Svenskt tangentbord

Diskussion i 'Galaxy S' startad av tlew, 21 jul 2010.

1. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

jag köpte SGS i Söndags på eShop247 (fick den igår),
    där dom utlovar bland annat svenskt tangentbord (vilket ni ser under rubriken "tips och tricks" på följande länk:
    http://www.eshop247.se/wpage.aspx?pageno=10&prodid=1055&stname=prodid&stvalue=1055

Givetvis har den inget Svenskt tangentbord vare sig på det vanliga tangentbordet eller med Swype. I Swype-tangentbordet går dock att få fram å, ä, ö genom att hålla ner a respektive o.

Hur som helst, jag har skickat ett mail till både eShop247 (inget svar än så länge) och till Samsung support. Nedan ser ni mitt mail samt svaret från Samsung:

Ska man skratta eller gråta? Har dom sommarjobbare på supporten? Vet dom inte om att dom säljer SGS med svenskt tangentbord? *suck*
    Det gick inte att svara på deras email och att skicka ett nytt mail via deras formulär orkar jag inte med. Ska testa med deras support. Det jag är lite orolig för är att jag har fel OS-version i övrigt (dvs en icke svensk version), så att framtida uppdateringar via Kies inte funkar. Jag har hört att andra fått såna svar från Samsungs support. Men jag ska ringa till eShop247 och höra vad dom säger angående detta.

2. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svar från eShop247

Vi har importerat mobilen från Tyskland...

Där ser man... Jag propsade dock på att dom har gett mig fel info om mobilen. Så hon i kundtjänsten la ärendet vidare till nån annan. Hon hävdade dock att det enda sättet att få svenskt tangentbord är via Market, precis som han på Samsung-supporten. Skumt detta. Jag har ju läst att andra som nyligen fått mobiler har fått med Svenskt tangentbord. Eller har jag missförstått något? Sen en viktigare fråga, kommer mina uppdateringar via Kies funka utan problem, trots att det är en tysk mobil?

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

I testet av Galaxy S här på swedroid så har de åäö på samsungs tangentbord, men inte på swype tangentbordet. Så det borde ju finnas, om du som du säger inte fått en version som inte är gjord för den svenska marknaden. :\

4. fekke

fekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag köpte ju min Galaxy S och har svenskt tangentbord. Efter att jag installerade firmware JG5 så har jag även svensk Swype...

Om du går in på Inställningar -> Nationella inställningar & text
    där hittar du alla inställningar.
    Rekommenderar att flasha telefonen med firmware JG5 för att få den snabbare och med svenskt swype

5. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svar från Samsung telefonsuppport

Ifall det som i mitt fall är en importerad mobil så kommer jag inte få tillgång till uppdateringar i Kies som är speciellt för den svenska marknaden.

Jippie... jag kommer alltså aldrig få en uppdatering med Svenskt tangentbord därmed :(

Vidare gäller mitt Garantikort allt utom mjukvaran. Eftersom mjukvaran inte är installerad för den svenska marknaden så får jag i så fall vända mig till Tyska Samsung, eftersom mobilen är importerad därifrån.

Att installera om all mjukvara på mobilen gör man inte.
    Att installera om till Svensk firmware gör man heller inte enligt Samsung, eftersom det kan ställa till med problem.

*suck*

Men jag har inte gett upp än. eShop247 skulle återkomma till mig, och dom har ju uppenbarligen ljugit om vad dom säljer på sin hemsida, så jag gissar att dom kommer göra allt dom kan för att lösa detta.

6. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

eshop importerar från tyskland :/

7. Jonasan

Jonasan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

8. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, precis som jag skrev tidigare så har dom gjort det. Det framgår dock inte med önskvärd tydlighet på deras hemsida som du säkert sett. Hade jag vetat det hade jag inte köpt telefonen därifrån. Men dom ville ju inte byta ut telefonen hur som helst. Ärendet är kopplat till nån som var upptagen i möte... antar att detta inte kommer lösa sig så snabbt och enkelt jag hoppats på. Särskilt med tanke på att Samsung inte tillåter att man installerar om all firmware hur som helst. Har man väl en med tysk firmware så är det det som gäller. Egentligen borde jag skita i detta och flasha om mobilen med den där ryska jf5. Men jag tycker ändå jag borde ha rätten på min sida, dvs att få det jag faktiskt trodde jag köpt.

9. Tanjababe

Tanjababe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick också min Galaxy från Eshop igår och det fanns inget svenskt tangentbord med det. Trodde såklart att jag köpte en svensk :( Går det att göra någonting nu för att få svenska uppdateringar eller är det kört? Har inte riktigt uppfattat hur det ligger till.

10. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kommer skriva några rader i en separat kommentar angående vad eShop sa till mig. Men du kan alltid gå in på Market och hämta hem det nordiska tangentbordet, det funkar utmärkt. Det står tydligt beskrivet hur man gör för att aktivera det också.

11. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samtal med eShop247

Nu har jag pratat med en man på eShop. Väldigt trevlig person som beklagade djupt att dom varit otydliga på sin hemsida (jag tror också på att det inte var medvetet felskrivet). Han sa direkt att ifall jag vill häva köpet dvs returnera telefonen på deras bekostnad och få pengarna tillbaka så går det utmärkt eftersom dom informerat fel.

Men vi diskuterade lite. Jag nämnde vad Samsung sagt till mig angående mjukvarugarantin (dvs att ifall jag får problem med mjukvaran så måste jag vända mig till Samsung i Tyskland). Det stämmer inte sa han, Samsung Sverige måste ta ansvar för alla deras mobiler som är köpta av svenska återförsäljare. Vidare är det bara ett hypotetiskt problem, eftersom eShop lämnar 36 månaders garanti på sina telefoner, och så länge dom finns kvar är det ju dit jag i första hand vänder mig ifall jag får problem med telefonen. Sen angående att jag aldrig kommer få tillgång till Svenska uppdateringar i Kies tyckte han (och även jag efter lite funderande) var ett mindre problem. Det finns alltid nån därute som gillar att lägga ut gratis appar i Market, tex som alla svenska tangentbord som finns tillgängliga (själv använder jag det som Trygve Aaberge lagt ut nyligen).

Så under samtalet bestämde jag mig för att behålla telefonen. Den är ju helt grym i övrigt. Det enda jag saknar är ett Svenskt Swype tangentbord, men det finns inte i den Svenska versionen av SGS heller. Svensk ordbord finns i Market av samma Trygve som gjort tangentbordet. Sen tar ju konkurrenterna minst 400 mer för SGS än vad eShop gjorde.

Så slutet gott allting gott. Men jag var tvungen att klaga lite kände jag. Dock är ju SGS:en helt grym i övrigt. Klockren telefon. Hoppas jag slipper alla problem som andra användare fått med att den laggar.

12. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Om du använder telefonen kommer du råka ut för problemet. Men det problemet går bevisligen att få bort med uppgradering (eller i sämsta fall hack), så det är inget som är permanent.

13. voix

voix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 13 Pro max 256gb
    jag beställde också min sgs från http://www.eshop247.se/ ska skicka tillbaka den för det verkar ju intte kunna uppdatera den.

14. voix

voix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 13 Pro max 256gb
    Pratade nu med samsung sverige och dom menade att det ska gå att uppdatera sgs fast den är importeras Men då måste du Köra tyska uppdaten !

15. voix

voix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 13 Pro max 256gb

Jag pratade nyss med eshop247 och då sa kille jag pratade med att innan dom får telefonen så flashas den om till svenska hos leverantören. men jag är själv lite osäker på den fronten. så blir nog mest troligen att skicka tillbaka telefonen och beställa från nått annat ställe!

16. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samsung själva säger ju att dom inte flashar om mobilerna, så det låter konstigt