Är Chromecast det bästa sättet att ansluta Android till TV?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av MobileVisuals, 15 okt 2016.

  1. MobileVisuals

    MobileVisuals Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har sökt information om att ansluta Android-enheter till TV eller att göra appar direkt för TV. Det finns 5 olika sätt:
    Android TV, HDMI, MHL, Slimport och Wireless.
    Inte många människor använder Android TV, så det alternativet verkar inte meningsfullt. HDMI, MHL och Slimport kräver en kabel mellan Android-enheten och TV:n, så jag antar att dessa alternativ är inte är populära.

    Så jag antar att Wireless är det mest populära sättet att göra detta. Googles standard för detta är Chromecast. Så är Chromecast det mest populära sättet för att visa en Android-app på en TV?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det skulle jag definitivt påstå.

    Det finns en del som använder ex. miracast, eller varianter som bygger på miracast, men det är så otympligt i jämförelse med Google Cast.

    Miracast kan bara klona det som syns på skärmen och kräver att telefonen är aktiv om du strömmar något, så batteriet tar slut illa kvickt om man inte ansluter telefonen till en laddare. Du kan ju dessutom inte använda telefonen för annat under tiden.

    Dessutom är parningsprocessen mer komplicerad för Miracast. För Google Cast räcker det att vara ansluten till samma nätverk.

    Eftersom det finns så många olika varianter på Miracast också är det inte säkert att ex. en Sony-telefon tex kan strömma till en Samsung-TV (Samsung Allcast) beroende på modell och OS-versioner.

    Android TV och TV-apparater med Android TV (Philips + Sony) kan fungera exakt som en Chromecast då de har stöd för Google Cast också. Det kvittar alltså vilken enhet som finns i hushållet om man bara vill "Casta", men en chromecast är ju det billigaste och enklaste alternativet.
     
    Last edited: 15 okt 2016
    MobileVisuals gillar detta.
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Kör själv med cc och en android box (minix) som är suverän enligt mig.
     
    bernard gillar detta.
  4. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Chromecast är enklast och billigast.

    Ännu viktigare är att man via mobilen har snabb tillgång till touchkontroll vilket en del intressanta sidoladdade appar kräver (välja filmer, lätt spola och tillbaka m m). Sedan kan man förstås vända på det och peka på bekvämligheten av en fysisk kontroll, men då följer som sagt begränsningar i användning.
     
  5. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Google Cast är ju utan tvekan snabbast och mest lättanvänt. Skulle nog sätta Android TV som ett andra alternativ.
     
  6. lanexat

    lanexat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    En varning för tidiga versionen av chromecast... Tappar ofta uppkoppling mot ditt wifi. Chromcast 2 har fungerat perfekt. Rekommenderas!
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Medhåll :) Mottagningen är inte speciellt bra i första versionen, något som förbättrades rejält i 2016 års upplaga.
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Har jag aldrig nånsin märkt av, men beror ju givetvis på avstånd. Men att lägga det som en varning känns lite overkill. Har 2st gen1 i 2 olika rum och upplever noll problem.
     
    Vispen74 gillar detta.
  9. lanexat

    lanexat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Det var och är ett stort problem, den var kass på att fånga upp signal! Erkänt problem från Google. Finns kilometerlånga trådar om det här. Åtgärdat på version två men tycker nog att en varning är på sin plats. Valfritt att lyssna på den. :-) Kul att det funkat bra för dig. [emoji106]
     
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har som sagt förmodligen enbart med avstånd att göra. Har kört en gen1 i vardagsrummet alldeles intill routern sen den släpptes utan några som helst problem. Köpte en gen2 för att ha där och flyttade in den gamla i sovrummet som ligger en bit ifrån routern med betongväggar mellan, funkade mycket dåligt så jag var tvingad att byta plats på dem och gen2 funkar perfekt trots avståndet.
    Nu finns det ju i och för sig ingen som helst anledning att idag köpa en gen1 om de överhuvudtaget fortfarande går att köpa? Gen2 är ju dessutom klart snabbare så...
     
    bernard och lanexat gillar detta.
  11. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Ställer mig i ledet för de som kör v1 utan problem. Har tre stycken runt i huset.
     
  12. MobileVisuals

    MobileVisuals Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Måste en app utvecklas på ett speciellt sätt för att kunna strömmas med Chromecast? Eller går det att strömma innehållet från vilken app som helst på Google play? Google har den här guiden om att göra appen till en sändare för Chromecast, men jag vet inte om detta är nödvändigt:

    https://developers.google.com/cast/docs/android_sender_integrate
     
  13. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    nja appen måste vara anpassad för CC så som du själv misstänker men det går också att strömma telefon skärmen även om jag nog aldrig provat (drar mycket ström).
    Denna begränsning har jag dock inte sett som ett problem på länge, alla appar jag använder och som jag vill köra mot CC har också stöd för det...

    /Fredrik
     
    bernard gillar detta.
  14. MobileVisuals

    MobileVisuals Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  15. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER