Diskussion: Allmänna tråden om Nokia 7 Plus

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av flipp, 22 feb 2018.

  1. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Mycket fluff och omskrivningar och slirande på sanningen där. Dessutom rör dom ihop flera saker för att förvilla läsaren. Att telefonen, när den första gången startas, registrerar sig hos tillverkaren "för garantiändamål", är en sak. (Så tillverkaren vet när den första gången startades.)

    Att telefonen samlar in location data och device identifiers och skickar dessa till "någons" server i regelbundna intervaller är en helt annan sak. Det är för polisiära ändamål.

    Nu har datan skickats till vad NRK tror är China Telecoms servrar. HMD har vägrat svara på frågan om vems server det är, enligt NRK. Och det är möjligt - till och med troligt - att det i just några exemplar av den modellen av Nokia 7 Plus har com.evenwell.autoregistration inställd att skicka data till vnet.cn, istället för den server datan ska skickas till för telefoner sålda utanför Kina. (autoregistration-komponenten förekommer hos flera tillverkare, det är troligt att alla tillverkare som vill sälja telefoner till kinesiska operatörer behöver skicka ungefär samma data till operatören.)

    Nu tycker HMD att ingen "personally identifiable information has been shared with any third party". Eftersom datan som skickats till China Telecom måste matchas med China Telecom kundinformation för att länka personuppgifter med SIM-kortsuppgifter. Först då blir det "personally identifiable information".

    Så vad händer när NRK hittar samma beteende hos mjukvaran i Nokia 2, 3, 5, o.s.v.

    There is also some speculation about other Nokia phones sharing similar data with third-party servers. We can confirm that this is incorrect speculation and no Nokia phones are impacted. All device data of Nokia Phones other than the China variant is stored at HMD Global’s servers in Singapore provided by Amazon Web Services.

    Hmm... Så är det AWS server eller är det HMDs server i Singapore? Och vart fan skickas datan? Datan skickas till Foxconn Mobiles mjukvaruutvecklingscenter i Nanjing. Sen om det är en server i Singapore eller inte saknar ju helt relevans. (Det är normalt att ha det p.g.a. kortare accesstider för data, brukar gå långsammare om man har servrar i Kina.)

    Att com.evenwell.autoregistration, com.evenwell.DeviceMonitorControl skickar data från telefonen borde man kunna lukta sig till.

    Sen länka till sin "Privacy policy". We encourage our consumers to familiarize themselves with this information and our Privacy Policy that further explains the data collection. :-*

    Så vad fan står det där?

    HMD Samlar... Positioning and Location data. Location-based services establish either your exact or approximate location through the use of satellite, mobile, Wi-Fi or other network based positioning methods. These technologies may involve exchanging your location data and unique device and mobile, Wi-Fi or other network related identifiers with HMD.

    Det är exakt det som NRK hittade. Telefonen upploadar till sin server just det som det står i policyn.

    Så vart skickas datan?

    International transfers of personal data. Our products and services are provided using resources and servers located in various countries and regions around the world, including the European Union, United States of America, Singapore and China. Therefore your personal data may be transferred across international borders outside the country where you use our products and services, including to countries outside the European Economic Area (EEA) that do not have laws providing specific protection for personal data or that have different legal rules on data protection.

    Datan skickas till Singapore och/eller Kina där dataskyddslagarna är lite... "trevligare". Vilket är exakt vad NRK hittade. (Jobbigt med GDPR och sån skit.)

    Givetvis "service minded" om kinesiska staten vill ha lite av datan...

    Mandatory disclosures. We may be obligated by mandatory law to disclose your personal data to certain authorities or other third parties, for example, to law enforcement agencies in the countries where we or third parties acting on our behalf operate. We may also disclose and otherwise process your personal data in accordance with applicable law to defend HMD’s legitimate interests, for example, in civil or criminal legal proceedings.
     
    new2swedroid, bernard, Guts och 1 annan gillar detta.
  2. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Droid82 gillar detta.
  3. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Ny ägare av denna mobil än så länge av den korta tid ja haft den så gillar ja den skarpt på flera vis. Bra byggd och bra batteri samt en annan viktig sak de går se skärmen i starkt solljus!! vilket ja hade stora problem me min gamla huawei p20 lite. Detta är min första nokia sen nokia 3510i xD blev glad att höra den klassiska start up soundet.

    Vad är eran pros and cons ni som haft den längre?
     
