Hårdvara som förenklar livet. (TV/Stereo/BRDVD etc)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Aemo, 5 maj 2012.

  1. Aemo

    Aemo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det jag söker här är tips på hårvara som förenklar livet för den media-galna enl. temat "ju färre apparater desto bättre". Dvs modernare TV/Stereo/Mediahub/hemmabio-system med massa inbyggt godis (typ MHL, DLNA, airplay etc.)

    Helst skulle jag vilja hitta tv & ljudanläggning som enkelt integrerar med övrig smart teknik (lur, padda etc.) utan krångel och utan att kosta en förmögenhet.

    Tips?
     
  2. Devablo

    Devablo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vet inget om anläggningar, men Boxee förändrar livet positivt en hel del :)
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vet inte hur enkelt du vill ha det men jag har det för mig rätt smidigt löst här hemma.

    TV:n används bara som en skärm. Har mitt WII inkopplad direkt men bara för att det blir enklast så iom avsaknaden av vettig utgång som HDMI.

    Förstärkaren jag kör är en Onkyo 309. Hade hellre haft en 609:a men jag får inte plats med en så stor pjäs i min stereobänk som jag gärna ha kvar. Tre stycken HDMI in räcker dessutom för mina behov. Hade jag velat ha TV-ljudet i Harman-surroundet så hade jag kunnat ha en optisk ner. Har ingen digitalbox och kör på Comborts grundutbud med pissignal. Kollar så sällan på TV-TV.

    För film och Spotify kör jag en laptop som HTPC. Hade en över som fungerar bra till det. XBMC körs ibland men oftast går det faktiskt snabbare att bara ha nätverksmappar och öppna filmerna i VLC. XBMC klarar väl iofs Airplay om det nu var något du ville ha..?

    Till min HTPC kör jag ett DiNovo Egde som har 3-4 år på nacken. Det fungerar precis lika bra som när jag köpte det och jag har använt det OTROLIGT mycket. Körde på det som standardtangentbord till min stationära dator i 1,5 år och lirade mycket spel med det.

    Det är dock inte alltid att man vill dra på sin TV för att ändra låt så jag kör VNC för att ifrån min dator, min telefon, flickvännens dator eller annan laptop i hemmet byta låt och så vidare.

    Nästa steg är att köpa en NAS men det får allt vänta eftersom allt funkar som det sitter nu.

    Det kanske inte alls var så du ville bygga upp något men du kanske fick någon idé!
     
  4. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Vardagsrum:
    Sony Nx720.
    Pioneer vsx-s300

    Airport Express
    Sub från arson.
    Högtalare från B&W
    Playstation slim
    Sovrum
    Billig 32" LCD tv
    Apple Tv2
    Aktivt 2.1 system från Bose.

    Sänder film trådlöst från min Macbook Pro direkt till tvn i vardagsrummet och via Atv2n till sovrummet.
    Spelar musik via min iPad2 via airport Expressen och en optisk kabel till recivern.

    Körde med Sonos tidigare men hade problem med lagg av ljudet när man skulle kika på tv.

    Det jag ska göra nu är att köpa en airport express till och två aktiva högtalare för att kunna körs musik i kök\hall.



    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  5. Veinless

    Veinless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vad klassas som en förmögenhet?
    Själv kör jag en samsung-tv ur 8-serien, hdmi till hemmabiosystemet, också från Samsung, samt hdmi till en BoxeeBox. Alltihop är trådlöst anslutet mot en NAS från Synology. Detta har gett mig minimalt med kablar, men framförallt ett system som "bara funkar" utan meck.
    Just ja. Digital-tv via ComHem med kort direkt i tvn.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Kör en väldigt liknande setup själv. Nas som själva hjärtat i anläggningen som streamar till allehanda enheter bla. en samsung-tv och en boxee box.

    Har rippat samtliga min dvd filmer och lagt på nas:en just för att jag ska kunna se på film vart jag än befinner mig i lägenheten/världen. samma sak med foton/musik.
    Sen att jag personligen föredrar trådat nätverk är en annan sak, dock skulle jag kunna köra trådlåst rätt över om så är.