Allmänna frågor/diskussion rörande HTC Wildfire

Diskussion i 'Wildfire' startad av goa200, 23 maj 2010.

  1. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Som topic säger frågor och diskussion tas gärna upp i denna tråden tills den är släppt lr ett rls datum satt.
    Så slipper vi en drös med trådar om liknande saker.
     
  2. fidde66

    fidde66 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan man köra alla appar fast det är sämre upplösning ?
    Eller man får hålla sig till dom som tattoon kan köra ?
     
  3. hallebubbsan

    hallebubbsan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    undrar jag med
     
  4. Yakky

    Yakky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror personligen att det blir som med tattoon, men jag tror också att fler kommer utveckla sina appar till det formatet också.
     
  5. hannesbannes

    hannesbannes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det gäller väl även x10 minin med vilket borde påskynda utvecklandet?
     
  6. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såvitt jag förstår kan man inte köra andra appar än de som har stöd för QVGA, vilket är väldigt många men långt ifrån alla. Det gäller iaf för både Tattoo och X10 Mini. Man kan installera och köra APKs för oanpassade program, men ofta funkar det riktigt dåligt: text och menu options hamnar utanför skärmen, bilder blir pixliga och ibland helt oanvändbara. Så även för en del program som tyvärr har släppts officiellt med QVGA-stöd; som SlideScreen Pro som jag påpekade i en annan tråd. Vill man ha en komplett Android-upplevelse får man nog sikta på 3,2" eller högre tyvärr. Hade Wildfire haft en högre upplösning hade jag dock glömt Legend direkt och skaffat en sån istället; för den är himla fräsch och snygg. Men problemen med Tattoon vill jag inte betala för att få igen. För den som använder mobilen mer som feature phone, alltså de förinstallerade funktionerna mest, och är nöjd med det lär den dock vara ett hett alternativ.

    Problemet, om jag förstått saken rätt, är att det före FroYo krävs en massa arbete för att anpassa progrmamet, men efter FroYo så kan man göra det ganska problemfritt. Men Wildfire har ju Eclair och Tattoo kör Donut, så även X10 Mini.

    Om jag nu HAR förstått saken rätt kommer det förmodligen alltså inte påskynda något alls, utan snarare måste Android komma ikapp enheterna först. Sen går det nog riktigt fort, men det är ju frågan om när de första QVGA-enheterna med FroYo släpps.
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För sakens skull kanske jag kan tillägga att jag utgick ifrån att Wildfire har en skärm som är fysiskt mindre (som X10 och Tattoo) snarare än de 3,2" jag vid närmare eftertanke tror den har...så jag kan vara helt ute och cykla.

    :)
     
  8. Yakky

    Yakky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inte kollat upp om det är samma med Tattoon som med x10 mini, men om så är fallet så tror jag absolut att det kommer explodera apps till det formatet.
     
  9. fidde66

    fidde66 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För att återgå till frågan kommer man kunna använda alla apps eller bara dom som är anpassade för (qvga) lägre upplösning ?

    Kommer inte 2.2 till wildfire ?
     
  10. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sen skulle jag vilja tillägga frågan : Kommer man kunna använda alla appar när/om 2.2 kommer till wildfire?

    Kändes som att så var fallet...
     
  11. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen vet om 2.2 kommer till Wildfire; det framgår inte av HTCs press release. Men HTC kommer lämna ett definitivt besked ang. alla 2010-modeller senare. Den som först läser kan ju posta i det här forumet kanske.

    Om Wildfire får 2.2 betyder det inte att alla appar kan köras för den skull. Apparna måste kodas om alldeles oavsett om 2.1 eller 2.2 stödjer flera storlekar, eftersom apparna inte är byggda så. De enda appar som rimligtvis kan fungera för QVGA (Wildfire) är således de som funkar idag, eller de som blir omprogrammerade.
     
