Fråga: Equalizern och avsaknaden av riktig bas

Diskussion i 'Galaxy S10+' startad av Cygnus, 23 mar 2019.

  1. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Equalizern är ju rejält förenklad i Pie på Samsung eller om det är denna telefonen överlag. Jag tycker dessutom att det är betydligt sämre bas, trots att jag reglerar de två reglagen längst till vänster. Det blir inget tryck alls tycker jag... Någon som vet hur man kan få till det med befintliga inställningar
     
  2. Weewee

    Weewee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    38
    Var har du för hörlurar? Tycker det är riktigt bra ljud i mina Marshall
     
  3. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Samma här, har aldrig haft bättre ljud än efter Pie och med Adapt Sound. Jag har alltid varit missnöjd med ljudet i mina lurar men efter uppdateringen är ljudet plötsligt mer än bra. Om det sedan är Pie eller en uppdatering av Adapt Sound, eller en kombination av dessa, det vet jag inte.
     
  4. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Lyssnar främst i bilen med Harman Kardon ljudsystem och jämför ju rakt av mot min S8+ jag hade innan så det är eqn som är problemet. Intressant att ni tycker att ljudet har blivit bättre mot vad ni hade innan!
     
  5. Bluejackme

    Bluejackme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Hållet med dig, det är ganska bass fattigt i s10an om jag jämfört med min s8+ jag har också försökt ändra eqn utan några större framgångar, har marshall EQ in ear lurar
     
  6. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Nu ska det ju inte vara stor skillnad mot S8an men.. vilken källa använder ni mp3 filer? Spotify? jag upplever att ju bättre utrustning man har (ex. DAC) så avslöjas den dåliga kvaliten och man hör stor skillnad på vad man lyssnar på för format..
    S10+ upplever jag däremot att förstärkardelen är mer kraftfull än S8an.
     
  7. ooskar

    ooskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    iPad Air 2
    Spotify är ofta boven när det kommer till dåligt ljud. Hårt komprimerat och Spotify verkar boosta de låga frekvenserna orimligt mycket. Ljudet blir enligt mig för burkigt. Om ni vill strömma ljudet så byt tjänst. Jag kör Deezer och upplever ljudet som extremt mycket bättre och klarare, och starkare.

    Jag har problemet i min bil att aux-ingången är väldigt dämpad jämfört med radion (går att modifiera genom att löda bort några motstånd på aux-ingången) och med Spotify måste jag ha högsta volym på stereon för att få något tryck i ljudet, medans med Deezer kan jag ha lägre. Sedan jag anslöt en bluetooth-mottagare till aux-ingången får jag ännu en liten boost i ljudet, DACen verkar vara starkare i den än i mobilen.
     
  8. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för responsen, jag lyssnar på Spotify och DI.fm primärt och det är en markant skillnad i bas mot S8+. Således är det mobilens EQ som är boven. Har nu testat med lite olika tredje parts EQs och fastnat för Bass Booster som jag tycker fixar till det. Satte alla reglage i mitten på Samsungs egna och låter den externa hantera basen.
     
  9. L-Å

    L-Å Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S22 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch
    Jag upplever samma brist på bas efter byte från S8+. Vilken av Bass Booster använder du, det finns några med liknande namn?
     
  10. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

  11. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
  12. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Måste säga att den spökar lite, ibland sänks volymen ibland låter det dovt etc... Känns inte som att en extern eq är bästa lösningen... Fick mina Buds och i Gear-appen finns det ytterligare en EQ och den får ljudet att låta mycket bättre! Jäkla konstigt att man inte kan använda den utan Budsen dock!
     
  13. mp73

    mp73 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Varför har man inte som på S8 och S9 det här Rörförstärkare för proffs. Den ger enligt min mening bättre bas.
     
    Cygnus gillar detta.
  14. Bluejackme

    Bluejackme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Har märkt att vid alla sorters EQ program sänks alltid volymen när du börjar justera, det är det man får överväga mer bass men lägre volym eller burkljud med högvolym som bara låter ännu sämre ju mer man höjjer.
     
  15. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tillägg här är att jag oftast får det att funka genom att sätta på och stänga av den externa eqn några gånger. Då får jag till slut bas och högt ljud!