Tips: Docs Master ICS V5 Final SGS

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av nushii, 12 mar 2012.

  1. nushii

    nushii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    cilovel gillar detta.
  2. DoidLupus

    DoidLupus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag. Väldigt nöjd med den. Snabb, inga buggar vad jag märkt och mycket bra batteritid. Den bästa ICS ROM jag hittills testat.
     
    cilovel gillar detta.
  3. cilovel

    cilovel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fenomenalt!

    Jag la in den igår. Är stormförtjust!

    Skaffade ett konto här på Swedroid bara för att skriva att även jag testat den, verkade vara ganska svalt intresse för just den här ROMen :).

    Har haft SGS sen första batchen kom till sverige för snart två år sedan och hängt med på forumen som gäst och hållt mig till stock firmware. Men nu när flera vänner och sambon skaffat ICS-telefoner blev jag lite sugen på att experimentera och lade slutligen in Doc's Master ICS V5 Final. Det är som att få en ny telefon! Shit alltså! Ångrar det verkligen inte.

    Några småsaker jag noterat angående ROMen:
    • Det finns ingen FM-radio app, inte för jag någonsin använt den... Men den är inte där längre :)
    • Jag saknar Samsung klock-app, den hade den enligt mig bästa alarmfunktionen hos någon klock-app jag testat. Det verkar gå att fixa genom att lägga in den från en stock ROM så det ska jag definitivt försöka ordna.
    • Den välkända "Android OS-buggen" (eller vad man ska kalla den) som gör att det ser ut som om Android OS drar mycket batteri är närvarande i ROMen, verkar som det går att fixa men eftersom det är mest kosmetiskt bryr jag mig inte så mycket.

    För andra som har en gammal SGS liggandes med stock ROM, lägg in en ICS-ROM omgående! Telefonen blir verkligen som ny!
    Erfarenheter jag lärde mig under gårdagen:
    • Informationen som behövs är oerhört utspridd i mängder av olika trådar.
    • Det var för mig i stora drag en trestegsprocess:
      1. Roota (jag gjorde det genom att flasha CF-root),
      2. Installera Clockworkmod,
      3. Boota in i recovery mode och installera Doc's Master ICS V5 Final med zip:en.
    • Det hela är inte så svårt om man följer instruktionerna för vardera del till punkt och pricka
    • Att hitta odin är i stort sett omöjligt, ni som hängt med i modsvängen kan inte förstå hur svårt jag tyckte det var att finna! Finns otaliga trådar som snackar om det, hur man använder det osv, men ingen av dem ger en vettig länk och programmet i sig verkar inte ha någon egen hemsida(?).

    Jag orkar inte direkt sätta mig och skriva en guide, men det var enklare än det verkade! Ge inte upp om det blir motigt :) Verkar finnas gott om kompetens kvar här på Swedroid och alla verkar inte lämnat SGS ännu! :D
     
    Last edited: 19 mar 2012
  4. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hur står sig denna rom mot Dark Knight 3 t.ex, om nu någon har testat båda? :)
     
  5. cilovel

    cilovel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr inte testat Dark Knight, det var en av de jag stod o valde mellan när jag till slut bestämde mig för Docs Master.
    Efter att ha kollat på mycket youtube-filmer och försöka skapa mig en uppfattning om vilken som egentligen var bäst så valde jag Docs Master, helt enkelt för den hade en hyfsat vettig guide som jag lyckades förstå :). Inte mycket till hjälp tyvärr :).


    Har noterat att front facing camera inte fungerar i Docs rom, men det fanns en fix länkad i hans guide i xda-tråden. Ska testa den senare idag.
     
  6. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Okej :) Men jag tror jag stannar kvar på Dark Knight ett tag, har inte tid eller ork att lägga in en ny rom just nu :P Men denna rom verkar ju bra iaf :)
     
  7. DoidLupus

    DoidLupus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  8. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Med tanke på hur han skriver engelska har jag inget större förtroende för ROMen :P
     
  9. nushii

    nushii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har testat den, Codenameandroid är ljusårbättre imo
     
  10. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    lol här var det hårda bud ^^
     
  11. cilovel

    cilovel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Intressant! Har du några bra kommentarer/erfarenheter att dela med dig av? Jag är taggad på att testa nåt nytt, antar jag blivit biten av rom-djävulen :).

    Egentligen beror det på att jag råkat ut för två stycken tunga hängningar nu med Doc's V5 med ICY Glitch V14-kerneln och jag kan inte ha en telefon som hänger sig och kräver femtioelva omstarter, fipplande med batteriet och omflashningar av kernel varenda gång.
     
  12. nushii

    nushii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Romen jag mest varit nöjd med är codenameandroid, testa den nyaste och ifall du upplever den något seg så testa köra 1.5.5 den är sjuuuuukt snabb och stabil. ALDRIG en omstart :) kombinera det med Semaphore kernel för ICS så blire fint!
     
  13. cilovel

    cilovel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter klart spännande. Får testa den nästa gång jag behöver göra en ominstallation. Vill egentligen inte leka för mkt för jag är beroende av att ha min telefon fungerande och det är ändå en del extra jobb att byta ROM :).