  12. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Noterar på vissa av bilderna (Slashgear preview) att man inte har anpassat allting efter storleken, precis som man inte gjort på Tattoo heller. "HTC People", som inte ryms i QVGA, blir således "HTC Peop" osv. Nu kan man ju leva med det med ikonerna, men frågan är hur det ser ut i menyer och dylikt. Hoppas dom lärt sig läxan från Tattoon; det vore inte kul att lägga ut tusenlappar på en mobil för att sedan inte ens kunna använda väckarklockan - eftersom snooze/dismiss knapparna hamnar utanför skärmen...

    För övrigt ställer jag mig frågande till varför den är i QVGA. Det verkar ju mer rimligt att man använder samma fysiska skärm som på Hero (3,2") snarare än att utveckla en likadan men sämre. Den är dessutom relativt gammal och borde därför vara kostnadseffektiv - de nya HTC lurarna får ju AMOLED-skärmar.

    Chipsettet är en nyare variant av den som satt i Heron, och enligt chiptillverkarens dokument så är det klart kraftfullare. Så om man har tillgång till ett bra chipset och en hyfsat billig skärm, varför försämra det?

    Kanske gnäller jag bara, men dimensionerna, OSet, Sense, vikten, tamejtusan allting känns helt perfekt för mig med den här mobilen - förutom att den har QVGA. På den väsentligt mindre Tattoo ser det ju ändå hyfsad ut, om än att bilder och wallpapers ofta blir bedrövliga. Jag fasar lite för hur sådant kommer se ut på den här skärmen. Nog för att jag har glasögon men vill jag att hela skärmen ska tas upp av en mening i ett SMS så kan jag lika gärna köpa en Doro pensionärsmobil!
     
    Last edited: 29 maj 2010
  13. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Känner precis likadant!
     
  14. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visst att detta är en budgetmobil, men då kan de väl släppa en bättre med samma formfaktor också? Det känns som att man bara slår i botten eller toppen; varför inte göra några medelbra telefoner? Bättre Hero; sämre än Desire liksom.

    Hade WF haft samma spec som legend (minus kroppen) så hade jag lätt betalat lika mycket för den. Har dock ännu inte uteslutit denna, men nåt säger mig att man får ångra sig om man köper den, på mer än ett sätt.
     
  15. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är QVGA som förstör för mig.... Sparar nog 1 månad till istället o skaffar en legend... Eller väntar på nästa telefon från HTC.
     
  16. quietlybrilliant

    quietlybrilliant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kontaktade Elgiganten, och fick reda på att de väntar att få in Wildfire den 22 juni. Dock sa de också att datumet skulle vara preliminärt...
     
  17. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det kommer kännas värt att köpa den när man redan har en Android, som jag (och förmodligen ni också), tyvärr. Känns mer värt att investera 4K i en bra mobil än att slänga 2,5K på en som bara gör en missnöjd.

    Avvaktar personligen några veckor till, har det inte dykt upp fler nyheter (Apple släpper ju iPhone 4G stra, HTC kanske kontrar) då så blir det en Legend. Suck..
     
  18. quietlybrilliant

    quietlybrilliant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har inte införskaffat mig någon Androidlur ännu, och dessutom har jag en massa annat som jag behöver köpa i år. Då känns Wildfire som ett givet val för mig. Den har ju samma skärm och skärmupplösning som Tattoon, men skärmen har ändå betydligt mer färger (enligt specifikationerna); Wildfire har 16 miljoner färger, jämfört med Tattoons 65k. Om detta gör någon stor skillnad vet jag däremot inte... :ehm:
     
  19. Goodbody

    Goodbody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det är en jävla skilnad på AMOLED och LCD
     
  20. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle nog säga att Wildfire är mycket, mycket bättre än Tattoo av flera skäl. Det faller dock just på QVGA skärmen. Tattoon har en skärm som är mindre, alltså blir upplösningen "bättre". X10 Mini ser ännu bättre ut än Tattoo. Men en 3,2" QVGA skärm? Allting blir stort, stort, stort. Ser man lite dåligt kanske det är bra, vilket t.ex. jag gör, men det får plats väldigt lite på skärmen.

    Kort sagt, skulle du köpt en Tattoo - köp en Wildfire! Kan du avsätta en tusenlapp till, köp en Legend! Jag avvaktar nog den här veckan ut och beställer sen en mobil.