Positivt första intryck

Diskussion i 'Xperia active' startad av easycure1974, 4 okt 2011.

  1. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har bara haft den ett par timmar men det första intrycket är positivt. Den känns faktiskt lite rappare än Xperia Mini Pron jag hade ett par veckor. Borde ju inte vara snabbare men den kommer med 2.3.4 så den kanske är lite bättre optimerad än 2.3.3 i Pron. Skön i handen och inte för tjock, ska ut i solen och prova den nu

    Så här på kvällen är jag fortfarande positiv. Inga problem med tappade samtal och dåligt ljud som jag hade på min Mini Pro. Känns fortfarande snabb fast jag fyllt den med cirka 90 program och ett 32 GB kort med 10 GB Spotify offline musik samt lite filmer. Batteritiden går det inte att säga mycket om än. Känns bara lite konstigt att växla mellan Galaxy S II:an och Active då back knappen sitter "fel" på en av dem. Men som sagt, väldigt positiv fortfarande, G S II:an får spela andra fiol ett tag
     
    Last edited: 4 okt 2011
  2. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Fylla gärna på med mer omdömen ni som köpt den.

    hur är skärmen? ser allt bra ut eller märker man av den lägre upplösning?
    trångt på skärmen eller har de anpassat gränssnittet bra så man inte trycker fel?

    -hur är det tex att titta på en karta,sjökort,tränings application eller något annat program då man är ute och rör sig?
    -Ggp och gsm signal styrka, bättre eller sämre än din tidigare lur?
    -kameran, godkända bilder och video?
    -hur klarar den av webbsidor och mer krävande apps? bra flyt i systemet i övrigt eller känns den buggig.
    -SE hur ju satsat på att integrera allt med Facebook. om man inte är någon FB narkoman kommer man få frispel då telen vill synka och sammankoppla allt till FB?

    Men det jag undrar mest över är om skärmen är i minsta laget för att användas som navigerings hjälpmedel i skogen och ute på sjön
     
  3. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Skriver detta för att dela med mej av min uppfattning av Xperia Active så det är alltså ingen vetenskaplig test.Det bästa du kan göra är att testa ett exemplar själv.

    Köpte mej en Xperia Active svart/orange på Siba för ett par dagar sedan och kommit fram till att jag gillar den.
    Min Iphone är på lagning och behövde en telefon i reserv under tiden.
    Valet blev en Activ pga. att den är perfekt att ha med sej när jag ska ut och kladda i leran med 4hjulingen,MC i regn och under mina resor med snöskotrarna vintertid och den har ett lägre pris än de finaste Androidlurarna.
    Själva bygget är en stabil sak..Inget knak å brak här inte.
    Storleken på luren är bra för fickan men är inte lika tunn som de flesta nya telefoner idag och har även en underlig form men är riktigt skön att hålla i.
    Det man kan haka upp sej på kan vara att skärmen är något liten i dagens mått och det blir en del zoomande under surfning men hitentills så har jag inte haft några problem att trycka på "rätt ställe" på skärmen fast jag har storleken 11/XL på mina händer.
    Knapparna Tillbaka,Home och Meny i botten av skärmen är av typen touch å det uppskattar iaf. jag.Man slipper då "sladdriga" knappar som SE Arcen jag sålde för länge sedan hade.
    Skärmen förövrigt fungerar bra med bra känsla,färger och är tydlig men lider av viss "genomlysning" i de mörkare färgerna ute i kanterna.
    Activen är snabb i menyerna när man navigerar runt men kan lagga något på de tyngre sidorna under surfning och en del lagg när man spelar de mest krävande spelen men känns över lag pigg å kry.
    Kameran fångar skapliga bilder(5Mpix) och video(720p) som inte ger det där "WOW! är det från en mobil!?" utan ligger på en normal nivå med en hyfsat bra kvalitet.Inställningar finns det gott om till både video och foto så det finns en del att pilla på där åxå.
    Själva GPSen använder jag inte alls så jag har inte gjort någon längre test med den.Jag har en fritidsnavigator med topografiska kartor på styret på mina fordon så jag kommer troligen aldrig att använda den heller.
    Ljudet under samtal är mycket klart och bra så jag får sänka ett par,tre snäpp för att det inte ska vråla i örat och ingen har klagat på min röst på andra sidan heller under normal samtalsnivå och mottagningen har varit bra.
    Jag har nyttjat BT till musik å WIFI till surf och Market en hel del och de har fungerat felfritt för mej.
    En viktig sak är batteriet som nu har räckt i 1d:23h å har 11% kvar och då har jag : 27min samtal,13h WIFI med överföringar från Market med hjälp av PC och några från telefon å lite surf,4h musik med BT,ca 40min spel,ca 30min surf via 3g,ca 15 bilder blandat med blixt och visning av bilderna,5 minuter inspelning av video + uppspelning på den ett par ggr,ca 5 mail kollade/skickade via 3g,??minuter flyttande av appar och widgets,en massa inställningar gjorda och naturligtvis viloläge men använder man den mer flitigt så räcker det nog inte mycket mer än en dag skulle jag tro.Jag tror att det är rätt så normalt för den här typen av telefon.Har gärna sett att de har hyvat i 1600mAh istället för 1200mAh men det kanske tar för mycket plats och telefonen blir större.

