Snälla hjälp!

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Alvin, 21 april 2011.

1. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579

MINA ENHETER

Hej, jag skulle uppskatta lite hjälp. Har råkat ut för ett märkligt fenomen efter firmware update. Varje gång telefonen inte används under en längre tid, cirka 15 minuter, efter upplåsningen av skärmen frågar mobilen efter PIN koden. Har inte aktiverat något under säkerhetsinställningarna. Vad kan det vara? Mvh Alvin

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Börja med att ange en bra topic så kanske sannolikheten att du får hjälp blir större.

3. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

+1

samt skriv vilken ROM du kör och om du har någon speciell app installerad. som SuperPower eller något annat som mixtrar med 2G/3G.

om du inte har något inställt eller installerat för att spara ström genom att ändra i nätuppkopplingen rekommenderar jag att köra uppdatering för basband (igen)

4. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579

MINA ENHETER

Jag har ingen ROM eller någon app som skulle kunna förklara detta. Är det möjligt att uppdatera baseband igen? Får man inte felmeddelandet att man redan har den senaste firmware versionen? Jag har inte gjort någon fabriksåterställning efter updaten till 10b.

5. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

tror inte du behöver återställa efter, men det kanske kan avhjälpa problemet

jag har själv inte kört LGs uppdatering efter allt negativt som sagts om den, jag körde istället manuell uppdatering av bara basband så jag vet inte om den vägrar installera igen, försök

6. Phjodor

Phjodor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det är inte så att telefonen bara har startat om sig? Eller du har inställt på att ange pinkod vid skärmupplåsning?

7. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579

MINA ENHETER

Allting är avaktiverat under säkerhetsinställningarna, är det något annat jag har missat är jag tacksam för alla tips. Detta uppkom efter uppdateringen till nya firmware versionen. Jag misstänker att den frågar efter PIN koden så fort den tappat täckningen. Om jag avaktiverar PIN kod kontroll helt, d.v.s. att den inte frågar efter PIN koden vid omstart av mobiltelefonen, då upphör detta.

8. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

som Phjodor skrev, har du verkligen sett att inte är telefonen som startar om och därför frågar?

9. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579

MINA ENHETER

Det låter orimligt att den skulle starta om sig 15 gånger om dagen.

10. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Min enda rekommendation är att göra en återställning, min lur blev också lite konstig efter uppdateringen men efter en återställning har den funkat klockrent.

11. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

det är oacceptabelt men inte omöjligt tyvärr

12. Lundqvist

Lundqvist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Återupplivande av en gammal tråd då jag inte hittade någon annan med likanande problem...

Löste det sig för dig?!
    Jag har nämligen exakt samma problem och lika så min kollega!
    Det kan hända allt från 1-3 gånger per dag. Den startar inte om sig, utan ber helt enkelt om PIN-koden. Problemet är att man helt enkelt inte är tillgänglig utan folk tror mobilen är avstängd.

Är det fel på mjukvaran eller hårdvaran?
    Är det mjukvaran lägger jag hellre in en custom-ROM, men är det hårdvaran funderar jag på att skicka in den.

Vad säger ni?!

13. Irlut

Irlut Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
  14. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men vet någon ifall problemet har med LG:s ROM att göra, dvs. att det kan avhjälpas med att köra en en custom-ROM?
    (Har ändå tänkt att byta, men ifall den ska in på service för detta byter jag ej).

15. Taxas

Taxas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Har samma problem.
    Mobilen frågar efter Pin hela tiden utan att den startar om sig. Hittade en lösning dock.
    När den håller på sådär så startar du om den (håller power och volym up knappen) så slutar problemet.

16. alexoid

alexoid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag tycker att alla ni ska lämna in eran telefon. För telefonen ska fungera. 4-5 tusen det är mycket pengar egentligen. Speciellt om man använder telefonen mycket under ett arbete och man ska vara tillgänglig, bli uppringd, ringa, sms-a, kolla anteckningar osv
    Även om jämförelsen är kanske överdriven när man köper en bil behöver man inte starta om bilen vid varje trafikljus eller i värsta fall veva vevaxel som på gamla bilar. Ja jag vet att jämförelsen är överdriven men telefoner har funnits att bra tag samma som bilar och vi har inte köpt nåt experiment.
    Jag har fortfarande inte stora problem med denna telefon men ifall jag får det så kommer jag inte att lyssna eller acceptera massa bortförklaringar utan jag kommer att häva köpet omedelbart. Jag behöver telefonen mest inom jobbet och inte bara att ringa utan massa annat också. Samma sak gäller bilen. Ifall bilen funkar inte och man förlorar nåt inom jobbet pga bilen. Ta jävla bilen då och se till att fixa den eller betala förlorad inkomst, potentiella kunder, förseningar osv. Samma sak gäller för allt annat. Kan du inte det då är du ute och cyklar. Stäng verksamheten och låt proffs göra jobbet. Samma sak gäller även apple vadå tappar antennkontakt och massa bortförklaringar. Antigen betalar du eller fixar du det. Spelregler gäller alla. ALLA. Annars går man till rätten.
    Det enda jag inte förstår är att Lg har funnits länge och även i data segmentet. Anställ samma killar från dataavdelning för att fixa att all går som det ska. Drivrutiner osv. Att varje system kommunicerar med varandra som det ska.

Last edited: 11 maj 2011
    M1ntos gillar detta.
  17. Taxas

Taxas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Själv väntar jag till 2.3
    Mobilen funkar helt ok, ända problemet som jag hade var de där med pin men den har inte gjort på ett tag, samt omstarter vilket har hände max 3 gånger.
    Sen att mobilen blir varm när jag kör spel samtidigt som jag laddar den.

18. Lundqvist

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Taxas: Det händer som sagt bara 1-3 gånger per dag och då är det bara skriva in pin-koden så är allt bra igen, dvs. inget behov av att starta om den. Så vi har nog olika fel :S (Min startar aldrig om sig och blir aldrig varm)

Alexoid: Jag är sjukt nöjd med telefonen för övrigt och "barnsjukdomar" har dessvärre de flesta mobiler i dagsläget... Men visst, i en perfekt värld hade man inte accepterat läget, men nu är det som det är :D

Fortfarande har dock ingen kunnat svara på frågan:
    -Hjälper det om man lägger in en custom-ROM?
    (Om det inte gör det ligger felet alltså i mjukvara vi inte kommer åt alt. i hårdvaran).

Borde väl egentligen vara hårdvaran, annars borde väl alla ha felet?

19. Irlut

Irlut Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Alexoid: Min telefon har redan varit inne på service och fick då kretskortet bytt. Känns meningslöst att skicka in den igen, eftersom problemet tycks vara mjukvarurelaterat (se länkar ovan). Det är nog bara att bita ihop och hoppas på att nästa uppdatering fixar problemet. Jag har stängt av PIN-koden, så telefonen funkar iaf då den verkar kunna återansluta själv.

Tele2 har undersökt saken och gissade på att telefonen bytte basstation utan att uppdatera in nätregistrering. Det låter rimligt och jag tror inte att det är nätets fel.

Som synes ovan finns det även indicier som pekar på att problemet finns hos fler Android-lurar. Vad man ska göra åt det vet jag inte.

20. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tror det är JuiceDefender som spökar lite med dig.