AutoBackup

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av mrmozart, 7 aug 2010.

1. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,
    Härom veckan kraschade mitt SD-kort och jag blev av med alla mina filer. Nu var det väl inget jätteviktigt på kortet, men det är ju lite jobb att återställa och så. Därefter började jag knåpa på ett lite program som kan hjälpa mig med att ta backup varje natt. Jag har inte hittat något annat som exakt motsvarade mina krav och jag vet inte heller om det här motsvarar era. Kanske har någon nytta av det iaf :)

Programmet gör följande:
    1. Startar klockan 01.00 på natten
    2. Kontrollera om rätt Wifi är uppkopplat (jag vill bara köra lokalt hemma)
    3. Sammanställ en lista över alla filer lokalt på SD-kort med ändringsdatum
    4. Jämför listan med senaste sparad lista (avgör om fil är ny, ändrad, borttagen eller oförändrad)
    5. FTP-åtgärder för nya, ändrade och borttagna filer till en FTP-server

Självklart tar det en stund att köra första gången när man har ett 32GB-kort, men sedan ändras ju inte så många filer varje dag.

Observera att inga filåtgärder görs lokalt på SD-kortet, så något litet fel ska inte rätt vad det är ta bort alla lokala filer :P

Än så länge har testar jag bara och man kan inte ändra några inställningar...

Framtida idéer:
    Inställningsmöjligheter (tid, Wifi, mappar, FTP-inställningar mm)
    Kontrollera att strömmen är på
    Andra kopieringsmöjligheter än FTP

2. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ett litet tips: innan jag tog bort rootningen från min Hero körde jag med välkända rsync för att göra backup från min telefon till firmans server. Hittade en färdigkompilerad Android-binär från http://adq.livejournal.com/90889.html. Programmet gör ungefär det du vill åstadkomma, kanske går det att spara lite jobb på att använda det?

Jag tunnlade allt genom SSH vilket gör att säkerheten är god samt skrev ett litet script som styrde allting och avslutade med att mejla en lista med namnen på alla ändrade filer.