Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 feb 2020.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Läste att bensin- och diesel ska fasas ut om några år, till förmån för elbilar.
    Men jag har inte läst något alls om hur alla som bor i lägenhet ska kunna ladda över natten?!
    De som inte har elbil i en BRF är nog inte intresserade av en sådan stor extrakostnad, om det alls är praktiskt möjligt.
     
  2. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Tanken är väl att alla andra ska stå för en del av elbil ägarens kostnader, tills honungsfällan är full. Sen kommer karusellen även för elbilsägare (ni vet gungor o karusell).
    Med el bil på bred front kommer elkonsumtion att skjuta i höjden, samtidigt som man lägger ner elproduktion som garanterar jämn eltillförsel (dvs det viktiga är att man har el varje dag, inte vad årselproduktion säger). Det kommer naturligtvis att medföra klart högre elpriser.
     
    Kalven och Larsgmb gillar detta.
  3. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ingen som tror att elbilar är en parentes bara ? Känns som att hydrogen är ett vinnande koncept ? Alternativt solid State batterier ? :)
     
    Kristy gillar detta.
  4. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Ja, som boende i lägenhet får man verkligen hoppas att elbilar bara är en parentes. Och annat som inte går att ladda/tanka där.
    Men om varken Bensin, diesel eller el så får det väl bli häst o vagn igen.
    Eller kanske detta miljövänliga alternativ:
    Milljövänlig bil.jpg
    :)
     
  5. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Hur gör du idag, har du en bensinstation utanför lägenheten?
    Jag tror att våra kloka beslutsfattare tycker att de som inte har egna möjligheter kan ladda i det publika laddnätet, det är ju extremt väl utbyggt, billigt och snabbt.
    Det blir väl som i vissa storstäder i andra uländer, beroende på om du har udda eller jämn sista siffra (eller bokstav) får du ladda udda eller jämn vecka, om det blåser eller solen skiner just den dagen.

    (OBS, kan vara aningen ironiskt skrivet)
     
  6. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Om jag inte missförstått detta med elbilar så har de dels kortare räckvidd, och dels tar det mycket längre tid att ladda än vad en vanlig tankning tar.
    Jag drog (den kanske felaktiga) slutsatsen att man därför behöver ladda över natten i hemmet. Vilket alltså inte är det lättaste om man bor i lägenhet.

    Och nej. Jag har inte och behöver inte någon bensinstation utanför lägenheten. Vilket du nog förstår att det inte heller behövs.

    Men "våra kloka beslutsfattare" har säkert tänkt på detta, utan att tala om det.
     
    Zoegas gillar detta.
  7. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Den klåfingriga varelsen känd som svenska staten kommer blåsa oss förr eller senare.... Med det sagt så ska jag plocka ut en laddhybrid som förmånsbil på jobbet snart då vi har laddmöjlighet i vår BRF. Man får väl njuta så länge det varar.
     
    Larsgmb gillar detta.
  8. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Larsgmb gillar detta.
  9. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Nya Polestar. DAMN va snygg.... werf.jpg
     
  10. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Undrar om det hade varit lika positiva ord från ägare om inga bidrag betalades ut.

    Olika grupper av människor har olika behov av olika typer av drivning.
    För vissa är eldrift fullt tillräcklig, för andra är bensin/diesel ett måste.
    Den dagen det tar 5min att tanka/ladda nästan en tom elbil och den har minst 600 km ÄKTA räckvidd samt kostar som motsvarande bensinklassbil, då kanske kan man börja tvångsstyra övergången.

    Då behövs inga laddstolpar hemma. :-;
     
    Kristy, milky81 och Larsgmb gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju rätt saftigt med upp till 60 000 kr i premie, men det avslutas 1/7 2021.

    Bonus malus-system för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar - Transportstyrelsen

    Här kan man räkna ut hur stor premien blir:
    Bonus - till bilar med låga utsläpp - Transportstyrelsen


    Jag skulle tro att tex Renault Zoe och dylika bilar kan bli rätt "billiga" mot årsslutet, speciellt om man köper vid skiftet mellan två årsmodeller. Sjunker de till ~200 000 kr får man fortfarande 50 000 kr i premie. Tror instegsmodellen ligger på 280 000 kr idag.
     
    Last edited: 9 feb 2020
    Kristy gillar detta.
  12. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jo, men den springande punkten blir nog alla laddstolpar vid hemmen. Dels en enorm investering. Sen kanske inte alla hyresvärdar och brf-er är så pigga på det. Och många har ingen egen plats utan parkerar efter gatan o.dyl.
     
    matssoderstrom och bernard gillar detta.
  13. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Var kan man hitta att premien tar slut nästa år 1/7?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den tar inte direkt slut, men det kommer att bli en översyn av systemet och sannolikt införs förändringar.

    I och med att försäljningen av elbilar stiger i rätt skaplig takt så skulle jag tro att premien kommer minskas eftersom man anses att den inte behövs i lika stor utsträckning, speciellt om priserna sjunker.

