Philips Android TV Viaplay

Diskussion i 'Android TV' startad av Zinken, 14 sept 2017.

  1. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Har en Philips Android TV (PUS6551). Överlag fungerar det mycket bra men har lite strul med Viaplayappen. Sport (fotboll) hackar helt bedrövligt. Enligt Viaplay skall sportsändningar vara i 50 fps för Android TV och Android.

    Om jag kör från mobilappen och väljer 50 Hz på Chromecasten så fungerar det ypperligt, men i TVn och TV-appen har jag inga inställningsmöjligheter för att välja 50 Hz. Kan tycka att TV:n borde känna av det automatiskt om appen tar emot sändning i 50 fps.

    Någon som har något tips?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att TV:ns uppdateringsfrekvens inte ligger i fas med videons borde inte leda till att det hackar i någon större utsträckning, men om problemet är likadant på Chromcasten så är det ju för all del en möjlig förklaring.

    Jag skulle nöstan tro att det kan ha med vad för codec Viaplay använder och att hårdvaran i TV:n inte mäktar med 50FPS vid 1080p. Viaplay-appen är rätt dåligt optimerad för Android TV.

    Men det är svårt att testa utan möjlighet att justera frekvensen. Har du möjlighet att ändra uppdateringsfrekvensen från utvecklingsinställningarna kanske? Testa aktivera dem och igenom menyalternativen.
     
    Zinken gillar detta.
  3. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, glömmer ibland att det är en android och finns dolda menyer med inställningar. Hittade dock bara HDMI-optimering (resolution/frame rate) vilket inte verkar påverka inställningarna när en app körs.

    Saken är den att det funkar ypperligt med chromecasten. Om 50Hz är inställt på chromecasten vill säga. Om 60Hz är inställt på chromecasten så hackar det.
    I appen finns inte dessa inställningar och hittar inte heller något i TVns menyer som rör detta.

    Enligt viaplay används 50fps i både tv-appen och mobilappen (vid sportsändningar) så jag förstår inte varför jag får det att funka med chromecasten men inte inbyggda appen.
     
    bernard gillar detta.
  4. skogl

    skogl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har också en Philips Android TV och har upptäckt att om jag går in på appen "Google Cast Receiver" och avinstallerar samtliga uppdateringar så fungerar Viaplay bra med mjuka rörelser. För att det skall hålla sig så får man klicka ur "uppdatera automatiskt" annars kommer problemet tillbaka snart igen.

    Tyvärr uppdaterade jag min tv till Android 7 häromdagen och då fungerar inte längre ovanstående. Jag tolkar detta som att Viaplay stödjer en äldre version av Google Cast Receiver som fanns möjligt att gå tillbaka till tidigare (Android 6) men där nu Android 7 har en lägsta version som är för ny och som ger problem.

    Jag har även gått med i beta-programmet för cast receivern för att se om det ger någon skillnad men tyvärr verkar det som om det fungerar ungefär lika dåligt.
     
    Zinken och bernard gillar detta.
  5. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ok, har även jag uppdaterat till nougat på min tv samt är med i betaprogrammet för cast receiver...

    Tycker dock att den inbyggda appen fungerar bättre med nougat än vad den gjorde tidigare, fortfarande inte perfekt flyt vid fotboll men inte lika outhärdligt.
     
  6. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Upplevde samma sak med min Philips 65pus8102/12, så jag avinstallerade uppdateringarna till den inbyggda chromecastens app och nu flyter det på klockrent. Hoppas det kommer en fix för det snart...
     
  7. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Hur gjorde du det? Har en likadan tv men hittar inte var jag kan avinstallera uppdateringarna för Cast-funktionen. Som det är nu laggar det mycket. Jag testade därför att plugga in min Chromecast och den fungerar helt laggfritt - med samma bildinställningar på tvn.