    Installerade precis Doc's V6 för att råda bot på mitt bootloop-problem efter crashen igår och den är fin än så länge. Kör senaste ICY Glitch (V14-B6 tror jag) som kernel och allt fungerar utmärkt. Provat Semaphore flera gånger förut men varenda gång så crashar den nästan direkt och skickar mig i en bootloop tills jag lägger tillbaka ICY Glitch, nån som har en idé om varför?

    Har noterat ytterligare några småsaker för och emot emot Doc's Master ICS V6;
    1. Färgtemat i modden är lite svart/blått/grått, och är inte helt perfekt utfört. Några textrader här o där blir riktigt svårlästa och vissa window-borders ser i min mening lite fula ut.
    2. i V6 lades Samsung klockapp till igen, SKÖNT! Dock saknas de "mjuka" uppvakningsljuden till alarmklockans "smart alarm"-funktion. Dessutom lider denna app av det på sina ställen taffliga färgschemat, och vissa knappar är vita med vit text vilket gör den lite svåranvänd om man inte kommer ihåg vad som sitter vad.
    3. Det är en konstig sak när man lägger en genväg till en kontakt på skrivbordet, då blir det en mörkblå/svart ruta över kontaktbilden vilket är rätt dumt.
    4. Front-facing camera fungerar igen utan att behöva lägga in en fix!
    5. Det är en i mitt tycke riktigt ful ikon för upplåsning på låsskärmen; den stora trekantiga play-loggan i färg. Tur man inte ser den särskilt mycket.
    6. ROMen är i alla fall ruggigt snabb och flyter riktigt, riktigt bra! Jag vill aldrig gå tillbaka till min pre-ICS Galaxy S :)
     
    Last edited: 4 apr 2012
  14. Zteam

    Zteam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    V8 släppt nu.

    Verkar vara en riktigt intressant ROM det här :D

    Kör själv Dark knight 3 just nu, men saknar mycket av apparna från Touchwiz, och då främst kamera-appen och väckarklockan.

    Så funderar på att flasha in den här, men har några frågor före.

    1. under installation skriver han "GB Bootloaders recommended"

    Antar att jag har Gingerbread bootloaders trots att jag har flashat in Dark knight? (kom från JVU /2.3.6)

    2. Antar att Samsung stock kamera medföljer i den hör romen?

    3. Hur mycket ledigt RAM-minne, har den här ungefär?
     
  15. cilovel

    cilovel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan inte tala för V8, verkar som han byter ut lite appar hipp som happ mellan releaserna, antar du får lusläsa changeloggarna. Själv kör jag V6 nu och kommer nog inte byta om inte något banbrytande händer i en nyare release.

    1. Jag vet egentligen inte vad det innebär, men antar att eftersom jag hade en officiell gingerbread-ROM på telefonen att jag hade en GB-bootloader per automatik. Allting verkar ju fungera bra så...

    2. Det är inte samsung stock camera-app med i romen! Lite av en besvikelse tycker jag också, den är bättre än den som ligger med nu (som jag antar är stock android? aldrig sett den förut).

    3. Ingen aning om hur mycket ledigt minne där är. Jag bryr mig inte så mkt så länge telefonen fungerar bra :). Det borde väl också gå att luska ut om man kikar på hans tråd?

    Sedan V6 har samsungs klock-app legat med i ROMen iaf, mycket skönt! Men läs min tidigare post om lite skinning-issues och att ljudfilerna från originalet (smart alarm-grejerna) inte finns med.
     
  16. Zteam

    Zteam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej, får luska vidare om bootloadern då :)
    Frågan är om det inte borde gå relativt lätt att plocka apk filen för kameran och lägga dit den själv?

    Ljudfilerna för Smart alarm verkar gå att ladda hem här:

    http://perka.zapto.org/ under Sounds -> SGS -> ui

    och ska tydligen ligga i /system/media/audio/ui/ (root krävs)
     
  17. cilovel

    cilovel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Installerade V8 nu i dagarna. Först lade jag in senaste (V10.6) men den har han klantat sig i och den är endast för Samsung Vibrant. Den saknar en fysisk home-button vilket gör att hemknappen inte fungerar (det händer ingenting när man trycker) i V10.6.
    I version V8 fungerar allting utmärkt än så länge, mycket mycket bättre än V6 som jag hade en kort stund men blev ovän med när den fick slut på minne hela tiden och appar, tangentbordet, hemskärmen osv laddade superlångsamt jämt.
    V8 är rapp(are) än V5 var som ändå redan var skönt smooth.


    Edit: Såg att han verkar gjort en ny build V10.8 som stämmer för SGS. Tror jag lägger in den nu faktiskt.

    Edit2: Lade in V10.8 nu och den e riktigt nice. Nu kommer jag (nog) inte byta på väldigt länge.
     
    Last edited: 1 maj 2012
  18. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Är det denna som gäller nu?
    Får tillbaks min sgs då frugan tar 2an när jag köper 3an så då vill jag leka lite med 1an

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  19. Addepadde

    Addepadde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Grym rom! Rekommenderar starkt. Kör just nu v8 och batteritiden är bra. Ska testa v11 så fort den kommer ut.
     
  20. Jontez

    Jontez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har kört 11an nu sen den släpptes och jag blir tokig! Batteritiden är värdelös (tappar 60% å en timme när man sitter och leker med telefonen och den drog 22% på 6h standby..), sen hänger den sig hela tiden och startar om sig.. Vore kul att höra hur ni upplever v11. Jag ska leta rätt på v8 nu och yesta