  4. Gamerouge

    Gamerouge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2018
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    22
    Även jag är bara nybliven ägare, men gick från en Nokia 5 (den första)
    Skillnaden är ganska markant vad gäller batteritid, flyt, skärm och den generella upplevelsen.
    Jag håller alla tummar jag har för att laddporten ska hålla längre än 6 månader!
     
  5. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Byggkvaliten är väl den största nackdelen. Det var väldigt många buggar i början men dom är nog fixade i stort sett.
    Jag har haft in min på service för glapp laddport och att touchen hakar upp sig och båda problemen har återkommit efter si så där 3 månader. Det är mycket troligt att du också kommer att bli lidande av det inom ca 6 månader.
    I övrigt har färgen skapats av på den svarta ramen närmast glaset, trots att jag använder skalet som följer med.
     
  6. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    update. Har nokia något oleophobic lager på skärmen? läst något om de tidigare på vissa mobiler iaf.
    Efter 2 dagar har jag fått repor i hörnen. synd alla butiker i min stad saknade skärmskydd till just nokia . Finns mest till samsång och ajfån. Har iaf beställt 1 men måste vänta 1 dag till så tar de jäkligt varsamt nu med skärmen så ja inte får nån repa mitt i. Jag har liksom bara haft mobilen i rena fickor. Samt i början av ny mobil så är jag sjukt försiktigt sen övergår de till droppa den på bordet slarvigt osv xD.


    Nu blev ja långrandig men ville mest veta svaret på frågan för hört oleophobic lager är rätt lätta att repa och absolut inge man ska skrubba bort ifall man vill ta bort lagret. Som tur är så syns repor mycket mindre med skärmskydd <3
     
  7. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag vet egentligen svaret på din fråga men spontant tycker jag att skärmen är rätt känslig för repor. Jag har lyckats få några rejäla i den som känns när man drar nageln på skärmen, trots att jag använt mobilen precis som mina andra mobiler. Men jag kan naturligtvis ha haft otur.
     
  8. Akibalo

    Akibalo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Älskade denna telefnen köpte den vita i mitten av juni men under natten mllan tis23/ons 24 så vaknade jag§ och tjejen av att telefonen eploderade ofh lägenheten var rökfylld på mindre än 30-60 sek vilket också var den ungefärliga tiden det tog avatt vakna och tills jag lyckats kasta ut den på gatan från 3 våningen genom vårat öppna vädrings fönster.
    vet laddning kan orska haverier men telefonen var ej inpluggad i laddaren då jag efter samsung note7 problemen visade sig så nu laddar jag aldrig telefon medans vi sover.
    telefonen är nu inskickad till nokia eu service center så avvaktar vi på svar..

    så håll kollpå telefonen och lägg den på något som ej kan ta eld. wjälv har jag nu efer denna händelsee börjat lägga telefone i en keramik krukaen bit från både gardiner och annat lätt antändligt. eenna lösnkng har ju dock en bra fördel då alarmet på telefonen hörs bättre då krukan både förstärker ljudet samt att vibrationen gör att krukan skakar och vibrerar ordentligt.
     
    Last edited: 30 jul 2019
  9. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är kort och gott en riktig jävla skittelefon med sämsta tänkbara byggkavlitet som inte ens androider under 1000-lappen har, men den här kostar många gånger mer.
    Min slutade fungera pga glapp i laddningsporten.
    Min far som också köpte en på min inrådan (då min fortfarande fungerade) har också nu en död mobil, utanför garantitiden.
    Verkar vara ett extremt vanligt problem nu. Undvik Nokia som pesten. Speciellt när man också läser om eventuella problem med integritet/Data breaches också.
     
  10. Harken

    Harken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Garantin borde väl gälla fortfarande? Fick min laddningsport lagad via garantin i början på den här månaden och jag köpte mobilen strax efter den släpptes i april 2018.
     
  11. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Jag har också fått problem med laddporten nu så ska skicka den på service. får se hur långt tid de tar. imed det är ett känt problem som bör de gå på garantin.
    Den laddas när man håller kablen i ett visst läge men sen tappar den. ( testa såklart flera kablar och adaptrar)
     
  12. oscarL

    oscarL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni som fått USB porten fixad på garantin har ni tagit det direkt med Nokia eller via återförsäljaren där ni köpte telefonen? Hur snabba bruka de vara? gjorde ett case på Nokias support sida för snart två veckor sedan men har inte hört nåt än.
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Den normala vägen gällande garantier brukar vara att det är där man har köpt mobilen som ska fixa det. Så har man handlat exempelvis via Elgiganten så ska man gå dit.

