Xz3 foto vs xz1 sämre

Diskussion i 'Xperia XZ3' startad av marcusp123, 28 dec 2018.

  1. marcusp123

    marcusp123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag upplever att mina foton är sämre på min xz3 jämfört med xz1 som jag nyligen hade. Det gäller både vid foto inomhus samt utomhus. Jag har kollat det genom att zooma bilderna och jag kan inte zooma lika mycket på xz3 innan fotot blir oklart. Fotona är tagna utan zoom. Är det något med telefonen som gör att jag måste lämna in den eller är det någon inställning? Jag har högsta megapixel igång.
     
  2. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kan du specificera på vilket sett bildern är sämre?
     
  3. marcusp123

    marcusp123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det blir suddigare bilder och jag får bättre bild när jag zoomar på bilder från xz1
     
  4. marcusp123

    marcusp123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det blir suddigare bilder och jag får bättre bild när jag zoomar på bilder från xz1
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kan du lägga några testbilder så kan vi kolla vad du menar?
     
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Typ att du på telefonen eller dator visar bilderna i 100% istället för att se hela bildens bredd i typ 15%. Dvs "zoomar"
    Har blivit väldigt besviken på några bilder från tillfällen som inte går att återskapa. Men har inte hunnit grotta i vad jag gjorde för fel.
     
  7. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Det där låter som den typiska nedgången i faktisk bildkvalitet som de flesta mobiltillverkarna håller på med. Med varje generation mobiler så läggs ytterligare hårdare brusreducering och diverse filter till för att tillfredsställa den stora massan som älskar att bara fota sin lunch och lägga ut på facebook, nöjer sig med en färgglad bild på någon solnedgång, och som aldrig verkligen tittar på sin tagna bild på en dator och zoomar in och skådar. Viktigare nuförtiden att fotot ser ytligt "färdigbehandlat" ut på en liten mobilskärm än att fotot ska kunna vara tjänligt som ett bevarande av ett minne.
    Mobilkamerorna peakade vid 2015 (då vissa var oförskämt bra) för att sedan snabbt bli sämre för varje generation, oavsett vad dryga försäljningsfloskler vill påstå.
     
    Last edited: 30 dec 2018
    Kristy, bernard, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  8. marcusp123

    marcusp123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har googlat lite och tydligen får jag mer brus i bilderna, jämfört med vad jag fick på xz1:an. Jag är inte den bästa på att fota heller men det är första gången jag upplevt att bilderna stör mig när det gäller Sony telefon. Har haft Sony sen 2011, förutom Samsung s7 och där var det likadant med bilderna. Brukar inte bry mig speciellt mycket men detta reagerade jag på.

    En annan sak är att jag tyckte det gick snabbare att knäppa av en bild med xz1:an. Den här tar lite längre tid och Den här är känsligare för rörelse tycker jag. Vad kan det bero på? Kanske ska nämnas att jag bara använder automatiskt läge.

    När jag filmar video så blir dem skarpa och där har jag inget att klaga på. Så då kanske det inte är fel på själva hårdvaran?
     
    bernard gillar detta.
  9. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det där stämmer ju inte. Klart att utvecklingen har planat ut men överlag blir kamerorna bättre, inte sämre.
    Dessutom har man ofta möjlighet att fota i RAW (dock inte på Sonys mobiler av någon konstig anledning) och då kan man ju komma undan en del av problemen med brusreducering och filter.