En andra chans för Nokia 7 Plus

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av per79, 20 nov 2018.

  1. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Hej på er.
    Jag har en nyfiken fråga.
    Hur många av er som har köpt en Nokia 7+ skulle köpa den igen om valet skulle göras nu (med den erfarenhet ni har av att testat telefonen)?

    Om ni INTE skulle välja den igen, VARFÖR & VILKEN skulle du köpa istället?

    :)
     
  2. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har inte köpt den. Delvis för att den är sämre än vad jag trodde, delvis för att det finns andra mobiler som känns bättre.

    Den är rätt buggig, och med min erfarenhet av Nokia 6.1 som har varit ännu buggigare, så känns det som att Nokia helt enkelt inte är så bra, tyvärr.
    Den senaste tiden så har det hänt minst 2 gånger att skärmen har dragit ner på absolut 0 i ljusstyrka. Det är precis så att man kan ana att det är något som rör sig på skärmen när man drar med fingret, men helt omöjligt att göra något över huvud taget. Att se eller ändra på ljusstyrkan är helt omöjligt. Båda gångerna har slutat med att jag har fått starta om den med Power + Vol.
    Typ en gång varannan dag eller nått sånt, så hakar den upp sig så att den inte reagerar på nånting. Släcka skärmen och sen låsa upp den igen löser problemet, så ingen stor grej men ändå.
    Relativt sega uppdateringar trots Android One.

    Idag skulle jag köpa en OnePlus 6T. Även om den inte har Android One så fick OnePlus 6 uppdateringen till 9.0 snabbare än min 7 Plus. Och oerhört mycket snabbare än 6.1 som fick uppdateringen minst en månad senare.

    Jag har slutat att rekommendera 7 Plus till mina bekanta.
     
  3. niska

    niska Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag hade nog inte valt den, den har fungerat bra och jag är riktigt nöjd, det är ju trots allt en mellanklass-telefon. Men idag får man exempelvis en Huawei P20 för några hundra kronor extra vilket känns som en lite bättre deal.
     
    mul gillar detta.
  4. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har ägt telefonen i några dagar, tillräckligt länge för att känna ambivalent inför den.

    - Kameran suger verkligen i autoläget. Folk ser orange ut i ansiktet när de fotas inomhus.
    Jag vill inte sitta och pilla med manuella grejer för att ta en bild. Jag vill bara sikta och ta ett kort i förbifarten. Då måste kamerans autoläge vara bra.
    - Högtalaren låter burkig och placeringen är illa.
    - Tappar wi-fi uppkopplingen då och då trots att jag sitter nära routern.
    - Batteriets prestanda visar ~86% health i Accubattery. Men den är trots allt bättre än min gamla Huawei Nexus 6p (som för övrigt får nästan full pott poängmässigt av mig, förutom batteriprestandan)
    Allt detta kan jag leva med. Det är trots allt en mid-range telefon och man kan kanske inte begära allt.

    Men det allvarligaste är att Den Är Buggig.
    Back/home/appknapparna fryser ibland helt och jag får vackert starta om telefonen med power-knappen, alltså en full reboot av telefonen, detta hände senast för en timme sedan. Frysningarna händer ca varannan dag. Följer absolut inga mönster mer än att jag är inne i en app och när jag ska avsluta eller liknande är knapparna oresponsiva.

    De enda anledningarna till att jag valde Nokia 7 plus framför andra var den långa mjukvarusupporten och en bra batteritid. Men vad gör det när telefonen i sig lämnar mycket att önska i form av användarglädje och tillförlitlighet?
    Nej, jag skulle inte rekommendera telefonen till andra.

    Tillägg - De enda alternativen är väl Pixel telefonerna men de säljs ju inte här.
    Ingen annan tillverkare än Google och HMD/Nokia garanterar väl snabba och långa EOL för säkerhetspatchar?
     
    Last edited: 20 nov 2018
  5. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Menar du P20 eller P20 pro?
     
  6. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har inte jättelång erfarenhet av telefonen utan kanske en månad, men är i det stora hela rätt nöjd. Köpte den inte för fullpris dock utan begagnat för ett bra pris.

    Jag skulle inte betala fullt pris för en ny om min pajade, hade den kostat 3000 så hade jag nog kunnat tänka mig det.

    Ett alternativ för mig skulle nog vara någon Motorola, tycker att de erbjuder den bästa tolkningen av android.
     
  7. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Tack och lov har jag inte upplevt dessa problem som ni andra beskriver :)
    Jag tycker den har varit snabb och responsiv. Bilderna blir mycket bra (dock var kameran riktigt dålig där ett kort tag i 8.1). Med en Arnova82 variant av google cam blir bilderna mycket bra i mörker för mig (utan inställningar).

    Det som jag har haft problem med är 3,5mm uttaget. Det verkar dock ha gått till sig med Pieuppdateringen.
     
  8. niska

    niska Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vanliga P20, Tele2 har den på kampanj just nu.
     
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    p20 gick för 3999 :- häromdan på elgig, förvånar mig inte om den går för samma pris på fredag. Eller billigare.
     
  10. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    1. Vilken hårdvaruversion har du? Vore intressant att jämföra.

