Hero > blåtand > stereo?

Diskussion i 'Hero' startad av Bobby, 12 apr 2010.

  1. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Hej, jag har ett litet problem här och undrar om någon kan hjälpa mig. Jag har en Hero (of course) som stödjer blåtand, en stereo som stödjer USB, nu har jag sett att det finns blåtandsadapters man kan köpa för att koppla in i en USB gång, min fråga är då..

    kan man köpa en sådan blåtandsadapter och sätta på USB gången i stereon och därav connecta Heron mot blåtandsadaptern och få ut ljud? är det möjligt?


    Nej den enklare varianten med att koppla Hero direkt till USB gången via sladd fungerar ej, den har jag redan testat :)
     
  2. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hero'n ska väl utan problem kunna ansluta sig till BT-adaptern. Om stereon däremot gillar det är väl en annan femma.. :)
     
  3. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Hur kan jag isåfall ta reda på det? Jag vet att stereon inte stödjer blåtand, MEN blåtanden connectar ju via USB till stereon så det borde väl gå, eller?
     
  4. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    ja du, det var knivigare. Heron kan visserligen skicka ljud via BT så det kan vara det som ställer till det med vanliga USB-kabeln (att Heron inte är anpassad för att kommunicera ut ljud den vägen). Om Heron ser USB-pinnen som ett headset eller liknande och strömmar ljudet så och stereon kan ta emot det så lär det inte vara några problem... Risken är väl att ingen har testat det innan så jag vet inte om någon alls vet..

    Hur är USB-funktionen tänkt att vara på stereon? Ska den kunna se typ USB-stickor med MP3-lagrat på? Fungerar det om du ansluter Hero med USB och väljer att den ska synas som lagringsenhet (på samma sätt som när du kopplar till datorn och ska lägga in saker på minneskortet)?
     
  5. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Okej jag erkänner.... jag har haft en Ipod Touch!!!!! inkopplad rakt in i stereon via USB.

    Men för att vara lite seriös, jo jag har haft en ipod touch inkopplad rakt in i stereon via USB. Det stod nämligen att den var Ipod ready eller nått sånt..

    Hur menar du med ansluta som lagringsenhet? jag bara kopplade in heron via usb:n och fick som vanligt uppe i listen de två alternativ (sorry har glömt bort vilka de är) och tog montera tror ja..

    Men kan man ta blåtand adapter? och isåfall vilken funkar? finns ju jävligt billiga via Tradera av hongkong säljare men vet inte om man vågar lita på dem, alltså att det är kvalite och inget skit. Hur som helst, blåtand eller ej?



    Edit: jag har iofs fått herons musikspelare att sända ljud ut till datorn..
     
  6. Fizzy

    Fizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag är mkt tveksam till att stereon kan använda en bluetooth adapter då det först och främst krävs program mm på alla datorer som kör dem, dels för att koppla upp mot (slå kod mm) och dels för att välja på vilket sätt den skall ta emot data. Det du måste göra är ju i sådana fall att köpa ett bluetooth headset typ jabra 3030 och sedan koppla 3.5 mm ingången till din stereo , tror det är det enklaste sättet.

    Kan dock inte garantera att det inte funkar med usb adaptern, men känns som en longshot....
     
  7. 850-t5

    850-t5 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    steron måste väl troligtvis ha drivrutiner till blåtand stickan med väl? det är ju samma problem med dator oxå.. måste ju installera massa skräp för det ska funka.. jag har inte stött på några plug and play
     
  8. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    tror mer på att BT-adaptern är för datorer, men om det står att din stereo kan hantera en BT-adapter i manualen eller liknande borde det fungera. Men det är som 850-t5 säger, de flesta saker behöver sina egna drivrutiner för att kunna fungera och jag tror inte din stereo är tillverkad för att kunna stödja en BT-adapter utan bara för att kunna spela upp musik från en lagringsenhet eller iPod.
     
  9. drajsnow

    drajsnow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns ju ett lättare alternativ... Köp Sony Ericssons MBR 100 så kan du lyssna på musik hur du vill!

    SE MBR 100 kopplar du in i förstärkaren via kabel, 3,5 mm jack till ex AUX. Sen kopplar du Heron till MBR 100 via blåtand, sen är det bara att köra! Fungerar riktigt bra. Har haft min i snart ett år nu. Det blir inte cd kvalite på ljudet, men är man ingen audiofil så är det heelt ok! Kostar typ 300- 400 kr...

    Här har du ett test av den:
    http://testklubben.smartson.se/blogs/test_me/archive/2007/06/25/sony-ericsson-mbr-100.aspx

    Sony Ericssons hemsida:
    http://www.sonyericsson.com/cws/products/accessories/overview/mbr-100?cc=se&lc=sv
     
    Last edited: 12 apr 2010
  10. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Ja men varför fungerar det inte då att köra i lagringsenhets läge med min Hero då? :(
     
  11. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kan vara så enkelt som att stereon är anpassad för att stödja det med iPod men att andra enheter lämnas utanför helt enkelt. Kanske kolla i något forum gällande spelaren och se vad de vet om den i form av stöd för andra enheter..?
     
  12. Nissdroid

    Nissdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det kan du, men bara över usbkabel. USB-porten kan läsa från en extern minnesenhet (USB-minne av olika sorter, t.ex. en vanlig USB-pinne eller en Ipod eller Hero.)

    Ska du ha ljudet över A2DP (dvs. BT-stereo) behöver du en dedikerad pryl som t.ex. den drajsnow tipsar om. Jag har kört med en sån själv, fungerar utmärkt.
     
  13. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Men varför när jag kopplat in Heron med USB kabel in i stereon och hört "beepet" från stereon att den upptäckt något och jag "monterar" Heron och därefter trycker på play i Herons musikspelare så kommer det bara ljud från Heron??
     
  14. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Där är nog hela iPod-ready grejen. Att stereon kan tolka de kommandon som spelaren i iPoden sänder. Hero däremot har en helt annan mjukvara och enda sättet jag kan se det du beskriver fungera är med en anpassad app som skickar kommandot över USB på ett sätt som stereon förstår.

    I ditt fall är stereon troligen förberedd med någon mjukvara som kopplar sig samman med iPod och tar emot kommandon. Dock lär den inte vara förberedd för något i stil med Android. Om stereon däremot kan styras att läsa från mobilen så kan säkert spela upp den så, men då måste den ändå styras från stereon själv.