    Skattechock på transportbilar vid årsskiftet
     
  15. Ragdoll1

    Ragdoll1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    41
    Just nu är det iallafall katastrof. En dieselbil för 350' med 10' skatt om året. Ska jag ha motsvarande storlek på bilen så är det bara premium bilmärken som vill ha ungefär miljonen för bilen.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  16. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag har länge varit intresserad av elbilar. Det finns, vad jag ser, många fördelar. En elmotor har snabbare gasrespons, fullt vrid direkt och går mycket tystare än bensin- och dieselmotorer. Regenerativ bromsning gör (efter man vant sig) bilkörandet lättare iom att man i stort sett kan köra med en pedal, och samtidigt får tillbaka viss energi. En elbil kan även förvärmas/förkylas vart som helst, eftersom inga avgaser produceras. Elmotorer tar mindre plats, vilket ger mer plats till annat. Batterierna placeras i golvet och ger en låg tyngdpunkt. Servicekostnader blir betydligt lägre. T.ex. har Tesla slopat fasta intervaller helt och hållet.

    Visst, ska du köra långt måste du stanna var 30:e/40:e mil och ladda. Jag med inte hur andra gör, men jag brukar ändå vilja stanna och äta eller gå på toaletten efter ca tre timmar hur som.

    Elen räcker gott och väl, Sverige har ett elöverskott på ca 12 TWh per år. Enligt Energimyndigheten skulle Sveriges vindkraft räcka för att ladda bilarna om alla personbilar byttes till elbilar. Problemen som kan uppstå är lokalt i näten, som redan idag är rätt hårt belastade.

    Enligt den statistik som finns så tappar olika tillverkares batterier självklart olika kapacitet, men de siffror jag sett från Teslas batterier verkar lovande. En Model 3 med över 8000 mil på mätaren hade tappat 2%.

    Mitt största hinder idag är priset. Kör laddhybrid, för vi hade helt enkelt inte råd med en lite större elbil.
     
    Kristy, Tjotte och bernard gillar detta.
  17. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Så talar en riktig entusiast.

    Den lite mer jordnäre ser både för o nackdelar och inser att elbilen passar inte alla, utan det ska finnas alternativ, utan att man tvångstyr.

    Lite ironi:
    vi inför bonus malus för kollektivtrafik vs cyklande.
    Som "alla" vet är det nyttigt att cykla, så alla ska börja cykla. (Kan jag så kan alla, passar det mig så passar det alla, gör jag det så ska alla göra det, dvs cykla). Vi ger cyklande bonus på 10000/år och inför malus på 20000/år för kollektivtrafiken då den dels producerar CO2, dels är det sämre för hälsa att bara sitta still. För det är väl så man tänker "ALLA KAN O SKA" när det gäller bil vs cykel.

    En tankevurpa som så ofta upprepas om elöverskott:
    En statistiksifra om överskott /år säger inget om att el räcker alla dagar eller tom alla timmar på året.

    Med stigande elförbrukning -> höjda elpriser.
    Med minskad bensinförbrukning -> minskade skatteintäkter som måste kompenseras på annat håll.
     
    Kristy gillar detta.
  18. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag skrev tydligt att det är mina åsikter. Sen så litar jag mer på energimyndigheten och elbolagen än dig när det gäller Sveriges elöverskott och huruvida elförsörjningen klarar toppar eller inte. Alla är överens om att vissa investering kan krävas, men det kommer troligtvis krävas ändå.

    Har svårt att se att elpriserna kommer påverkas mer än att fasta avgifter kan höjas då näten behöver ses över i framtiden. En kilometerskatt är mycket mer troligt då det inte drabbar alla.

    Elbil kanske inte passar alla men allt pekar på att alternativ till bensin och diesel behövs, och vill du inte cykla heller så får du titta på andra lösningar.
     
  19. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Ropen skalla, laddstolpar till alla!
     
  20. razzel

    razzel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2015
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    34
    Laddmöjligheterna hemma är det som är helt avgörande om man ska ha elbil eller inte.

    Vi har just flyttat till stan till en brf där det går bra att ladda vi kör ca 3mil per dag samt någon längre tur på 15-30 någon gång i månaden. Under veckorna är laddning (tankning) en ickefråga IOM att den är alltid tankad när man behöver den frun är överlycklig då hon numera slipper besöka macken. Långturer kräver snabbladdning förstås och det tar ju sin tid(ca40min) man får planera lite mer än med en bensin/diesel bil. Elbil är absolut inte för alla, för många är en begagnad som används som andrabil/slit o släng bil det som jag tror kommer att bli vanligast framöver. Sen när man väl kört elbil ett tag så är det svårt att inte fortsätta, körupplevelsen är magisk och då har vi ändå bara en el golf och ingen räser tesla. När det gäller priset så skilde det för oss ca 30000kr mellan en vanlig golf och e golfen med samma utrustning, och jag köper nästan bara fullutrustade bilar. Men om man sparar så mycket på att köra elbil är väl tveksamt.men som sagt körupplevelsen är obeskrivligt komfortabel.
     
    Last edited: 2 nov 2020
    Kristy, japs, Larsgmb och 1 annan gillar detta.