    2. Vilken apk version av Google cam har du laddat hem för Pie?
     
  11. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Gillade min Nokia 7 plus, men återgick till min Moto G6 Plus som hade vart på reparation. Nokian funkade fint för mig, men den drogs med lite smålagg som inte kändes helt 100. Överlag tycker jag dock att Nokian va bra, och jag hade absolut behållit den om det inta vart så att jag mitt försäkringsbolag valde att reparera min gamla lir lite oväntat. Moton jag har nu är en tusing billigare i butik, men upplevs rappare trots sämre spec på papper. Hade nog testat nån annan lur om jag behöver köpa ny i dagsläget.
     
  12. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Kolla bilderna för info. :)[​IMG][​IMG]
     
    new2swedroid gillar detta.
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har inte upplevt några buggar alls med min och har haft den sen april.
    kameran tycker jag tar kanonbilder utan att överdriva som min samla samsung s7 gjorde.
    rapp i gränssnittet men det finns ju en fördröjning i settings-menyerna som är lite dryg men där pillar jag när jag sätter upp telefonen mer eller mindre sen är det ju bara med det.

    batteritiden är bra laddar 2 ggr i veckan i snitt och använder ändå luren mycket. Spelar dock inte anant än ingress och ibland pokemon.

    Ljud i högtalare har jag ingen åsikt om då jag aldrig skulle få för mig att lyssna på nånting i en telefon med annat än hörlurar.

    enda jag kan klaga på är storleken.. 6 tum är drygt stort... saknar fortfarande nånting i 4.3 tum eller liknande ;)
     
    per79 gillar detta.
  14. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    Vi har samma hårdvara på allt. Så det kanske är ett mjukvaruproblem jag har..

    Tack för kameratipset! Kör den nu och ska utvärdera.
     
  15. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Är man ute efter en ren Android lur med bra batteritid. Ja då skulle jag rekommendera den.
    Annars finns det mycket bättre lurar i samma prisklass just nu.
     
  16. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Nästa gång blir det Google pixel för mig. Dyrare men förhoppningsvis mindre buggig plus att Google släpper lösningar på problemen fortare än HMD.
     
  17. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har haft min Nokia 7 plus sen månadskiftet maj/juni, typ.
    Skrev det här i en annan tråd nyss som nog sammanfattar min erfarenhet:

    Det som verkar vara kvalitet med Nokia 7 plus (vikt och själva metallen, bra kamera och ljusstark bra skärm) är i själva verket ngt som inte alls stämmer märker man nu vid lång användning.
    Förutom laddningsproblemet så är den vidrigt hopplös att skriva på. Vet inte om det är usel digitzer eller om det har med dålig realtidsrespons i processorn/systemet i sig.
    Jfrt med min betydligt äldre och på pappret väsentligt sämre LG G4 så är det mil och åter mil i skilllnad att mata in text med den.
    Är extremt mycket snabbare med G4:an och blir väldigt mycket färre fel.
    Sen är det dom plötsliga hackigheterna som inte är "consistent" med Nokian men som går att hantera med andra långsammare telefoner.
    Och dom hackigheterna verkar påverka just inmatning på olika sätt.
    Sen jfrt med LG G4 återigen så är WIFI sämre. Sämre räckvidd. Mycket långsammare när man ska använda som mobil hotspot etc.
    Och Blutooth likaså är extremt dålig på Nokian.

    All-in-all är Nokia 7 Plus verkligen en telefon som man borde undvika just nu.
    För mig är det en av de sämsta telefoner jag någonsin använt genom åren (och det säger inte lite!)
    Edit : När jag säger "en av de sämsta" så menar jag i förhållande till andra telefoner i samma prisklass och de förväntningar man har utifrån det. Och sett till det så ÄR det den i särklass absolut sämsta, tycker jag! Och då hade jag ändå en Nokia Ngage långt tillbaka. Och någon sunkig Samsung för ngra hundralappar...
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tycker kvaliteten på Nokias mobiler verkar ligga närmare källarföretag som Doogee jämfört med stora etablerade företag som håller låga priser som Xiaomi. Nokia satsar på snygg design och hyfsat bra specifikationer till okej priser men de verkar inte ha resurserna som behövs för att hålla mjukvaran hyfsat buggfri. Det är märkligt att Swedroid i sina tester ofta hyllat Nokias lurar trots att jag knappt vet någon smartphone-entusiast som på allvar tycker att deras lurar är på samma nivå som de stora etablerade märkena. T o m det gamla flaggskeppet Nokia 8 med snapdragon 835 har ju gått att köpa väldigt billigt senaste året men ändå är det knappt någon som köper den.
     
    Last edited: 22 dec 2018
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Måste det vara Nokia skulle jag hellre gå på Nokia 7.1 eller den kommande Nokia 8.1.
    De är utvecklade senare så jag antar att HMD Global har tagit lärdomar.

    Sony kan vara ett alternativ bortsett från rena Android One enheter. De är relativt bra med uppdateringar.
    Exempelvis Sony Xperia XA2.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, skulle mycket hellre rekommendera Sony än Nokia om nu ett något så när rent android är ett måste. Tror inte de nyare Nokialurarna är speciellt mycket bättre faktiskt.