Inte brickad men nästan...

Diskussion i 'Dream' startad av lunarshuttle, 4 okt 2009.

  1. lunarshuttle

    lunarshuttle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Har problem med min ADP1 efter att jag försökte installera Donut och lyckas inte hitta åt något sätt att komma tillbaka.
    Telefonen är inte helt brickad, jag kommer fortfarande åt recoverymenyn men jag lyckas inte få in någon annan image än just Donut-imagen (och den funkar inte - om det beror på problem med telefonen i sitt nuvarande skick eller inte vet jag inte). Jag skulle vilja kunna backa tillbaka till en föregående image som jag kört tidigare, men det vill sig inte.

    Jag kommer så långt som att installern verifierar paketet, den hoppar över till att säga 'installing package' men omedelbart efter detta kommer ett 'installation aborted'. Men av någon anledning går det bra att dra in just Donut, vilket jag tycker är väldigt märkligt. När jag kör igång den nuvarande imagen får jag otäcka felmeddelanden i en dmesg, typ: <3>[ 47.583374] msm_nand_read_oob 4706000 800 1c failed -74, corrected 0. Funderar på om det kan vara en idé att formattera SD-kortet? Kan man sabba nåt då? Nån som har varit med om nåt liknande eller har något förslag?

    Lyckas aldrig köra en 'adb push' när jag får igång min Donut (ska köpa en kortläsare imorgon), kör med nåt kul terminalbus jag hittade här: http://g1addicts.com/viewtopic.php?f=49&t=155&p=473t g1add , gör att minneskortet exponeras för systemet och jag kan kopiera update.zip den vägen.

    Tacksam för hjälp!
     
  2. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Låter som kasst minneskort... Worst case scenario är att shoppa ett nytt...
     
  3. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hade problem med att uppdatera Cyanogenmod (en sån där custom ROM till G1/ADP1 och Magic/Mytouch3G) på min ADP1 när jag använde en liten USB kortläsare för att lägga dit filen. La jag dit den igenom att koppla in telefonen till datorn och sedan mounta kortet för att kopiera dit filen så gick det sedan bra. Fick inte några sådana otäcka felmeddelanden dock utan den sa bara att update.zip filen var korrupt och att installationen då avbröts. Att starta om telefonen tog mig tillbaka till den version av Cyanogenmod jag hade innan så den var aldrig så att säga brickad.

    Kan du ens starta den version av Android som du hade förut på telefonen?
     
  4. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du har alltså inte en fungerande Nandroid backup?

    Jag har för mig du ska kunna köra md5sum på filen under alternativet Console i din Recovery. Sedan verifierar du denna summa mot källan du hittade filen på. Kan som Farmfield säger också vara minneskortet som börjar ge sig om du har otur.
     
  5. bertoldo

    bertoldo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter som ett minneskort med fel formatering.
    Du kan prova att köra fat formatering i början.
    funkar inte det kan minneskortet vara kasst.

    Obs.Du måste ha en fungerande recovery image innan du börjar roota
    OBs 2. Roota inte Spl före radio ,då brickas den. eller var det tvärtom.