    Jag tycker att Active är en riktigt bra telefon om man nu inte absolut måste ha en större skärm med högre upplösning och den starkaste cpu/gpu på marknaden.
    Ligger bra i handen,bra ljud och tål en hel del + att det kan vara kul att knäppa kort/filma under vattnet.Inget jag gör men möjligheten finns.
    Hittar inga direkta minus på Active men ska man vara petig så kanske större skärm och ett bättre batteri men då blir den större och tappar lite "meningen" med det hela att vara en smidig å tålig telefon för aktiva människor.

    Jag är nöjd och kan rekomendera ett köp av denna skapelse.

    Ha en trevlig dag../Håkan
     
    Last edited: 8 okt 2011
    wulltd och Andreas527 gillar detta.
  4. sea-gull

    sea-gull Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för att du delade med dig av din uppfattning. Riktigt sugen på en Active när jag snart skall pensionera min Nexus
     
  5. wulltd

    wulltd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    du kommer att bli positivt överraskad av rappheten, även om du har nexus S
     
  6. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag är fortfarande nöjd ned min enhet men har råkat ut för 2 grejer.
    Första strulet va att vad jag än tryckte på så vibrerade luren som en tok och hoppade tillbaka till hemskärmen. Löstes endast genom att ta ur batteriet. Har bara visat sej 1 gång.
    Det andra var att jag stängde av väckningen på morgonen men larmet fortsatte att vråla + en tjurig fru. Löste sej genom en omstart. Dock ej frun som va tjurig halva dagen av att bli väckt 4a på morgonen. Visat sej 1 gång.
    Annars så har den inte strulat nå alls.

    Sent from my Xperia Active. Using Tapatalk.
     
  7. T3tra

    T3tra Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @ Erskines.

    Kanske hade funkat med en omstart av frugan också. ;)

    M.v.h.
     
  8. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hmm.. Nått som kanske är värt att forska i!
    Kanske går att lägga om programvaran. Hehe.

    Sent from my Xperia Active. Using Tapatalk.
     
  9. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    oOOH o_O Wife 1.0, den är buggig som fan och ynglar av sig små betaprogram. ;)
     
  10. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Yepp.Stämmer bra det..2 st blev det varav 1 har flyttat till annan server.:P
     
  11. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Haha, jag har också 2 men ingen har utvecklats så mycket ännu att de har flyttat till annan server. :D
     
  12. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Så du har med andra ord fortfarande kvar det roliga stadiet när all input genererar syntax error? :sealed:
     
  13. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jupp, det stämmer. Men jag har avinstallerat Wife 1.0 ;)