Covelop - För utvecklare

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av _booty, 1 aug 2014.

  1. _booty

    _booty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Först och främst då, ligger tråden fel så får ni gärna flytta den! :)

    Hejsan!

    Vissa kanske känner igen mig härifrån!
    Det är så att jag håller på med ett nytt projekt, denna gången en webbsida!

    Covelop.me Covelop är menat att koppla samman utvecklare med deras användare på ett smidigt sätt, en slags "one-stop-shop" om man så vill.

    Något jag själv har tyckt är ett problem är att på ett smidigt sätt kunna hålla användare uppdaterad med vad som händer med min app.
    Släpper jag en ny version av en app så är det en 3 - 4 mail som skall besvaras, en eller 2 trådar som skall uppdateras, dessutom brukar jag posta en change log på G+.

    Detta är i min mening lite för jobbigt, och det är här Covelop kommer in!

    Tanken är att man skall kunna skapa releaser, polls, issues m.m. för sitt projekt och på så sätt låta användarna "hjälpa till med att utveckla appen/"

    Vi har kommit en ganska bra bit och tänkte nu kolla med andra utvecklare ifall detta är något ni faktiskt skulle kunna se er själva använda?
    Vi har planer på hur det hela skulle kunna utvecklas och verkligen bli en "one stop shop" Men detta är grundfunktionaliteten som vi planerar till en början.

    Om ni är intresserade så kan ni läsa lite mer om projektet här (dock på engelska)

    tl;dr
    Covelop är en tjänst för att koppla samman utvecklare med deras användare, är det något du som utvecklare (ickeutvecklare får givetvis också svara) skulle kunna tänka dig att använda, eller känns det bara överflödigt?
     
    Last edited: 2 aug 2014
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Utan att ha skapat något konto och kikat runt mera ordentligt så tycker jag att det från sin beskrivning låter väldigt likt den funktionalitet som man får från sourceforge.net. Nya releaser kommuniceras via freshcode.club, om jag förstått det rätt så kan det också ske mer eller mindre automatiskt då sourceforge uppdateras.

    En viktig del som man får av sourceforge men som jag inte hittar i din beskrivning är versionshanteringen, t ex via svn eller git.

    Vad är det du vill kunna erbjuda som inte redan erbjuds av t ex sourceforge, github, eller savannah? Vänder du dig t ex till utvecklare av stängd kod?

    m v h Henrik
     
  3. _booty

    _booty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Tjenare Henrik,

    Det kan nog helt klart ha en del gemensamt med t.ex. sourceforge eller github (savannah har jag aldrig hört talas om :D), vår tanke är dock inte (inledningsvis iallafall) att hantera någon kod.

    Covelop handlar bara om att göra kontakten mellan utvecklare och deras användare enklare. Sourceforge har jag bara laddat hem från, men kollar man närmare ser de ju ut att ha ett slags community också. Det ser ut att vara en del samma funktionalitet.

    Sourceforge tycks endas rikta sig mot desktop-applikationer?

    Jag tror lättaste sättet att faktiskt förklara Covelop är att förkalra mitt eget flöde!

    Jag håller för tillfället på med v2 av Twee, så jag utvecklar, när det är dags för "release" av nya alpha så:

    1. Laddar upp apk på google drive
    2. Kolla igenom gamla mail, svara de som har haft frågor, önskat features, rapporterat buggar och meddela dem att det har lösts/lags till
    3. Kolla min issue-tracker på bitbucket, markera buggarna som lösa där.
    4. Kolla igenom forum (swedroid & xda) berätta att eventuella buggar lösts, berätta för folk att en ny version har kommit o.s.v.
    5. Posta om det på min google+-sida, skriva en liten changelog.


    Det vi vill göra med covelop är att försöka få ner detta till en central sida.

    Du kan efter att ha skapat ett projekt kunna skapa releaser.
    En release skall kunna ha ett antal bilder kopplade till dig, du kan även koppla issues som folk har skapat till just detta projektet, för att få en lättare översikt av vad som har lösts o.s.v

    Och alla användare som följer projektet kommer då att få ett mail, samt att det kommer läggas till ett event på ens feed.

    Likt de stora sociala siterna kommer man ha en feed med uppdateringar vid inloggning så att man snabbt kan se ifall de hänt något på de projekten man är intresserad utav.

    Man skulle förenklat säga att Covelop skall vara facebook eller google+ men bara projekten! :)

    //Jonathan
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag har även ett par Android-projekt där:
    http://sourceforge.net/projects/telenorkontant/
    http://sourceforge.net/projects/halttimer/

    Förutom att ladda upp apk och färdigpackade källkodspaket till sourceforge brukar jag även ladda upp apk till google play och appland.

    Jag brukar försöka undvika support via email och i stället främst hänvisa till mera publika forum som sourceforges trackers eller någon tråd här på Swedroid då det gäller android-appar. Att supporta användare via email brukar innebära att man får spendera en väldig massa tid på att skriva samma svar på liknande frågor.

    Det brukar krävas att man skriver sin changelog på varje sida som man skickar sin apk-fil till, i mitt fall blir det då sourceforge (och tidigare även freecode) samt google play och appland.

    Alla metoder för att få ned dubbelarbete är bra. Det skadar nog inte heller med lite konkurrens till etablerade tjänster som sourceforge. Men jag tror att det kommer krävas mycket arbete för att kunna dra till sig en signifikant andel utvecklare från de tjänster som redan är etablerade.

    m v h Henrik
     
  5. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Tycker detta låter ganska intressant.

    Jag som har några ikonpack samt andra Androidrelaterade projekt har faktiskt saknat ett ställe där jag kan samla alla på ett ställe, dit jag kan hänvisa användare.

    Som nu t.ex., har jag tre olika ikonpack men jag har även andra applikationer som inte relaterar till just tema-kategorin. Allt på ett ställe vore lättare.