grejer som hände när ett samtal kom in.

10. trevz

trevz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kör med pimpmy cpu så att jag kan undervolta och överklocka också.. Han har ju så att man kan låsa till lägsta frekvens vid screen off, verkar däremot bugga för mig, låsa upp skärmen kan ta över 5 sekunder :/ Men verkar inte bli så med setcpu? Eller andra som prövat pimpmy cpu och funkar fint för er?

11. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jo det tar 5 sec ibland med setcpu med + grafiken kan bugga iaf för mig. Om man sätter den på 216 till ~450 så försvinner lagget.

12. trevz

trevz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ahh ok, skulle behöva lite mer customization på pimpmy cpu då så man kan ställa in tex "använd dom två lägsta" eller ett eget Mhz tal.

13. rollet

rollet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Med 216-216 har jag missat 2 sms idag. Ska testa 216-450 som nån sa.

14. Silvercliff

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hur menar du missat? Inget SMS-ljud eller burr, men när du väl kollar på skärmen så finns en notifiering och en siffra på SMS-app-ikonen?

15. rollet

rollet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Med missat menar jag ingen sms signal och vibration. Själva smset kom fram som vanligt.

Också märkt att när någon ringer så tar det 2-3 sekunder innan ringsignalen börjar. Inget allvarligt.

16. torbjorne

torbjorne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag testade att sätta 216-450 vid screen off över natten.

Normalt drar den 15% nu drog den 30%.
    Inte så bra alltså :(

17. Drakenhielm

Drakenhielm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om det här stämmer men tegra 2 har väl en min frekvens på 300mhz? Vilket betyder att det inte går att sätta lägre med setcpu

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

18. hobs0n

hobs0n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ni installerar Setcpu via Market? det som kostar 12 spänn?

19. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.246
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Yes.

20. carlin

carlin Youth Droid Medlem