Miljövänliga telefoner

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Kokarn, 3 jun 2012.

1. Kokarn

Kokarn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själv har jag bestämt mig för att inte införskaffa en ny telefon förrän det är standard att kunna ladda dem i solen och förrän de minst består av 50 % återvunnet materialet. Nu har jag en Galaxy SII och den får duga gott tills dess. Den håller trots allt fortfarande hög klass.

Enligt någon artikel jag läste nyligen spås marknaden för ekovänliga telefoner öka något enormt inom de närmsta 5 åren, prognosen är att det 2017 kommer säljas 300 miljövänliga mobiler till skillnad från i år, då prognosen istället lyder 3 miljoner exemplar för 2012.

Med detta i åtanke kan man anta att denna tråd förr eller senare kommer dyka upp på forumet, och att många telefonmodeller kommer introduceras i denna kategori, så vi kan väl börja lista befintliga modeller såväl som kommande redan nu?

Samsung BlueEarth S7550 är en telefon gjord helt av återvunnen plast och har dessutom solpaneler, som förvisso inte är särskilt effektiva då telefonen har ett par år på nacken.

Enligt Greenpeace rankinglista lista för grön elektronik så är Nokia ledande mobiltillverkaren, kan vi anta att dessa kommer vara snabba med en mobil med denna vinkel?

2. Kokarn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sony Ericsson Elm är en annan, tillverkad i hög grad av återvunnen plats, förpackad i mindre återvinningsbara förpackningar och skickas utan fysisk manual. Ett plus med mobilen är att SMS listas i dialogform, som i nyare modeller.

Det är dock ingen smartphone. När kommer den första ordentligt miljövänliga mobilen, tror ni?

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Gjorde just ett arbete om detta för Högskolan i Jönköping och kom fram till att, för att svara kort som fan, ingen bryr sig om miljön om det inkräktar på vår plånbok och ekonomi. Detta gäller för i stort sett allt.

Tretti.se testade att ge deras kunder en valmöjlighet att få sina varor levererade på ett miljömärkt vis. Denna kostnad skulle vara en fraktion av vad vissa köpte vitvaror för. 10:- kostade det.

Det var färre än 5% som valde det alternativet trotts att det var en såpass liten summa.

Skall man få folk att köpa miljövänligt får en hel bransch komma överens om att de endast levererar miljövänliga produkter. Allt annat kommer slås ut på grund av den stora mellanklasskonsumtionen i världen. Jag tänker speciellt på Kina där medelklassen och konsumtionsmassorna precis har fått börja köpa saker. Höjer man priser på selektiva varor kraschar det på grund av människans snålhet.

Jag säger inte att alternativen borde tas bort. Det man kom fram till var att det ligger på efterfrågan. Som vanligt.

4. Kokarn

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller med dig om att det är efterfrågan som dikterar utbudet just i denna fråga, men "inkräktar på vår plånbok", gör inte alla inköp det? Nu har jag läst på många håll att många mobiler av detta slag spås introduceras på marknaden och inte bara bli en obskyr nisch där man betalar en tusing extra för en mobil som tar största möjliga hänsynstagande. Det lär alltså bara vara en tidsfråga innan den första miljömobilen inriktad på en bred målgrupp lanseras som ett nytt flaggskepp från några av de dominerande mobiltillverkarna. Jag anar att vi inte kommer att behöva förvänta oss den selektiva prisskillnaden som du nämner, utan en viss standardisering av återvunnen plast och kanske till och med solpaneler på var och varannan mobil?

För hur vi än vänder och vrider på det så ligger det även i tillverkarnas intresse som använder många värdefulla mineraler vars tillgång även dem är ändliga, och det kan finnas ett ekonomiskt incitament att omforma produktionsprocessen till klimatets fördel.

Trycket på mobiltillverkare har höjts mycket på sistone i hur de överlåter ansvaret av återvinning av elskräpet till kunderna och samhället, istället för att erbjuda sig att återvinna skräpet själva. Hur stor skillnad är det på Samsung Galaxy S2 och S3 rent materialmässigt liksom? Om Samsung erbjöd en hundring i pant för förbrukade mobiler och skickar med mobilen i en färdigadresserad låda som går till deras återvinningscentral, så skulle de kunna återanvända dessa ädla metaller, så nog finns det en ekonomisk faktor även i detta.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Allt inkräktar på vår plånbok men det var inte det jag skrev.

Jag tror på en miljömobil som blir en nischad miljömobil. Inte att SGS4:a är deras flaggskepp och samtidigt världens grönaste telefon. Fast jag kan ha fel så klart.

Ja det berör tillverkarna. Fast inte just nu. Företag känns kanske långvariga men hur många av de 10 största företag vi ser nu hade samma position, eller fanns alls, för 50 år sedan? Företagen vill tjäna pengar. De tänker inte på att råoljan tar slut om 50 år.

Ja att återvinna mobiler är inget annat är jättebra! Det gäller iofs precis allt vi konsumerar. Det är fler saker än mobiltelefonen som har ett trasigt kretslopp.