    Garanti | Hallå konsument
     
    Last edited: 6 jan 2020
  14. niska

    niska Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Även jag har fått problem med strömmen. Oftast tar den inte laddning men konstigt nog så fungerar det felfritt om jag startar om telefonen. Planen är att testa installera om telefonen och se om det hjälper. Annars får det bli att skicka in även min...
     
  15. niska

    niska Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Min laddning har gett upp totalt nu efter två år och någon dag. Någon som lämnat in sin N7+ efter så lång tid för reklamation och vad blev resultatet? Lagad på reklamation eller en dyr faktura?
     
  16. Gamerouge

    Gamerouge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2018
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    22
    Har samma problem med min som är ett år gammal. Jag gick genom chatten på "My phone" appen, där de ställer lite kontrollfrågor och kollar om din telefon är från batchen som får gratis reparation
     
  17. niska

    niska Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ah, ska se om jag kan få tag i deras chatt genom datorn, inte så mycket ström i telefonen och vill använda det till att säkerställa att jag har en back up på alla bilder osv. Tack för tipset!


    EDIT: Har kontaktat deras chatt nu. Verkar vara delade meningar gällande garanti. Beskrev mitt problem och skickade mitt IMEI-nummer. Supporten säger att den ej täcks av garantin och för att få pris på vad en reparation kostar så skickade hon en länk till ett online-formulär. Fyller i formuläret och på deras sida står det att telefonen fortfarande täcks av garantin (Gissar att det är reklamationsrätt som fortfarande gäller). Tror det får bli att springa med den till webbhallen och testa reklamera.
     
    Last edited: 14 jul 2020
  18. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag lämnade in min telefon för reklamation hos Elgiganten pga. att volym och startknappen gett upp. Tydligen så hanterar inte Elgiganten dessa garantinärenden utan det är en annan verkstad som hanterar det för Nokia/HMD.Efter 2 veckor fick jag tillbaks den och de hävdade att den var vattenskadad först och att jag skulle åka på undersökningsavgift utan att få ett kostnadsförslag på varför det var fel på den. Slutade med att att jag slapp betala undersökningsavgiften när jag stod på mig. Jag är djupt besviken på Nokia/HMD Global för att de skyller på detta. Jag försökte öppna den själv men skruvarana satt så hårt så jag kunde inte öppna dem. Misstänker nästan att man lött fast skruvarna medvetet för att man inte ska kunna öppna att åtgärda telefonen för att inte kunna konstatera att den inte är fuktskadad.
     
  19. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    min nokia 4.2 sim kort plats 1 ger inget sim kort även det sitter i sim kort
    skulle få frakt sedel men den dök inte upp i mailaet så kan inte sicka in den för service
    blir nog ingen mer nokia tänker köpa nord eller annat märke
     
  20. niska

    niska Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering om mitt case med att telefonen slutade ladda. Reklamerade den hos Webhallen, fått mail nu efter tre veckor att telefonen ej går att reparera och dom vill häva köpet, dock erbjuder dom inte hela summan i retur utan vill dra av 20% per år, så jag får tillbaka knappt halva summan. Om jag väljer att köpa ny telefon hos Webhallen erbjuder dom summan tillbaka med endast 20% avdrag.
    Dom har inte erbjudit någon ersättningsprodukt heller, fick bara mail att telefonen inte går att reparera och dom gör en återbetalning med nyttoavdrag.

    Känns som en dålig deal då det är Webhallen som vill häva köpet, känns som att jag som köpare ska inte drabbas då Webhallen tar initiativ till återköp.

    Någon som har erfarenhet av liknande fall, hittar mestadels information då jag som köpare vill häva köpet och då har säljaren rätt till nyttoavdrag(som oftast kvitteras mot köparens rätt till ränta på pengar man lagt ute med).

    Oj, underligt att Elgiganten inte tog emot den. Tror dom är skyldiga att ta emot den enligt konsumentköplagen.

    Har dom lött fast skruvarna så syns det, knepigare med locktite. Har du fått se några protokoll från verkstaden? Vill dom lura dig och skylla på fuktskada så hade dom ju kunnat droppa lite vatten bara på indikatorerna.

    Tror det börjar vara svårt med reservdelar då dom nekade att reparera min också.
     
    Last edited: 9 aug 2020