Diskussion: Hittade ett foto-test som verkar vara hyffsat objektivt och bra.

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 2 okt 2013.

  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    :) I alla fall när jag läste igenom det kändes det som om killen verkligen koncentrerade sig på att försöka bedömma vilka bilder som var bäst.

    Testet jämför Xperia Z1, LG G2, Lumia 1020 och Galaxy S4 Zoom
    http://connect.dpreview.com/post/44...1-vs-nokia1020-vs-lgg2-vs-samsunggalaxys4zoom

    Happy reading. Hans bedömning är att Lumia 1020 vinner, följt av Xperia Z1 på andra plats. S4 Zoom hamnar på sista plats trots sin 10x optiska zoom och Xenon-blixt.
    Till S4 Zooms försvar så är jag övertygad om att den vinner fototest om man ska börja Zooma på objekt lite längre bort med sin 10x optiska zoom. Ingen av de andra har ju den funktionaliteten.

    Men i mörka scener ger såklart Lumia 1020:s och S4 Zooms Xenon-blixtar ett övertag.
    Där får ju Z1 och G2 försöka klara sig på futtiga Led-lampor.

    Vad tycker ni om testet och vilken av de fyra tycker ni ger bäst bilder?
    Jag måste säga att jag personligen håller med han som gjort testet, att 1020 vinner följd av Z1. Nu är jag en riktig amatör men när jag tittar noga på bilderna så tycker jag mig se skillnader för och emot alla fyra.
     
  2. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ooh, dpreview är en sjukt bra källa för kameratester, aldrig tänkt på att kolla där efter smartphone-tester.

    Självklart kommer Lumia 1020 vinna kameratest mot Xperia Z1, men det är nästan som att jämföra en SLR med en kompaktkamera. Sensorn är större, optiken tar mer plats, kameramodulen tjockare. Jag är inte förvånad i alla fall. Tycker helt klart Galaxy S4 Zoom och Lumia 1020 är mer lika typer av enheter än 1020 och Z1. Den är liksom inte en smartphone primärt, utan snarare en kamera med smartphone funktioner.

    Jag tycker helt klart Xperia Z1 är den riktiga vinnaren här.
     
    Last edited: 2 okt 2013
  3. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Sett ur den synvinkeln håller jag med dig rekoil.
    Z1 och G2 spelar ju i samma liga, koncentrerar sig på att vara starka smartphones med bra kamera medan 1020 och S4 Zoom nischar sig mycket mera som kamera-mobiler.
    S4 Zoom borde inte få ha S4 i namnet eftersom den håller inte ett ljus i vinden i övriga specar mot sin riktiga S4-bror.

    Det känns litegrann som dessa 4 mobiler för närvarande är Cream of the crop när det gäller kameran. Det gör mig glad eftersom jag har beställt en Z1 och kan inte vänta förren jag har den i händerna och och själv kan leka med kameran.
     
  4. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Jag tycker att dem vinner varsin rond förrutom Z1 som vinner både andra och sista! (enligt mig då)
    1. Samsung Zoom
    2: Z1
    3.G2
    4.Nokia
    5.Z1